77,5 ccm 5 gear

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Frandsen »

ja nu må vi se
skal have Anton imorgen... kommer an på hvad tid jeg er hjemme....... osv.
Mvh
Frandsen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser dælme godt ud, da!

Jeg håber dælme, vinklen matcher stempeltoppen, og du kan ramme en squish på 0,75mm +/- :) Vil ha' magen til... bare anderledes! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Det ser dælme godt ud, da!

Jeg håber dælme, vinklen matcher stempeltoppen, og du kan ramme en squish på 0,75mm +/- :) Vil ha' magen til... bare anderledes! :P
Ja det håber jeg også da, men det må loddetin og test vise hvor godt det matcher :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er spændendendendende...!

Hvis vinkel og squish passer, men detonation stadig forekommer, skal 'nogen' vist prøve en Boss-potte... :thunge

Det er ok, hvis den måler 0,6mm ved cylindervæggen og 0,8mm på inderkanten af squish'en, men ret meget større afvigelse duer nok ikke. Og det modsatte gør kun ondt værre!!!

12:1 skulle gerne være 'safe' + give godt med træk over hele registeret. Klirrer den værre end hidtil, og lidt senere tænding ikke hjælper, så mistænker jeg for lavtliggende skyllekanaler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Henrik N »

:what2 åhh det er bedre end da man var lille dreng og det var jul, det ser lovende ud jan meget flot lavet.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Det er spændendendendende...!

Hvis vinkel og squish passer, men detonation stadig forekommer, skal 'nogen' vist prøve en Boss-potte... :thunge

Det er ok, hvis den måler 0,6mm ved cylindervæggen og 0,8mm på inderkanten af squish'en, men ret meget større afvigelse duer nok ikke. Og det modsatte gør kun ondt værre!!!

12:1 skulle gerne være 'safe' + give godt med træk over hele registeret. Klirrer den værre end hidtil, og lidt senere tænding ikke hjælper, så mistænker jeg for lavtliggende skyllekanaler.
Hvad med 5/100 i afvigelse dog desværre til den forkerte side :thunge lige nu ligger jeg på 1mm i squis
Jeg har kun lige prøvet en kort tur, rendte og ledte efter mit skydelære.
Trækker godt, ingen mislyde, kvik på gassen har vist også fået lidt flere rpm.
Desværre rendte jeg pludselig ind i et..."min forpære sprænger nu" hvor det er blevet tidligt mørkt og baglygte lyser op som en dopet nødraket :sad
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Frandsen »

ja så lidt kan jeg ikke prale med i forkert squis, min er 3/10 til den gale side
men det er da mærkeligt at der er så stor forskel nå det er den samme opsætning alle 4 er kørt på
jeg har pillet mit af igen, tør ikke kører den varm af frygt for sætter, måske jeg blot skulle plane det originale en smule
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Frandsen skrev:ja så lidt kan jeg ikke prale med i forkert squis, min er 3/10 til den gale side
men det er da mærkeligt at der er så stor forskel nå det er den samme opsætning alle 4 er kørt på
jeg har pillet mit af igen, tør ikke kører den varm af frygt for sætter, måske jeg blot skulle plane det originale en smule
Det eneste jeg kan få ud af det er, at dit stempel må have en anden runding eller måske gør din større boring noget uforklarligt :sad
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

5/100mm gør næppe noget, hvis den ikke laver samme lyd som før :thunge En lidt lavere squish-afstand vil øge effekten yderligere. Hvis motoren trækker problemfrit og går blødt og lækkert, er det på sin vis fjollet at pille ved.
Den skal sikkert på gaden og straffes noget mere, før noget kan sige med sikkerhed!

3/10mm og motorens klirren ift 5/100mm understreger blot vigtigheden af at holde de små tolerancer. I burde vist næsten bytte topstykke for at se, om 'forskellen er ens'...

Frandsens opsætning med den lidt større boring kan være på grænsen til at der opstår andre varmerelaterede problemer. Jeg tænker her på godstykkelsen i cylinderen. Jeg ved det ikke, men kommer den motor aldrig af med tendensen, kan det være en årsag.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Er der ikke gods nok til at tilpasse Frandsens topstykke? Det er ikke 'bare lige', men det er vel heller ikke umuligt, når nu der er tal på, hvor galt det står til?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Så har jeg kørt 175km med det ny drejede topstykke og det er ikke helt hen i skoven :D
MEN... det er ikke smart og tage en test tur på 175km uden at dyse op først.
Den første halvdel af turen gik meget godt, Frandsen fik kamp til stregen og senere var det mit stempel der fik kamp til stregen.
Ved nærmere indspektion blev det konstateret at der var en grund til at jeg ikke kunne køre mere end max 60km/t, der var Tjernobyl symptomer i mit stempel :crying
Det positive er at stemplet kan udskiftes uden adskillelse af motoren :(y) Og jeg skulle ikke trække hjem :D
Vedhæftede filer
Heldigvis brændte der ikke hul.
Heldigvis brændte der ikke hul.
IMAG1072.jpg (78 KiB) Vist 11966 gange
Men det var s** tæt på.
Men det var s** tæt på.
IMAG1075.jpg (68.93 KiB) Vist 11966 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Hyggeligt!

Tændingsbanken! Reducer fortænding!!! :)

Lucky bastard! Da jeg lavede samme nummer, var der slået hul i stemplet 5min efter opstart... Og alu overalt :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Frandsen »

Det var godt vi fik kigget til tændrøret i tide, så vi opdagede var der var los, inden det gik helt galt
ellers havde du måtte trække :sad
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Hyggeligt!

Tændingsbanken! Reducer fortænding!!! :)

Lucky bastard! Da jeg lavede samme nummer, var der slået hul i stemplet 5min efter opstart... Og alu overalt :P
Fortænding er reduceret til 1mm.

Sommetider har man lov at være heldig, kørte 80km efter nedsmeltningen med moderat gas og acceleration.
Smider nyt stempel i, i weekenden hvis jeg kan nå at få stempelringe hjem, mangler 47,25 ringe til et PW80 stempel hvis nogen skulle ligge inde med sådan et sæt.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Frandsen skrev:Det var godt vi fik kigget til tændrøret i tide, så vi opdagede var der var los, inden det gik helt galt
ellers havde du måtte trække :sad
Jep jep :hihi
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Av !!

Men godt at høre at den ellers virkede.. :(y)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Av !!

Men godt at høre at den ellers virkede.. :(y)
Ja træls, men den kørte godt indtil det skete, heldigvis kunne jeg køre hjem ved moderat hastighed.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:
kreidlerhansen skrev:Hyggeligt!

Tændingsbanken! Reducer fortænding!!! :)

Lucky bastard! Da jeg lavede samme nummer, var der slået hul i stemplet 5min efter opstart... Og alu overalt :P
Fortænding er reduceret til 1mm.
Før eller efter?!

Der er stadig risiko for, at potten spiller ind... det er reeet væsentligt :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:Av !!

Men godt at høre at den ellers virkede.. :(y)
Ja træls, men den kørte godt indtil det skete, heldigvis kunne jeg køre hjem ved moderat hastighed.

Hjalp det på varmen med dette topstykke ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Kai »

For varm tændrør og lidt for lidt benzin..laver også huller i stemplet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Tuning"