Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
- Yamahaivan
- Stor knallert
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
- Kontakt:
Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Hey folkens !
Besluttede at bruge min søndag eftermiddag på at pudse knallerten... (som jeg er begyndt at kalde det blå lyn )
Har de sidste par uger googlet lidt omkring hvad var bedst til at fjerne rust fra Krom dele, og Autosol blev ved med at dukke op, så jeg tænkte at det skulle prøves ! Og jeg vil godt nok sige at det overraskede !
Der var en masse overfladerust som nærmest fløj af ved hjælp af autosol samtidig med at den gav en flot glans !
Desværre har de mange år i min fars garage givet rusten frit løb til at stikke hele vejen igennem så de ''sår'' der er i kromen ikke var til at få væk
Jeg burde måske også ha taget de dele der blev pudset helt af knallerten, så alle steder blev taget, men det må blive næste gang !
Næste gang vil jeg overveje at begynde på selve motoren og se om den kan komme til at skinde !
Oven i det har jeg to spørgsmål:
Jeg fandt et nummer på min udstødning - hva er det for et?
Derudover vil jeg gerne vide om det er muligt at pille topstykket (tror jeg det hedder) af cylinderen, uden et størrer arbejde og om der er en pakning derimellem som skal skiftes?
Besluttede at bruge min søndag eftermiddag på at pudse knallerten... (som jeg er begyndt at kalde det blå lyn )
Har de sidste par uger googlet lidt omkring hvad var bedst til at fjerne rust fra Krom dele, og Autosol blev ved med at dukke op, så jeg tænkte at det skulle prøves ! Og jeg vil godt nok sige at det overraskede !
Der var en masse overfladerust som nærmest fløj af ved hjælp af autosol samtidig med at den gav en flot glans !
Desværre har de mange år i min fars garage givet rusten frit løb til at stikke hele vejen igennem så de ''sår'' der er i kromen ikke var til at få væk
Jeg burde måske også ha taget de dele der blev pudset helt af knallerten, så alle steder blev taget, men det må blive næste gang !
Næste gang vil jeg overveje at begynde på selve motoren og se om den kan komme til at skinde !
Oven i det har jeg to spørgsmål:
Jeg fandt et nummer på min udstødning - hva er det for et?
Derudover vil jeg gerne vide om det er muligt at pille topstykket (tror jeg det hedder) af cylinderen, uden et størrer arbejde og om der er en pakning derimellem som skal skiftes?
- Vedhæftede filer
legends never die - They refuel
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Nummeret på din udstødning er tum-nummeret (det vil sige at din udstødning går ind under typegodkendelsen) og lige umiddelbart vil jeg sige at din udstødning også er original
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
hvorfor vil du have topstykket af..pifter den,,er den u tæt..hvis du ikke får sod olie..eller andet ud af topstykket. tætning.så nøjes at pille udstødningen af..og tjek for sod i udstødnings kanalen..alså inde i selve cylenderens udstødnings kanal..hvis alt er rent...men er der ingen kompresion...skal ringene self tjekkes
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Godt med noget vedligeholdelse / pudsning
Jeg er enig med strynboen. Men for at pille topstykke af, skal du tage tændrørshætten af, og en skrue de 4 lukkede møtrikker af. Derefter kan du tage toppen af og under den, imellem topstykke og cylinder, ligger der en kobberpakning som du bør/skal udskifte.
Møtrikker skal spændes cirka 8 Nm.
Foresten, super flot Yamaha. Er det en som din far har kørt på?
Jeg er enig med strynboen. Men for at pille topstykke af, skal du tage tændrørshætten af, og en skrue de 4 lukkede møtrikker af. Derefter kan du tage toppen af og under den, imellem topstykke og cylinder, ligger der en kobberpakning som du bør/skal udskifte.
Møtrikker skal spændes cirka 8 Nm.
Foresten, super flot Yamaha. Er det en som din far har kørt på?
Mvh. Christian
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
er det den gamle tykke toppakning..så genbrug den..den kan nemt bruges igen...hvis du vil male,,,så nøjes med at glasblæse topstykket..og spray det med wd 40...maling er ikke godt på topstykker.de3t isolere for varme afgivelsen.cylenderen skal bare have en gang matsort varmebestandigt spray,,,efter en gang glasblæsning...(.kun udvendig)
husk ved montering at kryds spænd boldtene..lidt efter lidt..til det korrekte moment
husk ved montering at kryds spænd boldtene..lidt efter lidt..til det korrekte moment
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Yamahaivan
- Stor knallert
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Jeps det var en min onkel købte fra ny da han blev 15 (dengang man måtte køre som 15-årig) og derefter arvede min far den indtil han fik bil og så har den stået stille i 12-15 år indtil jeg en dag fik gang i den !Krelleh skrev:Godt med noget vedligeholdelse / pudsning
Jeg er enig med strynboen. Men for at pille topstykke af, skal du tage tændrørshætten af, og en skrue de 4 lukkede møtrikker af. Derefter kan du tage toppen af og under den, imellem topstykke og cylinder, ligger der en kobberpakning som du bør/skal udskifte.
