Diesella Standard 61'er
Diesella Standard 61'er
Købte den sidste år
Nu søger jeg et par gode råd
Stempel og krumtap var defekte - cylinder revet - lejer i motor også defekte
Har nu fundet et nyt 41mm orginalt overstørrelse stempel, 3 nye setmpelringe - cylinder boret op til 41mm - krumtap renoveret - nye lejer og pakdåser i motor - tænding står 1mm før top, platiner har jeg ikke rørt.
Den er meget startvillig - men her hører det villige så op- den er sløv til at tage omdrejninger, og trækker som min søn's 3-hjulede cykel. Jeg har ingen erfaring med de gamle knallerters optræk, men jeg vil dog mene at i 1. gear skal den kunne trække bedre end den gør, nogle der ved noget om tændings justering på sådan en gammel fætter - evt. andre råd
anyone ?
Nu søger jeg et par gode råd
Stempel og krumtap var defekte - cylinder revet - lejer i motor også defekte
Har nu fundet et nyt 41mm orginalt overstørrelse stempel, 3 nye setmpelringe - cylinder boret op til 41mm - krumtap renoveret - nye lejer og pakdåser i motor - tænding står 1mm før top, platiner har jeg ikke rørt.
Den er meget startvillig - men her hører det villige så op- den er sløv til at tage omdrejninger, og trækker som min søn's 3-hjulede cykel. Jeg har ingen erfaring med de gamle knallerters optræk, men jeg vil dog mene at i 1. gear skal den kunne trække bedre end den gør, nogle der ved noget om tændings justering på sådan en gammel fætter - evt. andre råd
anyone ?
Helweg - Djursland
Re: Diesella Standard 61'er
Tændingen skal indstilles korrekt.
Nu skriver du i din profil intet om (som så mange andre), hvor du kommer fra, men der er en mekaniker i nærheden af Vissenbjerg, der absolut IKKE kan bore cylindre op. De er enten langt over max. slidmål, når de afhentes, er skæve eller sætter sig med det samme.
Så hvis den er boret der, er det en ommer. Og så tager han for meget for det.
Kan din knallert gå i tomgang? Hvis ikke, er den nok ikke tæt.
Tjek om udst. er ren. Ellers kan motoren ikke arbejde. Det er lidt som os andre. Hvis vi får en prop i røven, så gassen ikke kan komme ud, går vi osse i stå.
Hold en hånd for indsugningen. Hvis den så trækker bedre, skal der en større dyse i.
Udfør kun eet forsøg ad gangen. Ellers kender du ikke fejlen, når den endelig kører tilfredsstillende.
God fornøjelse!
Nu skriver du i din profil intet om (som så mange andre), hvor du kommer fra, men der er en mekaniker i nærheden af Vissenbjerg, der absolut IKKE kan bore cylindre op. De er enten langt over max. slidmål, når de afhentes, er skæve eller sætter sig med det samme.
Så hvis den er boret der, er det en ommer. Og så tager han for meget for det.
Kan din knallert gå i tomgang? Hvis ikke, er den nok ikke tæt.
Tjek om udst. er ren. Ellers kan motoren ikke arbejde. Det er lidt som os andre. Hvis vi får en prop i røven, så gassen ikke kan komme ud, går vi osse i stå.
Hold en hånd for indsugningen. Hvis den så trækker bedre, skal der en større dyse i.
Udfør kun eet forsøg ad gangen. Ellers kender du ikke fejlen, når den endelig kører tilfredsstillende.
God fornøjelse!
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Diesella Standard 61'er
jeg har en 56"eller der omkring...den er godtnok boret..men trækker utroligt godt i første gear..men springet til 2 gear er langt med lovlig motor..men den skal køre jævnt i lav tomgang,,,som jens skriver...har du stilbar strålespids
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Diesella Standard 61'er
Den er boret ved LN Racing i Rolund på Gl. Asssenvej - Fyn - "Han ved hvad det drejer sig om"
den et helt ren i udst. og luftfilter - går fint i tomgang - iøvrigt har den justerbar strålespids
den et helt ren i udst. og luftfilter - går fint i tomgang - iøvrigt har den justerbar strålespids
Helweg - Djursland
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Diesella Standard 61'er
prøv og tjek farven på tændrøret om det er nøddebrunt
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Re: Diesella Standard 61'er
Hvis du ikke har rørt platinerne, så prøv lige og stil dem til 0,4 mm afstand når de er åbne.
