Side 1 af 1

Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: tors 15. mar 2012 22:25
af Torque
Hermed vil jeg lige fremvise min nyindkøbte Yamaha FS1 DX fra 1976. Tråden vil løbende blive opdateret som projektet skrider frem.

Det er præcis 15 år siden, at min første Yamaha FS1 DX'er blev indkøbt, men efter 4 år blev den desværre solgt til fordel for bil, hvilket jeg må indrømme var en stor fejltagelse :crying

Men for godt en uge siden kom dagen, hvor jeg efter længere tids søgning fandt en meget identisk, som jeg husker min egen. Selv lakeringensarbejdet er magen til, hvilket er lidt sjovt :hihi

Kort info:
Stel. 1976
Original bagsvinger, speedometer og forgaffel også fra samme årgang.
Original krumtap...

Dog har tidl. ejer udskiftet bremsecylinderen med den firkantet model fra Nissin, som først blev introduceret i 1977.

Projektplanen er, at få knallerten tilbage til oprindelige udseende, som dengang tilbage i 70'erne. Dette vil dog blive i en kombination af OE og uoriginale kvalitets dele, da priserne på OE desværre er gået amok på mange af de stumper som ligger på div. hylder.

Pt. sidder der 7,5 HK Protuna tun, som skal af, da jeg ikke vil i uoverensstemmelse med Hr. betjent.

Men jeg ser rigtig meget frem til, at få nogle gode hyggeture, når den kommer på vejene igen.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: tors 15. mar 2012 22:48
af FS1originalen
Det er da et rigtig fint eksemplar du har fundet :(y)
Og ser den ikke omtrent ud som de gjorde for 15 år siden da du havde Yamaha sidst???

Jeg ville nok foretrække en bagskærm, men ellers kan du da sagtens vise dig offentligt på den :tuba

Erik

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: tors 15. mar 2012 22:53
af fiskepeter
Ja den er ikke værst..ja en skærm vil gøre godt...en flot maskine :(y)

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: tors 15. mar 2012 23:21
af Torque
Jo Erik,

Dette var "looket" dengang man skulle kører rundt med gutterne. Anderøv og maltezer....

Bagskærmen kommer helt sikkert på, og bliver afsluttet med en baglygte samt et sæde i "originalt look", som Benny sælger.
Jeg glæder mig helt til at få søsat projektet. Er så småt startet med forbremsen og bremsecylinderen som er slebet ned til rå alu, hvorefter noget Hammerite i sort bliver afslutningen.
Kaliberen er til rep, da udluftningsskruen var knækket... Så håber den kan reddes uden helicoil.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: tors 15. mar 2012 23:52
af Kim B S
Hej Torque.
Rigtig fint projekt du har fundet der. :(y) Den ser jo dejlig fin og velholdt ud. :bravo
Hilsen Kim.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: fre 16. mar 2012 09:02
af FS1originalen
Den luftskrue ligner en af dem der kan tages ved at lægge en møtrik ovenpå og co2 svejse den fast.
Varmen fra svejsningen plejer at medvirke til at løsne skruen så den kan skrues ud!

Erik

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: fre 16. mar 2012 15:29
af Torque
Tak for de fine ord.
Mht. møtrik og svejsning, så må vi prøve dette, da den er umulig af få ud men en ornexxx!

Desuden forsøger jeg at få kaliberen til at bevæge sig, da den pt. er rustet fast henover pinboltene. Derudover så mangles en ny kræns som skal holde muffen fast. Kan se, at den kan fået hos Benny også.

Så alt i alt, med stumper, glasblæsning, og lak, så koster dette rundregnet en formue... Bremseslange ol. er jo ikke helt billige. Men kommer det til at virke igen, så er det jo hele besværet værd.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: fre 16. mar 2012 18:59
af Morten - Webmaster
Torque skrev:Mht. møtrik og svejsning, så må vi prøve dette, da den er umulig af få ud men en ornexxx!
En ornexxx duer ikke til noget, ikke engang til at kradse ukrudt op imellem fliserne med.

Kodeordet til en knækket luftskrue er at bore en anelse ned i skruen så du har en ren overflade og svejse ned i, når du har svejset en "dut" fast i hullet så læg en m8 møtrik ind over og brænd hårdt igennem. Derefter giver du møtrikken nogle præcise gode slag med en hammer samtidig med at du trækker en anelse i møtrikken med en smal gaffelnøgle. Husk at kalibenren skal ligge på stabilt undelag når når slår på møtrikken.

Denne metode virker altid for mig, og jeg har fjernet MANGE knækkede luftskruer efterhånden. At bore den ud er efter min mening kun noget man gør hvis ALT andet håb er ude (jeg prøver hellere at svejse møtrik på 30 gange) da du nemt ødelægger både gevind og sæde med et bor.

Hvis du får brug for hjælp kan du bare sige til.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: fre 16. mar 2012 19:29
af Michael
Hej
Hvor er jeg dog enig i hvad Erik skriver. Lav en løbene renovering-Få lavet tingene trigtig. Designet fejler ikke noget. Den ser ud som en feeed Slut 70ér special. Den mangler bare sæde og bagskærm. Det bliver spændende. Alt behøver ikke at være originalt for at skabe køre/ejer glæde :(y) :(y)

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: fre 16. mar 2012 19:33
af Michael
Når jeg kigger på billederne igen, så ville jeg overveje om man ikke skulle beholde det der lak sæt. Det ser da ud til at være lavet pro.
Min nabo havde en 76ér der var malet sådan i 78. meget tidstypisk :(y)
Husk tidstypiske specials er en stor del af historien :(y)

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: lør 17. mar 2012 19:10
af Henrik N
fin maskine tillykke med den. den lakering ligner meget morten frandsen her fra forum

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: lør 17. mar 2012 20:05
af FS1originalen
Henrik N skrev:fin maskine tillykke med den. den lakering ligner meget morten frandsen her fra forum
Sjovt du nævner det Henrik... Jeg havde samme tanke - Frandsen lakering :P

Nu håber jeg bare at "den ikke er så tæt på" at det var den han fik stjålet :oops:

Erik

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: lør 17. mar 2012 22:00
af Dewil
Tæt på, men nok ikke tæt nok.... mener at den var lakeret præcis som hans egen..

Billede

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: søn 18. mar 2012 10:41
af Torque
Nu er det lidt sjovt i snakker lakering. Grunden til, at jeg faldt for denne fine FS1'er var lakeringen, som er præsis samme som min egen havde for 15 år siden.

Og på dette tidspunkt, byttede min kammerat hans gamle blå K1'er væk til Yamaha Jog. Dette fortrød han dog inderligt, og fandt derfor en ny FS1 som han skulle hente.
Da han var på vej hjem med sit nye indkøb ringede han til mig, og begyndte at grine. "Min lakering er sgu helt magen til din" sagde han.
Tænk det kan ikke passe, da min jo må være unik, tænkte jeg.

Det viste sig altså at min lakering alligevel ikke var så unik for han kom sgu hjem med en som lignede min meget til forvæksling. Dog var hans lidt mørkere rød.
Og nu har jeg endnu en Yamaha med denne lakering, (Dog var min gamle ikke sort rundt om tankdækslet som denne) så ergo er jeg vist bare een af samme flok i denne forklædning.

Re: Renoveringsprojekt Yamaha FS1 DX 1976

: søn 18. mar 2012 12:12
af Mark-PC
Uha ja den ser ikke hel håbløs ud da,, Skal du nok blive godt kørende på.. Tillykke med den..

Mvh Mark