Side 2 af 2

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: tors 29. aug 2019 22:01
af GaSelle
Mens jeg venter, har jeg tjekket platinerne. De stod meget tæt, og er nu indstillet på 0.35 mm, som skulle være korrekt?

Er det noget med, der skal sidde et stykke filt derinde - har nogen et billede af det?

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: fre 30. aug 2019 18:32
af GaSelle
B8HS indkøbt og nålen hævet ét hak - prøver en tur senere.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: fre 30. aug 2019 21:22
af GaSelle
Nå, prøveturen gik skidt - den klemte igen.

Jeg sætter det gamle F5B på igen, til jeg finder en ‘vismand’, der kan køre den ind for mig.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 14:20
af 12V
Det er da træls. Men man skal nok have i baghovedet, at stumperne måske bare er dårlig lavet. Et stempel i dårlige materialer der udvider sig meget, skæve mål, forkerte tolerancer.
Det er ikke givet at din indstilling er skyld i klemmerne.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 18:49
af Poul-Erik A.
Jeg følger med i det interessante mekaniske problem og tror Prutona cylinderen eller stemplet er årsagen, grundet forkert tolerence. Jeg mindes for mange år siden, at jeg købte 2 mishandlede 43 mm FS1 cylindre af en lokal cykel/knallerthandler og så fik jeg Herning Cylinderservice til at udbore den mest ridsede til 44 mm, men da jeg så prøvede at sætte stemplet (uden ringe) op i den nyborede cylinder, følte jeg at det var for "løs". Jeg blev hurtig belært om, at det SKAL være løs, så varme-udviklingen ikke kan forårsage sættere. Det viste sig at være korrekt, for jeg har ikke oplevet problemer med sættet og jeg har ladet mange erfarne prøve Yamaha'en, der var en sejtrækker uden lige. :-)
Resten at opsætningen var 17,5 mm indsugning, 17,5 mm Mokini (kopi-karburator leveret med dyse 150) senere med dyse 180 og (dengang) 4 % Kroon olie i benzinen, nu 3 % efterhånden. Tændrøret var vistnok NGK B9HS og den skråtskårne Luhac lydpotte.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 19:03
af GaSelle
Det kunne blive løsningen, at få den pløjet op hos en cylinderservice.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 19:15
af Poul-Erik A.
Jeg har også prøvet for at par år siden, at sætte ny cylinderkit (fra Speed Line) på en nevø's scooter, men den kørte ca. 300 meter inden varmesætning, så her var tolerencen HELT gal. ;-)

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 19:57
af kreidlerhansen
Den klemmer ser for mig ud som snæver tolerance eller et ringe stempel.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 20:16
af GaSelle
Stemplet er fra Benny (yamahafs1.dk)

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 20:22
af F5B
Har du pillet en stempelring af, eller har du kørt med kun 1?
hvis ja så er det en meget sandsynlig kilde til problemet

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 20:28
af GaSelle
F5B skrev: lør 31. aug 2019 20:22 Har du pillet en stempelring af, eller har du kørt med kun 1?
hvis ja så er det en meget sandsynlig kilde til problemet
Efter råd fra sælgeren er den kørt til kun med én.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 20:35
af F5B
uha så er det sandsynligt derfor den klemmer, den mangler kompression og så varmer den og så kommer klemmeren
Har sælger ellers kommet med flere gode ideer, så tror jeg du skal glemme dem!

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: lør 31. aug 2019 21:12
af GaSelle
Har ekstra stempler på lager, men må hellere få cylinderen honet ordentligt før jeg prøver mere.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 08:18
af 12V
Er stempel og cylinder ikke købt sammen som sæt?

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 09:00
af GaSelle
12V skrev: søn 1. sep 2019 08:18 Er stempel og cylinder ikke købt sammen som sæt?
Nej. Det er jo ikke ligefrem lagervare rundt omkring, med Protuna stumper i org. kasse :)

Men begge dele er 44,0mm, og sælgeren kørte selv med et tilsvarende sæt.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 10:22
af kreidlerhansen
GaSelle skrev: lør 31. aug 2019 20:16 Stemplet er fra Benny (yamahafs1.dk)
Magen til dette?

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... m-923.html

I min verden kan et varmebestandigt stempel med helt nøjagtige tolerancemål næppe produceres, distribueres og sælges ved rimelig avance til en lavere pris end 3-400kr indenfor EU, alt afhængigt af størrelsen på kundegruppen.
Det er således et "billigt standardstempel", og de bringer altså nogle detaljer med sig, så som tidligere nævnte høje punker og at tolerancen lige skal være en tand løsere for at spille. Det gør ikke varen ringere; det stiller blot nogle specifikke krav til forarbejdning af cylinderen samt evt. sætter nogle grænser for, hvad man kan forvente; især når man presser boringen/godstykkelsen til grænsen.