Jeg har fejlfundet på en Maxi der skulle udloddes på et bar i Århus, der åbnede platinerne kun meget lidt. Og den trak ad helvede til, men startede og stod godt i tomgang.
Jeg har fejlfundet på en Maxi der skulle udloddes på et bar i Århus, der åbnede platinerne kun meget lidt. Og den trak ad helvede til, men startede og stod godt i tomgang.
Re: Diesella Standard 61'er
Hej,
Prøv følgende, det er data fra min Diesella Special håndbog:
Platinafstand: 0,4mm
Tændingstidspunkt: 3.0mm før top
Prøv følgende, det er data fra min Diesella Special håndbog:
Platinafstand: 0,4mm
Tændingstidspunkt: 3.0mm før top
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Re: Diesella Standard 61'er
Har nu stillet platiner 0,4 mm og tændings tidspunkt 3mm før top. Når den får omdejninger lyder det som om den knaster hele tiden den går jævnt i tomgang og mellem gas men ved fuld gas sætter den ud. Tændrør er nøddebrunt i forbrænding og elektrodeafstand ca. 0,6mm har prøvet med 0,4 til 0,8mm
Helweg - Djursland
Re: Diesella Standard 61'er
måske det er tændspole/platiner...som svigter ved de højere omderjninger..er det den tændspole med svøb med lak..eller en støbt...nyere bosch
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Diesella Standard 61'er
En lovlig Special Standard har aldrig været nogen racer, men den burde dog kunne køre...
3mm før top har mine Diesellaer aldrig brudt sig om selv om fabrikken foreskriver det - er altid endt omkring 2 i stedet.
Der er mange Tum nummer godkendelser på Diesella cylinderen, så du skal nok lige være opmærksom på om der måske er sat en nyere cylinder på på et tidspunkt (jo højere TUM nummer jo mindre hul i plumben )... Tum 62 er f.eks med 8mm hul, TUM 100 med 6,8 og TUM 103 med 5,8mm hul
Du kan se godkendelser/mål her: http://veteranknallert.skysite.dk/?side=169537" onclick="window.open(this.href);return false;
Et "trimningsfif" til Diesella er forøvrigt at montere et Passola/Sting stempel. Det har samme højde som det originale, men krydspinden omkring 1 mm lavere... Det svarer til at plane 1mm og hakke 1mm Og så er disse stempler stadig til at få - det er efterhånden næsten umuligt med de originale!!!
Erik
3mm før top har mine Diesellaer aldrig brudt sig om selv om fabrikken foreskriver det - er altid endt omkring 2 i stedet.
Der er mange Tum nummer godkendelser på Diesella cylinderen, så du skal nok lige være opmærksom på om der måske er sat en nyere cylinder på på et tidspunkt (jo højere TUM nummer jo mindre hul i plumben )... Tum 62 er f.eks med 8mm hul, TUM 100 med 6,8 og TUM 103 med 5,8mm hul
Du kan se godkendelser/mål her: http://veteranknallert.skysite.dk/?side=169537" onclick="window.open(this.href);return false;
Et "trimningsfif" til Diesella er forøvrigt at montere et Passola/Sting stempel. Det har samme højde som det originale, men krydspinden omkring 1 mm lavere... Det svarer til at plane 1mm og hakke 1mm Og så er disse stempler stadig til at få - det er efterhånden næsten umuligt med de originale!!!
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Diesella Standard 61'er
Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.
Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Diesella Standard 61'er
Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.
Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Diesella Standard 61'er
gad vide om jeg skulle køre min diesella til træf...direkte fra loftet..som den er..efter 45 år i en roe kælder..og 14 på mit loft..så har den jo hvilet sig rigeligt..
" onclick="window.open(this.href);return false;
der er vist noget med dækkene..og slangerne
" onclick="window.open(this.href);return false;
der er vist noget med dækkene..og slangerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Diesella Standard 61'er
Hmm.... Gad vide om jeg roder lidt rundt her...?FS1originalen skrev:Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.
Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Erik
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Diesella Standard 61'er
Det måtte jo lige slås op i reservedelskataloget... Og jaaee, det gør du vist
Til 11.14 motoren er der nemlig kun angivet Bosch eller SPL (det er den jeg kalder Scan) tænding
Erik
Til 11.14 motoren er der nemlig kun angivet Bosch eller SPL (det er den jeg kalder Scan) tænding
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Diesella Standard 61'er
Tak for de hurtige svar, med den fart kan jeg måske blive klar til mols-løbet
Først min cylinder er en TUM 62
det er den tændspole med svøb med lak, men der er masser af kraftig gnist
tændrør er et champion 86
jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?
jeg kæmper videre
Først min cylinder er en TUM 62
det er den tændspole med svøb med lak, men der er masser af kraftig gnist
tændrør er et champion 86
jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?
jeg kæmper videre
Helweg - Djursland
Re: Diesella Standard 61'er
Lidt kan være meget normalt, svært at sige om dit er acceptabel eller for meget750helweg skrev: jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?
Re: Diesella Standard 61'er
Min Diesella/Bobby går nemt 45-50 km/t. Plumben er godt nok slidt væk gennem årene
Min første tanke var da du skrev den ikke trakvsærligt godt: Er udstødningen stoppet.
Mine data:
Stempel: Vespa Typhoon
Indsugning: 9mm. Det hjælper ikke at bore den mere-Skyllekanalerne er meget små. Der er bog løs forring så det kan der gøres noget ved.
Udstødning: Tidlig Zundapp/SCO 3 gear fra Scanparts i Sverige.
Karburator: 12 mm Delorto.
Der ligger billeder af Bobby herinde.
Den er solgt nu og skal i fremtiden lejes ud til reseptioner hvor den skal samle penge ind til et godgørrende formål.
Min første tanke var da du skrev den ikke trakvsærligt godt: Er udstødningen stoppet.
Mine data:
Stempel: Vespa Typhoon
Indsugning: 9mm. Det hjælper ikke at bore den mere-Skyllekanalerne er meget små. Der er bog løs forring så det kan der gøres noget ved.
Udstødning: Tidlig Zundapp/SCO 3 gear fra Scanparts i Sverige.
Karburator: 12 mm Delorto.
Der ligger billeder af Bobby herinde.
Den er solgt nu og skal i fremtiden lejes ud til reseptioner hvor den skal samle penge ind til et godgørrende formål.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Diesella Standard 61'er
Michael kan du huske om krydspinden på "BOBBY" var 10 eller 12 mm.
har ved nærmere eftersyn og målinger fundet ud af at stemplet (som skulle være et nyt orginalt) vender 5mm før top hvilket jeg synes er for tidligt, og sikkert årsagen til den dårlige acceleration. Har så søgt (efter at have læst om "BOBBY") efter et 41mm stempel til PGO Vespa Typhoon eller suzuki ap50 som efter mine målinger skulle være 5mm højere men de fåes kun med 12mm kryds, min part pusher mener det kan fåes med 10mm kryds til suzukien, men han har ikke fået det hjem endnu så jeg ved ikke om det bare er en "and"
har ved nærmere eftersyn og målinger fundet ud af at stemplet (som skulle være et nyt orginalt) vender 5mm før top hvilket jeg synes er for tidligt, og sikkert årsagen til den dårlige acceleration. Har så søgt (efter at have læst om "BOBBY") efter et 41mm stempel til PGO Vespa Typhoon eller suzuki ap50 som efter mine målinger skulle være 5mm højere men de fåes kun med 12mm kryds, min part pusher mener det kan fåes med 10mm kryds til suzukien, men han har ikke fået det hjem endnu så jeg ved ikke om det bare er en "and"
Helweg - Djursland
Re: Diesella Standard 61'er
Jeg kan ikke huske det. men jeg har før drejet bøsninger i bronce til stemplet.
Men Kurt Oksbøll fra VKKA.dk vil kunne lave/vide det. Han har lavet mange tilpasninger.
Det skal ikke vende 5mm før top.
Men Kurt Oksbøll fra VKKA.dk vil kunne lave/vide det. Han har lavet mange tilpasninger.
Det skal ikke vende 5mm før top.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.