Side 5 af 8

Re: Tuningstråden

: søn 13. dec 2015 17:46
af kreidlerhansen
Det her er altså for astmatisk:

Billede

To andre har fået en lidt kærlig behandling. Herunder resultatet før finpudsning:

Billede

Billede


Porttiderne er ukendt, idet begge skal bores op og rettes til, bagefter. Der er altså plads til mere sjov i en Kreidler-cylinder! :-P

Re: Tuningstråden

: lør 9. jan 2016 20:22
af kreidlerhansen
Og endnu en:

Billede

Re: Tuningstråden

: lør 9. jan 2016 20:55
af claus olieklud
hejsa... det er da en sjov cylinder den sidste, jeg har aldrig set en alm Yamaha jerncylinder med de extra porte - jeg må gå ud fra at det er noget du har lavet ?
ellers meget fedt udstødningsporten ikke er overdrevet, den bundtrækker sikkert rimeligt godt.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: lør 9. jan 2016 21:33
af kreidlerhansen
Nemlig. Det er et par timers arbejde, og der er hul igennem til hovedskyllekanalerne; De skal lige åbnes lidt mere ned mod blokken for at få styr på flowretningen.
Hovedskyllekanalerne skal lige gøres en tand bredere. De skyller til gengæld næsten helt fladt ind over stempeltoppen, nu.

Sejtræk kommer der næppe ud af denne cylinder. Udstødningen 22mm fra top, hovedskyllekanalerne 30,8mm og de bagerste porte 31,2mm fra top.

Dérfor skulle dette prøves med denne eksakte cylinder. Den ville være peaky, selv uden ændringer. Nu burde den levere noget punch, også.
Umiddelbart får den øget portarealet med 30%, når jeg er færdig. Og så kan den stadig bære en boring på 46mm ift. den nuværende på 44,5mm.

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 09:06
af claus olieklud
hej igen... ok så mit øje bliver snydt, jeg sammenlignede måske også forholdet imellem skylleporte & udstødningsport.

jeg har en gammel `79 dxer som er meget uendelig omdrejningsmessigt, den kan køre ca 80 kmt med 11 tands... den er frisk i boringen og bruger et fhv let stempel med kun en alm ring - den måtte du gerne voldtage på samme måde som du lige har gjort med den vi snakker om.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 13:49
af kreidlerhansen
Det er altid svært at vurdere på fotos, hvor højt kanalerne ligger. Jeg skal have lavet et portmap til at følge op på finpudsningen, når der engang er blevet åbnet op, nedefra.

Du sender mig bare din cylinder, Claus. Helst inkl. stempel og med et foto af stemplet i nederste position i cylinderen.

Hvis man kan finde et stempel med én ring og "centreret åbning", kan der rent faktisk laves to kanaler mere; Ret beset et par booster-gange, som så kræver hul i stemplet, men så kan man da få lidt gennemstrømning forbi nålelejet.

Hvor stor indflydelse ændringen har på ydelsen er svært at sige. Det afhænger i høj grad af udstødningen, så sammen med en org. potte er dette komplet spild af tid.
Typisk vil max ydelse stige beskedent, men trækområdet bliver lidt bredere, motoren kan trække længere ud og mellemområdet bliver stærkere. Til gengæld kan man risikere at miste en smule bundtræk, men det havde denne cylinder næppe noget af fra starten af.

Ærligt talt kan det være svært at mærke en forskel på selv 10% merydelse. Hvis udgangspunktet er 6HK, ender man på 6,6HK og det er sjældent mere end 1-2km/t på flad vej. Man vil typisk opdage det bedst ved kørsel op af bakke eller i modvind, og det kræver egentlig, man kører på sin maskine næsten dagligt.


Jeg er bare glad for, det kunne lade sig gøre! Har studeret cylinderen længe, inden jeg fik samlet mod til det! :)

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 19:45
af wolfe
det sjovt og følge dine projekter jesper, må tilstå i er flere her inde som er mit "forbillede" :hihi

gal noget fint arbejde der bliver smidt op :bravo

Tim C

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 19:46
af wolfe
og en ting mere, de to cylinder der er billede af er det en og samme cylinder?

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 19:57
af kreidlerhansen
wolfe skrev:og en ting mere, de to cylinder der er billede af er det en og samme cylinder?
Pas! Jeg har gang i fire FS1-cylindre, og jeg har vist resultaterne med tre af dem. Den fjerde er faktisk bare blevet "rettet til" og er derfor ikke interessant.

