Side 1 af 3

FS1 Cross - Special

: tors 30. aug 2012 22:57
af trs
Hej.

Jeg har stykket en FS1 med Cross tema sammen.
Planen var en maskine der kunne bruges lidt på stubmarken, og måske på en øde strand mm.

Den er bygget af overskud, og dele jeg har fået, eller købt rimeligt billigt.
Basis er et 2gear stel, en 4gear motor, en crossbagsvinger, 2 ornli syge bagdæmpere jeg havde i overskud.

Opsætning:

F5B tæt på lovlig tror jeg.
Planet topstykke
16mm ny Mokini karburator 16mm plade
Luhao Cross udstødning med Proma potte
9/43 gearing

Den er ingen racer, men man mærker tydeligt når den rammer trækbåndet pga. udstødningen.

Jeg mangler at montere kaliber for og tandbeskytter på styret.

/TRS

Re: FS1 Cross - Special

: tors 30. aug 2012 23:39
af kreidlerhansen
Fed!

Uh! Ih! Uh! Jeg vil spørge før andre gør det...:

Får vi et videoklip eller tre at se og ikke mindst høre?! )

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 07:53
af trs
Ja jeg skal nok se om jeg kan få noget optaget.

Men den er altså ikke ret tunet, bare så forventningerne ikke kommer forhøjt op.

Det er den motor der tabte en magnet i svinghjulet hjem fra bageren en søndag morgen.
Og der er kun monteret et andet svinghjul, den trænger til lidt lejer også.

Er det youtube eller hvordan er det lige med video? :offtopic

/TRS

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 08:04
af Morten - Webmaster
Sej skraldet ! Ærgerligt at strynboen har solgt crossbanen !! :shutup

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 08:50
af Kim B S
Hej Christian.
Fed maskine du har lavet. :bravo Den skal du nok få noget sjov ud af. :hihi
Hilsen Kim.

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 09:18
af kreidlerhansen
Mild cylinder
Stor indsugning
Let gearing
Halv-hidsig snerrepotte
=
Relativt lav tophastighed med ditto høje omdrejninger
=
Cross-karakteristik

De fleste på forum kender vist fint til 50cc's begrænsninger ift... æhm... ALT! Ergo bliver ingen herfra skuffet, og resten af verden kan rende os noget så grusomt!
:hihi
Den er fiiiin, og youtube er fiiiiint! :)


50cc er den letteste måde at omsætte brændstof til mest mulig lyd samt mindst mulig fremdrift!

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 10:01
af Michael
Nye tanker-Super fin
Det er bla det der gør forum spændende. :(y) :(y)

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 12:30
af Frandsen
Fin lille crosser
En z1 cylinder og en inder rotor tænding så kommer den også til at lyde som en crosser

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 14:19
af kreidlerhansen
Frandsen skrev:Fin lille crosser
En z1 cylinder og en inder rotor tænding så kommer den også til at lyde som en crosser
Drej magneterne af et gammelt svinghjul og montér et batteri til tændspolen, så er effekten den samme. :) Platiner og kondensator er i hvert fald ligeglade med, om de får jævn-/vekselstrøm. Tændspolen er jeg usikker på, men blot man har knasten og evt. aftrækkergevind fra svinghjulet, skal det nok virke!

Old-school brug af slidte platiner!!! :teeth2

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 22:35
af trs
Ang. Cylinder tænkte jeg lidt på den på billedene her under, når engang jeg får lyst til at save i mit forrør.

Tænding / svinghjul kunne man måske prøve en TRS version.

Bruge platiner som trigger til et alm tændingsmodul fra en bil.. - Det er en ide Kai fik bortset fra han bruger noget induktivt mener jeg.

Der skal nok en modstand i serie med tændspolen eftersom spændingen bliver 12V DC.

Muligvis skal det også en lille belasting på platinerne, for de holder sig rene.

Sjovt nok kommer jeg lige ind fra knallert laboratoriet, hvor jeg lige har tænkt det samme ang. svinghjul.