Møtrikker skal spændes cirka 8 Nm.
Foresten, super flot Yamaha. Er det en som din far har kørt på?
Det der Nm... Hva faan er det?
legends never die - They refuel
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Nm betyder Newtonmeter, altså hvor hårdt noget skal spændes. Men dine topstykmøtrikker skal alså spændes 8Nm/0,8Kg, hvilket ikke er forfærdeligt meget. Jeg vil kraftigt anbefale dig at bruge en momentnøgle til at spænde dem, da du let kan knækker cylinderstøtterne. Iøvrigt, hvis de møtrikker har sidder der fra 1975, så vil jeg anbefale at varme dem inden de forsøges afmonteret..... ellers knækker du nok cylinderstøtterne.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Jeg skal lige forstå dig ret; at tilspænde med moment er unødvendigt? er det korrekt forstået?juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Tro mig... 6mm gevind i en 30-40 år gammel blok lærer man at bruge momentnøgle til. Der er fandens til forskel fra 6mm 12mm, ja sådan omtrent 100nm mellem de to scenarier!juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand
Kreidlerens 8mm pindbolte skal spændes næsten dobbelt så meget/15nm...!
Præcis denne 'vejledning' vil jeg på allerhøfligste vis bede dig stoppe skråt op, hehe! Netop 6mm har den minimale styrke, der skal til at spænde tingene rigtigt sammen på en motor, og den bliver kun helt tæt, når man spænder meget nær de 8nm!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
På den anden side set; nu flere der bliver ødelagt, nu mere bliver mit eget værd..... synes bare at det er synd...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Hvis jeg sad med kaffen nu, ville jeg have fået den galt i halsen.... Turde du nævne det for en ansvarsfuld mekaniker ? Så skulle "pokker da stå i det" ved at investere i dyre momentnøgler, for at spænde korrektjuhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning
For et par år siden opsøgte min nevø mig med sin Maxi, for han påstod at nogen havde pillet ved topstykket idet et af pindboltene var rykket op af blokken - men jeg var klar over, at han selv - eller en kammerat - havde benyttet Juhl-drengen's anvisning vedr. spænding af bolte....
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 8. maj 2012 18:13, rettet i alt 3 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Noget tyder på, den mekaniker, der refereres til, netop går udenom momentnøglen! Mon ikke denne type 'mekker' refererer til luftnøglen som "gevindsøgeren", også?!Poul-Erik A. skrev:Hvis jeg sad med kaffen nu, ville jeg have fået den galt i halsen.... Turde du nævne det for en ansvarsfuld mekaniker ?juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning
Fælgr og skrøbelige sager spændes med moment - slut!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Gør-det-selv mekanikere der knokler alu og stålfælge på med trykluftnøglen, lærer det først når de selv eller Fruen holder ude i ingenting og er punkteret..og skal løsne hjulboltene med en sølle 19'er nøgle.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Yamahaivan
- Stor knallert
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Alt det der fine noget med Nm og fine nøgler osv sys jeg er lidt overvurderet
Kan godt være jeg får en del skepsis for at skrive det her, men en god tilspænding med lige og ha' følelse i hånden for hvornår den er spændt er skam godt nok til min smag
Så det frarådes at jeg piller den af uden grund kan jeg lissom læse på det hele
derudover har jeg fundet en cylinder (der hvor udstødningen sidder fast) derhjemme som min far ikke aner hvor er fra... nogle der har en ide til hvad det kan være ?
skal nok lige få fat i nogle billeder til Kr. himmelfart
Kan godt være jeg får en del skepsis for at skrive det her, men en god tilspænding med lige og ha' følelse i hånden for hvornår den er spændt er skam godt nok til min smag
Så det frarådes at jeg piller den af uden grund kan jeg lissom læse på det hele
derudover har jeg fundet en cylinder (der hvor udstødningen sidder fast) derhjemme som min far ikke aner hvor er fra... nogle der har en ide til hvad det kan være ?
skal nok lige få fat i nogle billeder til Kr. himmelfart
legends never die - They refuel
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 90% original
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag
Havde pindboltene været 8mm og garanteret uden skyggen af rust, så ok. Med lidt følelse går det nok, men 8kg er nær intet, og en såret pindbolt i 6mm knækker gerne før de 8kg. Der skal ikke meget rust ved møtrikken og ir ved blokken til, før det binder rigeligt...
Det handler ikke om de 30 gange, det går godt - det handler om den ene gang, det går galt!
Det handler ikke om de 30 gange, det går godt - det handler om den ene gang, det går galt!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!