Jeg TROR, den første og uændrede cylinder er den, som nu har fået et par kanaler ekstra.
Alle fire var omtrent ens, som udgangspunkt, bortset fra den seneste, hvor kanalerne altså lå MEGET højt fra begyndelsen.


Har ALLE FS1-cylindre "fritliggende pindbolte" mellem pakfladerne, eller er det kun disse fra Prut-tuna?

Re: Tuningstråden

: søn 10. jan 2016 20:58
af wolfe
pas!
men har en original cylinder liggende jeg kan se på, når jeg kommer på værkstedet igen.

Re: Tuningstråden

: man 11. jan 2016 21:02
af claus olieklud
hej igen... jammen det lyder godt at du vil hjælpe hansen.
det bliver næsten en historisk cylinder og afmontere, den har ikke været pillet af siden 2009, i perioden har den kørt højst 200 km, hvoraf størstedelen var på verdenstræffet på Strynø 2009.
den har fin gangart over hele registeret, man kan køre 25 kmt i 4. gear og give gas, men hele området imellem 4000-9000 er tamt, over 9000 er den rigtig god op til ca 12000 omdrejninger.
på denne knallert sidder der boss demper, du ved den du ikke kan lide med 36 mm forrør... jeg syntes godt om den og vil ikke lave om på det - jeg betrager den som en lydløs udstødning som tillader et forsøg på at trække ved lave omdrejninger, intet mellemområde, uendeligt topområde... jeg vil heller ikke lave om på den lave gearing.

så hansen, hvis mellemområdet kunne blive lidt forbedret ville jeg blive glad, det gør heller ikke noget hvis den kan tage lidt flere omdrejninger på toppen, jeg syntes nemlig det lyder så sjovt når omdrejningstælleren kører ud af det røde felt igen.

ang. dit spørgsmål om åbne pindbolte på fs1 cylindre - det har de alle sammen uanset original eller uoriginal, desværre, så pas lige på ikke at file igennem... he he

kan du ikke lige gensende en sms ? jeg har nemlig mistet al kontakt med en druknet telefon.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: tirs 12. jan 2016 19:35
af kreidlerhansen
Og så vil du have mig til potentielt at hakke sjove huller i den? ;)

Nej, jeg synes ikke om 36mm forrør. HAR prøvet og opnåede enormt mange omdrejninger uden skyggen af optræk.
Til gengæld har min motor jævnt træk fra 6-11.500rpm med en ekspansionsudstødning, som starter ved knap 26mm. :)

Jeg vil ubetinget medgive, at Bos-dæmperen har en dejlig lyd! Det snørklede dæmper-design er enormt effektivt.

Re: Tuningstråden

: ons 13. jan 2016 18:46
af Kai
kreidlerhansen skrev:
Har ALLE FS1-cylindre "fritliggende pindbolte" mellem pakfladerne, eller er det kun disse fra Prut-tuna?
Det har de allesammen :)

Re: Tuningstråden

: søn 31. jul 2016 22:50
af kim96v4
Hvordan gik det med de 4 fs1 cylindere du lavede Hansen?
Hvordan i alverden laver du de små kanaler på pæne set inden fra boringen? Må vi lige få et par billeder af dit tandlæge bor

Kim

Re: Tuningstråden

: man 1. aug 2016 00:08
af kreidlerhansen
Ejeren har ikke meldt tilbage (bortset fra én cylinder, jeg bare rettede lidt kanter i), så det er et godt spørgsmål.
Jeg forventer ikke alverden, da jeg ikke blev tilfreds med mit resultat, rent visuelt. Derfor bliver de rettet til, når cylindrene engang er boret op. :)
image.jpeg
image.jpeg (502.3 KiB) Vist 16758 gange
Og det kan købes, her:

http://www.ccspecialtytool.com/

De medfølgende fræsebits til 15SR-kittet er med 1/4" hoved. Dvs. for store! Jeg har derfor suppleret med bits fra burrs4less.com og andre steder.
Værktøjet blev indkøbt til en noget lavere dollarskurs end den nuværende, så rundt regnet skal man p.t. gange købsprisen i dollars med ~12 for at få prisen inkl. levering, told og moms.

Det er nørd-værktøj! :-D

Re: Tuningstråden

: tors 4. aug 2016 20:58
af kreidlerhansen
Jaja, så fik jeg lidt ferie, og det betyder "for meget fritid". Denne gang er offeret en 40mm KT-cylinder til Kreidler.