Jeg havde jo et lille uheld med et uoriginalt svinghjul, som table en af magneterne. Det kunne passende være donor til en knast.

/TRS

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 22:43
af strynboen
plejer man ikke at fjerne platinerne for yderligere omdrejninger..de er da en begrænsning.
.en 12 volt cdi tænding..med en lille magenet som trigger..og batteri som driftspænding..evt med et lille messing svinghjul..hvor man bore et hul og limer trig mageneten i..er det optimale tuning

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 22:49
af trs
strynboen skrev:plejer man ikke at fjerne platinerne for yderligere omdrejninger..de er da en begrænsning.
.en 12 volt cdi tænding..med en lille magenet som trigger..og batteri som driftspænding..evt med et lille messing svinghjul..hvor man bore et hul og limer trig mageneten i..er det optimale tuning
Jo dette er bare lettere. tror ikke det er noget problem med 10.000 rpm eller mere med platiner.

Strømmen til tændspolen går jo gennem tændingsmodulet.

/TRS

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 23:22
af kreidlerhansen
Jeg nævnte det blot som en 'fattigmands innerrotor'. Optimalt er ikke altid tilgængeligt!

Med lidt snilde kan man sikkert flytte en ekstra fjeder over på et sæt platiner, men jeg tvivler på, det er nødvendigt under 13-14.000rpm.

Den viste maskine kommer ikke i nærheden af de omdrejningstal, og slet ikke med den potte og cylinder!


TRS >>> Det er mig en gåde, at du ikke allerede HAR kappet et forrør! Det cylinderkit indeholder da alt, Yamahaen mangler ift. varmebøvl! Nicasil-belægning er kommet ned i et ok leje, efterhånden, og jeg har lidt sager, som skal afsted i løbet af vinteren :P

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 23:33
af trs
Haha

Forstår godt hvad du siger.

Tror ikke cylinderen fejler noget når den er rengjort.

Men er 16mm indsugning og karburator nok?

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 23:55
af Kai
trs skrev: Men er 16mm indsugning og karburator nok?
Hvis ikke det er... så lån mig den :thunge

Re: FS1 Cross - Special

: fre 31. aug 2012 23:59
af kreidlerhansen
Definér 'nok'!

16mm karburator er (eller, 'var' - mig bekendt er den aflivet) nok til LVS-tunings Kreidler, som smider omtrent 11HK@13.000rpm på 50cc og rå stempelstyring.

Små 7-8HK@9.000rpm med 11.000rpm som max? Fin størrelse. Mindes en 70cc Kreidler med scootercylinder, som render lige over 95km/t med den originale 16mm Bing... altså, ifølge ejeren i et indlæg for længe siden og blablabla. Men er 90 stykker uden varmebøvl ikke fint nok? :)

Re: FS1 Cross - Special

: lør 1. sep 2012 08:26
af Frandsen
fed cylinder hvad for en maskine er den til ????

Re: FS1 Cross - Special

: lør 1. sep 2012 10:58
af kreidlerhansen
Frandsen skrev:fed cylinder hvad for en maskine er den til ????
Jeg gætter på Minarelli P4/P6 aka den luftkølede forgænger til AM6.

Re: FS1 Cross - Special

: lør 1. sep 2012 22:55
af trs
Kai har fortalt mig hvad den cylinder er til. Men jeg har glemt det. :what2

Jeg fik monteret kaliber i aftes, så nu er den stort set lovlig. -mangler bare lys og ringklokke. :wink:

Re: FS1 Cross - Special

: tirs 4. sep 2012 08:03
af trs
Ang.

Cylinder så tror jeg det er denne.

https://www.treatland.tv/derbi-flatreed ... t-45mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er lidt video / en test på at få hul til Youtube fra min telefon.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Der har løsnet sig en del skidt i tanken, og filtret er blokeret, så den gik ikke særligt godt.

Jeg skal nok se om det er muligt at lave noget bedere.

/TRS