Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

det er fint nok,,men hvorfor kan vi ,,så ikke samle uden at det klemmer,,hvis skiverne er ens,,er det en kombination af brugte dele,eller er der en skive på den anden side af lejet som forskyder akslen,det er jo aksel og lejet som bestemmer afstanden,,koblings akslen ender jo bare i et bøs i den anden ende uden styr på det aksiale. jeg holder på at før 76 var der bryst på skiven og kobbering.
efter droppede de brystet og kobberskiven.samtidig,,det vi kæmper med i dag er nok u,orginale dele som ikke holder tolerancerne,,så vi skal file lidt,så det køre
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

det var da vist noget vrøvl jeg skrev,det er jo ikke akslen,men bøsset som bestemmer sløret
har du prøvet at måle ud.drejningen i ankerpladen nr 5 på tegningen
måske er de forskelige tolerancer på nye og gamle,,,,hunden kunne ligge begravet der :idea: :?:skiven som johnny omtaler sidder på lejet
bagerst,og griber ind i koblings huset,,kobber bøsset når ikke helt ud
derfor kan brystet nå lidt ind,uden at støde på .
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

jesper j skrev:jeg har været nede og måle samtlige mine afstandsrør (20 stk) til primairhjulet og de måler alle 35.15 mm +/- 0.02
og ny model kobling måler 35 mm så de giver 0.15 mm i tolerense +/- 0.02
og gammel model måler 33.5 incl det løse tandhjul og så kommer kobberskiven på 1.50 mm og det giver en tolerense på 0.15mm
Fine iagttagelser/målinger Jesper og jeg begynder at tro på, at "hunden ligger begravet" i uriginale koblingsknaster med forkerte tolerencer og/eller forkerte udformninger i bag mod primærhjul. Må jeg også bruge dine billeder til en guide ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Mikael »

Jeg tror nu stadig at det der skal til, for at alle forstår det, er
en billedserie med forklaring til de enkelte dele, og afhjælpning af evt. problem.
Ved godt det taget lidt tid at lave, men måske er der en der gider?
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

har lige funder dette billede i australien,,en anden variant af kobberskiven,,,eller er den vendt forkert.min reserve motor er magen til denne gamle type
Vedhæftede filer
yamaha kobling skiver.jpg
yamaha kobling skiver.jpg (18.48 KiB) Vist 10279 gange
Senest rettet af strynboen fre 26. dec 2008 18:38, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Lars. Fin iagttagelse, men mon ikke bare kobberskiven bliver holdt oppe af afstandsrøret ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

jo men er der så bryst på kobberskiven så den flugter med bøsset :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

har adskildt mit sidste køb,,og der passer kobberskiven udvendig på
inderbøsset,,som på billed ovenfor..der var flyttet på skiverne så nitterne tog på skiftepedalen,,der var 3 udligningsskiver i..det var den gamle type koblingshus af jern og 6 nitter.der er stor forskel på fig 5 på tegningen af den gamle og nye type
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Lars - du gør godtnok noget i sagen.
Dit adskildte køb: Kobberskiven skal sidde uden på bøsningen (som på foto fra Australien) hvorimod trykskiverne skal "stå" på bøsningen i begge ender.

Nitterne der rører gearskiftet er jeg ret sikker skyldes manglende låseclip + skive i venstre side, for så kan venstre fod skubbe med gearskiftepedalen mod højre....

Fig. 5 på tegningen er koblingsknasten, som jeg også har mistanke til...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

hej poul,der var låsering på gear akslen,,men tror at tidl ejer har forbyttet skiverne,,men der var orginale fjedre med grøn farve og fine bolte,,så der bliver en god kobling ud af den ,når jeg får sat nye gummidæmpere i huset..er også sikker på at det er nr 5 på tegningen som er forskelige efter årgang og fremstiller,,så man må nok tilpasse sine dele..fra gang til gang,,der er simpelt hen så mange stumper i omløb,af forskelige årgang og kvalitet
jeg tror at vi må anbefale folk at købe nogle chims som man forlænger inderbøsset med,,de fås i 1/10 tykkelse,så kan alle koblinger justeres.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Jesper og tak for oplysningen.
Det får jeg rettet snarest og det er en fornøjelse at se på de fine dele - i stærk kontrast til dele fra f.eks. Thansen. :wink:

P.S. Værkstedstegningen viser både kobberskive og ny model primærhjul med kun 3 nitter - og det konflikter vel ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Per P »

Hej

Fin guide der er blevet lavet her ved fælles hjælp, sådan skal det være !.

Men lige en ting til, der er vel ikke noget problem med at sætte en gammel koblingsknast i et nyt primærhjul og omvendt.
Så vidt jeg kan måle mig frem til, er det ikke noget problem, er der nogen som har en anden erfaring eller mening.

Per P
Mvh

Per P
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Per og tak for responsen.

Nej - jeg tror ikke der er noget problem i netop denne opsætning, da det måske er de uoriginale knaster, der volder problemer med manglende udkobling. Men det kan jo afsløres allerede når knasten er spændt... :wink:

Lad os høre nærmere...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Mikael »

Så fik jeg lavet min kobling :D
Jeg prøvede mig lidt frem, og da jeg fjernede den ene kobber skive kunne den koble ud.
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har på både min 75 & 76 måttet planslibe 0,15 mm af kobberskiven, ellers klemte knasten i koblingsskålen.

Jeg har aldrig set andet end de 3 normale skiver.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Johnny.

Det må jeg sige. Du har nu bevist, at disse spec.skiver findes og jeg kan godt se, at de vil afhjælpe udkoblingsproblemerne.
Fås de endnu ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

ja selfølig findes de,,det kan jo ikke fungere uden dem,,gad vide om der har stået en japaner og prøvet tolerancerne,,og monteret skiverne i dem som klemte,,næppe..der må være et system i dem,,men hvor mange hat den orginale kobling efter 30/40 år,,måske er de et lævn fra de kraftigere motore,,evt med flere skiver i,,jeg har forgæves forsøgt at finde denne skive i y2l motoren,,men den er anderledes..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

ja der skal være "hul" i begge ender ellers kommer olien ikke ind,,et lille hak med en nedstryger er sikkert nok..hvordan er hårdheden,,den er vel hærdet,,siden de ikke har kunne lave smørerillen pænere
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af nielsfup »

Det er jo yderst intressant det der.
Hvis man spørger pænt er der så ikke en venlig sjæl der vil måle en skive op så kan vi dreje nogle kopier.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg forstår simpelthen ikke hvad der er sket for Yamaha siden der sidder sådan en skive som ikke er anført i nogen reservedelskataloger :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"