Når det så er sagt, taler vi om en Protuna-cylinder, og kvalitet samt forarbejdning deraf har alle dage været varierende. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis du kan slippe afsted med at få cylinderen honet bare 1/100mm over nuværende størrelse, og så vil den fungere fint med stemplet fra Benny.


Gad egentlig vide, om FS1 kan gøre brug af stempel til en vandkølet motor? De er gerne mere koniske. Eller vender jeg noget logik på hovedet med den tanke? :| (Det ville ikke være første gang).


F5B skrev: lør 31. aug 2019 20:35 uha så er det sandsynligt derfor den klemmer, den mangler kompression og så varmer den og så kommer klemmeren
Har sælger ellers kommet med flere gode ideer, så tror jeg du skal glemme dem!
Dén betragtning er jeg ikke enig i. Der findes ikke stempler med mere end én stempelring til min Kreidler med 44mm boring, så jeg ville forvente bare en lille stigning i antallet af klemmere ved opgradering til den boring; bortset fra konsekvenserne af en serie stempler, som ikke var koniske nok og så en serie stempelringe, som startede med et ringgab på -0,0mm, har den boring ikke afstedkommet flere problemer end 40mm.
Ydermere har mit nuværende setup med én 1mm stempelring så meget knald på, at jeg skal jokke ret kontant på kickstarteren (helt sikkert forstærket af det lette svinghjul) for overhovedet at drive den rundt ved opstart.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 12:57
af F5B
hmm Hansen hvis det ikke har nogen betydning, hvad skulle så være formålet med stempler med 2 ringe?
erfaring viser mig at stempler designet til 2 ringe, klemmer hvis man køre med kun 1

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 13:28
af GaSelle
Den her klemte både før og efter ;)

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 13:49
af Kai
Yamahaen kører med støbejernscylinder og rigtig mange af de uorginale er bløde som snot, de kører ikke længe inden det er tydeligt at se hvortil ringene kører, stempelringene er også støbegods, de er bløde og knækker ganske let og "billige" stempler og ringe er langt fra runde.
Jeg har den opfattelse at de alle er boret og honet med det billigste skrammel kineserne kan opdrive uden nogen kontrol med noget som helst = de er langtfra runde og piv utætte fra start og man kan kun håbe på det bliver bedre under tilkørsel. Ofte er det nødvendigt at bytte stempelringe til et nyt sæt efter 200-300km da ringgabet allerede der er for stort, en let honing og nye ringe så passer tingene bedre efter yderligere 200km og så plejer det køre fornuftigt uden stemplet er brændt sort på siderne.

Af den grund ville jeg aldrig lægge ud med kun en stempelring monteret, al erfaring siger mig at det går galt.

Nicasil cylindere er diamanthonet til slutmål, ofte til 3'de betydende ciffer ( 40.003 eller lignende) og stempelringe dertil på moderne stempler er stålringe, ofte chrom belagt, de er mange gange stærkere og noget nær 100% perfekt pasform fra start. Selv de billigste cylindere med nicasil eller chrom belægning er så tætte fra ny at efter få km kan man med lidt gefühl få stemplet til at balancere i top og stadig mærke den holder kompressionstryk et stykke tid, det får du ikke yamahaen til.

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

: søn 1. sep 2019 21:59
af kreidlerhansen
F5B skrev: søn 1. sep 2019 12:57 hmm Hansen hvis det ikke har nogen betydning, hvad skulle så være formålet med stempler med 2 ringe?
erfaring viser mig at stempler designet til 2 ringe, klemmer hvis man køre med kun 1
Det er praktisk; knæk den ene og halt hjem på den anden. Ring nr. 2 modvirker selvsagt blowby, men hvis øverste ring slutter tæt, forekommer dette stort set ikke. Men kører man ringene i sænk, så er to skamslidte bedre end én ditto.

Der er masser af koniske og ovale Kreidler-cylindre på markedet. Første generation KT var på grænsen til håbløs og blev ganske hurtigt rettet.
Mopedspeed har ikke uden grund været længe om at komme i bund med lageret af første generation af New China. Selv modellen til halv pris af alle andre er stadig på lager adskillige år siden introduktionen. Det er ikke et tilfælde. Dælme træls med en cylinder, som raller i toppen og klemmer i bunden.
:hihi
Kvalitativt har markedet efterhånden rettet sig, nogenlunde. Man skal dog stadig være meget obs, hvad man bestiller til tyskeren.