Side 1 af 3

Carsten's 78'er FS1 K1

: man 30. apr 2012 23:45
af 12V
Så fik jeg tid og lyst til at skrue lidt FS1, jeg starter lige med et billede af maskinen som den stod den dag jeg købte den:

Har købt lidt forskellige brugte dele, en anden tank, sæde, sidedæksler i metal, org. bagsvinger.

I weekenden pillede jeg motoren af og i dag blev den skildt ad. Der var mange fejl, manglende eller for mange skiver osv. Men selve krumtap, gearkasse, tænding og nogle dele af koblingen er i rigtig god stand.

Ting der skal laves udover det normale:

Renovere det store tandhjul der er nittet sammen med koblingsskålen, den har meget slør i gummi dæmperne.
Nye originale koblingsfjedre.
Ny gearskifteaksel, det gamle pedal var svejst på!
Ét enkelt gevind skal laves, havde regnet med flere.

EDIT: Alle gamle billeder er døde fordi jeg har lavet ny hjemmeside, alle billeder kan ses her:
http://12v.dk/category/mopeds/yamahafs1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: man 30. apr 2012 23:50
af Dewil
Godt at se endnu en FS1 blive reddet fra "T-hansen døden"... :(y)

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tirs 1. maj 2012 00:43
af 12V
Havde helt glemt at jeg fik lavet en video af de slidte dæmpere i koblingen:

" onclick="window.open(this.href);return false; :P

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tirs 1. maj 2012 08:05
af Dewil
Uha, spørgsmålet er om der overhovedet er noget gummi tilbage derinde..... :shock:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tirs 1. maj 2012 08:37
af 12V
Dewil skrev:Uha, spørgsmålet er om der overhovedet er noget gummi tilbage derinde..... :shock:
Det virker nemlig somom den går fra metal til metal. Olien var også meget snavset, måske var det store dele gummi partikler.

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tirs 1. maj 2012 08:52
af Dewil
Det er jeg meget spændt på at se......

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: ons 2. maj 2012 12:51
af 12V
Fik samlet lidt lejer og bøsninger sammen på arbejdet. De to glidebøsninger der sidder i motoren er ganske almindelige DU1310 / EGB1310 / PAP1310 bøsninger som måler d-10 D-13 B-10 mm. De kan enten have bronze, stål eller kobber ryg og indersiden er belagt med flere lag selv smørende materialer, bla. bronze og teflon.

Vi har ~2500 stk liggende på arbejde, så der var nok at tage af :P

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 01:51
af 12V
Der var tre gode og tre defekte gummidæmpere:

-

Fik lavet lidt mere, målt div. dele og sorteret dårlige fra. Tidligere ejer havde købt en del nyt som jeg fik med - så jeg mangler ikke meget. En ny membran skal der til, gummiet er sprækket over det hele.

-

Blev nød til at kassere det originale koblingsdæksel, der er ikke meget tilbage af "gevindet". Der var et uoriginal med til og sneglen kører godt uden slør i den.

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 03:47
af jeppex
Det skal skam nok blive en helt fint FS1'er. Var den kørende da du købte den?

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 07:36
af trs
Hov er der ikke noget skummelt ved den krumtap? er det ikke en til en 2gear?


/TRS

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 08:01
af 12V
jeppex - den var kørende, meget ringe. Især koblings sneglen uden kugle ved selve sneglen, og to længere inde gik rigtig ringe.

trs - Kiggede lige på motor nummeret, og det er sørme en 2g blok - :?

Hvordan bygger man en 2g om til 4g, bare så jeg kan kontrollere at det er gjort ordentlig.

Forresten, disse slidmærker - jeg har lagt delene i og kunne ikke få dem til at ramme. Er det en fræsning fra fabrikken af eller bare en fejl fra tidligere i dens levetid?

-

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 09:21
af trs
Der er fuld kontravægte på en 4G krumtap. (kai eller andre) kan sikket fortælle hvilke fordele det giver.

Ang. ombygning fra 2 til 4 gear mener jeg det er de to gearaksler og så krumtap som har mest betydning.

Jeg ved ikke om der kan blive noget lovmæssigt bøvl med 4G i 2G motor på 4G stel -for det er et 4G stel ikke?

MVH

TRS

Sv: Carsten's 78'er FS1 K1

: tors 3. maj 2012 17:34
af 12V
Ja stellet er 4 gears, K1 fra 78.

Men det med loven tager vi ikke så hårdt her på landet, den bliver nok mest brugt til små hyggeture.

Det lidt jern der mangler på min krumtap har de andre jo fået boret væk. Mon de har lavet en model kun til 2g versionen? Eller er det en tap fra de nyere udlandske? Der står 3E8 indvendig.

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: man 14. maj 2012 01:54
af 12V
Har sandblæst motorblokken udvendig og fikset et gevind.

De midterste har jeg børstet med en roterende stålbørste, de yderste bliver lakeret.

-

Mangler lige at komme ind i de sidste kroge, heldigvis har jeg en dremel og en del stålbørster til den også.

Så kan jeg snart samle motoren :)

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: ons 16. maj 2012 13:33
af 12V
Krumtapsmontage med Niels' special værktøj er bare en fornøjelse!

-

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: ons 16. maj 2012 14:52
af strynboen
det må have være en løs kobling. på et tidspunkt.da den aksel holdes på plads mod lejet af møtrikken på koblings skålen..og burde aldrig kunne nå den modsatte side..med mindre en låsering mangler i gearkassen..så tandhjulet kan vandre ud og støde på....de 2 aksler i motoren holdes jo på plads mod deres lejer af tandhjuls møtrikken...og koblings møtrikken

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: ons 16. maj 2012 15:40
af 12V
Jeg er også kommet til konklusionen at det er en tidligere fejl, alle låseringe er der og tandhjulet kan umulig ramme blokken som det er nu.

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: fre 18. maj 2012 23:25
af 12V
Fik renoveret koblingsskålen med nyt gummi, mit smedearbejde med nitterne er ikke super smuk men det holder.

-

Blokkens midte er samlet og den skifter fint gear, nu mangler jeg lidt smådele og malearbejde før jeg kan komme videre. Tidligere ejer har badet koblingsskjoldet i sprøjespartel, damn et arbejde at få det af.

-

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: lør 19. maj 2012 19:37
af Tottenham
Nøj de er Fin

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

: ons 11. jul 2012 00:36
af 12V
Er kommet lidt videre med projektet, har splittet resten af knallerten ad og sorteret lidt i delene.

Stellet er i rigtig god stand, hullerne til bremsepedalen er lidt ovale, de andre er alle fine. Der er lige noget ved styrstoppet.
Hvordan burde det se ud her?