Boring set fra bunden:
KT40_big_boost_bottom.jpg
KT40_big_boost_bottom.jpg (596.87 KiB) Vist 16725 gange
Boring set fra toppen:
KT40_big_boost_top.jpg
KT40_big_boost_top.jpg (577.33 KiB) Vist 16725 gange
Udstødningskanalerne:
KT40_big_boost_zorst.jpg
KT40_big_boost_zorst.jpg (506.1 KiB) Vist 16725 gange
Væggene ser lidt tynde ud, men nikasilen er aflastet via slibning, og der er mere gods længere nede, end man lige forventer. Affasningen snyder desuden øjet en smule.

Og udstødningskanalerne set nedefra:
KT40_big_boost_insidezorst.jpg
KT40_big_boost_insidezorst.jpg (380.94 KiB) Vist 16725 gange
Ok, ja. Min største forhindring er stadig et sted mellem tålmodighed og symmetri, som man kan se på sidste foto. Min belysning er stadig ikke optimal, så resultatet er altid så skuffende for mig, når jeg begynder at tage fotos. :lol: Blitz/fotolys har det med at grave alle fejl og grater frem. Overfladen i udstødningskanalen føles næsten poleret når fingrene køres henover.

Re: Tuningstråden

: tors 4. aug 2016 22:21
af claus olieklud
hej hansen... du har for mange pixel i dit kamara, jeg er ikke i tvivl om det er godt, men syntes nu du er storforbruger af cylindere... hmm

når nu du rigtig keder dig kan du jo lave den perfekte cylinder til mig, du ved den der skal fyldes med huller over det hele... husk også at jeg sagtens kan nøjes med 10-12 hk ved 11000 omdrejninger - den må helst ikke rasle, og så skulle den gerne være laaangtidsholdbar.

du er vel ikke rendt ind i det perfekte stempel til den ? fx 45mm superstempel med én tynd stempelring ?

nu du nævner problemet med dårligt lys, ja så kan jeg fortælle at jeg også har svært ved at se ordenligt, jeg skal havde kraftigt lys for at se ordenligt, faktisk er godt kraftigt dagslys det bedste.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: tors 4. aug 2016 22:49
af kreidlerhansen
Denne cylinder fik jeg i en byttehandel, og jeg har langt om længe fundet en aftager... som så tager denne cylinder i en anden byttehandel.
:hihi

Din cylinder bliver næste offer. Jeg er dog ret udfordret af, at der ikke er lige så meget gods at lege med, ligesom det er svært at tage højde for den fremtidige forøgelse af boringen; Primært ift. portarealet, som kan øges %-vis mere end selve boringen.
Stempel har jeg fundet men ikke bestilt, da fabrikken har holdt ferielukket. Jeg tænker at 43mm er et fornuftigt sted at starte, så der er et par opboringer at tage af.

Hvis du vil have mere power pr. omgående, så kan du vælge mellem en kraftig ombygning af en drejeventilsmotor eller at montere en Chappy-cylinder med membran på toppen.

FS1-membranen er en stopklods.

Re: Tuningstråden

: fre 5. aug 2016 08:07
af claus olieklud
hej igen... jammen hansen 43 mm kommer da til at rasle noget i den cylinder jeg sendte, den er jo iforvejen 44,5 mm, det er derfor jeg skrev 45 mm som forslag, eller bare bruge den som den er med 44,5 mm, den er jo sådan set meget pæn i boringen som den er, dog mener jeg der findes mange flere stempler til 45 mm end 44,5 mm.

nu var det jo lidt for sjov jeg skrev 10-12 hk - 9 hk er også acceptabelt . jeg vil kun med original membran og karburator.

hilsen olieklud

Re: Tuningstråden

: fre 5. aug 2016 10:47
af kreidlerhansen
claus olieklud skrev:hej igen... jammen hansen 43 mm kommer da til at rasle noget i den cylinder jeg sendte, den er jo iforvejen 44,5 mm, det er derfor jeg skrev 45 mm som forslag, eller bare bruge den som den er med 44,5 mm, den er jo sådan set meget pæn i boringen som den er, dog mener jeg der findes mange flere stempler til 45 mm end 44,5 mm.

nu var det jo lidt for sjov jeg skrev 10-12 hk - 9 hk er også acceptabelt . jeg vil kun med original membran og karburator.

hilsen olieklud
Det er vist meget godt, jeg er ved at få ryddet ud i projekterne, når jeg ikke engang kan huske boringen på en given cylinder! :lol:

Jeg bearbejder den til max ydelse mellem 9-11.000rpm, gør jeg. S'GU'! :)