Kreidler RMC 3, 4 og 5G 1978
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Så sker der lidt på stel siden. Går for tiden og pudser de gamle dele, der er alligevel en del der kan reddes. Den ene blok er røget med en makker på arbejdet, den skal lige svejses lidt.
Der ligger lidt billeder her: http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/
Der ligger lidt billeder her: http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
sikke en forvandling lidt "kno fedt" kan gøre!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Yeah!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Jeg er lidt i tvivl om hvad model jeg skal kalde den, når den er færdig som MC. Også med hensyn til alt papirarbejde ifbm. syn og indregistrering.
Skal jeg bibeholde RMC navnet? Men så stemmer de tyske typeblade jeg medbringer jo ikke.
Bare kalde den RS og ikke andet.
Eller gå all in og kalde den RS-G eller måske RSH-G pga. den hochlenker jeg monterer?
Tænker også på typepladen, den mangler pt. Havde tænkt mig at den skulle bære hele model og type nr. F.eks.
Model: Kreidler RSH-G
Type: K 54 / 503
Årgang 1978
Skal jeg bibeholde RMC navnet? Men så stemmer de tyske typeblade jeg medbringer jo ikke.
Bare kalde den RS og ikke andet.
Eller gå all in og kalde den RS-G eller måske RSH-G pga. den hochlenker jeg monterer?
Tænker også på typepladen, den mangler pt. Havde tænkt mig at den skulle bære hele model og type nr. F.eks.
Model: Kreidler RSH-G
Type: K 54 / 503
Årgang 1978
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Posten kom lige med et sæt sidedæksler, jeg havde kun til venstre side en lige skåret og skråtskåret. Kan bedst lide den skrå model, men min var i ringe stand. Mopedspeed har nogle fra gammel lager med ligge/flyttespor til 250 kr stykket, de påstår endda at de er originale. Der var ikke mange skader på mine, så de ryger direkte på patina maskinen
- Vedhæftede filer
-
- 2015-10-20 11.36.19 (Small).jpg (103.06 KiB) Vist 13618 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Du kalder den blot "Kreidler Florett" og holder dig til den reelle (og næsten ukendte) modelbetegnelse a la "K54/32DK"
Det fremgår af typepladen.
De er fine, de der sideskjolde. Flere er dog reproduktioner men på det gamle maskineri fra Jon Bos, og de er dermed nogle år gamle.
Den eneste forskel er lakken. Den org. lakering er helt glat og jævn, mens den nyere har en tekstur i retning af Hammerite.
Jeg fik nemlig et af hvert for noget tid siden, hvor det ene havde den rigtige mærkat med reservedelsnummer, og den anden var bare sort.
Pasformen er perfekt.
Det fremgår af typepladen.
De er fine, de der sideskjolde. Flere er dog reproduktioner men på det gamle maskineri fra Jon Bos, og de er dermed nogle år gamle.
Den eneste forskel er lakken. Den org. lakering er helt glat og jævn, mens den nyere har en tekstur i retning af Hammerite.
Jeg fik nemlig et af hvert for noget tid siden, hvor det ene havde den rigtige mærkat med reservedelsnummer, og den anden var bare sort.
Pasformen er perfekt.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Så fik jeg venstre motorblok hjem fra svejsning, det blev rigtig fint. Så skal jeg bare skære gevind og lave gearkasse udluftning som det engang var, inden hele tappen blev flået af.
Som i kan se, motorblokken er i forfærdelig stand. Tror den er blevet brugt til motorcross eller noget andet sygt, skandaløs! Pakfladerne er også lidt medtaget, men alle leje pasninger, huller til aksler etc. er faktisk pæne. Alt indmad ser fint ud, ikke nogen skævheder eller kraftige slidmærker.
Som i kan se, motorblokken er i forfærdelig stand. Tror den er blevet brugt til motorcross eller noget andet sygt, skandaløs! Pakfladerne er også lidt medtaget, men alle leje pasninger, huller til aksler etc. er faktisk pæne. Alt indmad ser fint ud, ikke nogen skævheder eller kraftige slidmærker.
- Vedhæftede filer
-
- 2015-10-22 21.27.28 (Small).jpg (143.46 KiB) Vist 13583 gange
-
- 2015-10-22 18.57.34 (Small).jpg (115.27 KiB) Vist 13583 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978
den er en anelse vejrbidt..med patina...ville der stå i gul&gratis annoncen....utroligt at indmaden ikke er lige så ringe som udvendig....og godt du kan få svejst og reddet en motor..fra skrot døden
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Jeg er i hvert fald spændt på hvordan den kører, det hele skal shimses, de fleste manglede.
Har smidt sort glans 60 pulver på de fleste dele nu. Fælge og stel ryger til slyngrensning, kunne ikke få lakken af fælgene. Prøvede både med nitromors og en time med sandblæseren, det sidder bare fast! Fik reddet de gamle grebklinger med varme og et stykke rør.
Der er et par nye billeder på min hjemmeside - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/ (side 3).
Har smidt sort glans 60 pulver på de fleste dele nu. Fælge og stel ryger til slyngrensning, kunne ikke få lakken af fælgene. Prøvede både med nitromors og en time med sandblæseren, det sidder bare fast! Fik reddet de gamle grebklinger med varme og et stykke rør.
Der er et par nye billeder på min hjemmeside - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/ (side 3).
- Vedhæftede filer
-
- 2015-10-24 14.22.21.jpg (141.03 KiB) Vist 13551 gange
-
- 2015-10-24 14.46.12.jpg (146.77 KiB) Vist 13551 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Har fikset det gamle originale sæde, lakeret sædebunden, lagt lidt ekstra møbelfilt på og limet det sammen igen. Så kan den klare et par år igen.
Er også kommet frem til lakeringen af sidedækslerne og stellet. Jeg vil ikke have dem i flot autolak, så ser alt det andet bare slidt ud. Kom frem til at en bøtte grøn hammerlak og en pensel måtte være vejen frem. Det er i hvert fald anderledes end alt andet jeg har lavet, nu er der ingen vej tilbage
Flere billeder er på side 3 og 4 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/
Er også kommet frem til lakeringen af sidedækslerne og stellet. Jeg vil ikke have dem i flot autolak, så ser alt det andet bare slidt ud. Kom frem til at en bøtte grøn hammerlak og en pensel måtte være vejen frem. Det er i hvert fald anderledes end alt andet jeg har lavet, nu er der ingen vej tilbage
Flere billeder er på side 3 og 4 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/
- Vedhæftede filer
-
- 2015-10-26 18.49.48.jpg (101.43 KiB) Vist 13519 gange
-
- 2015-10-26 19.14.58.jpg (147.16 KiB) Vist 13519 gange
Re: Kreidler RMC 3G 1978
sjovt med stål fjedre i sædebunden...entelig en kvalitets ting..men på min mz banan føles det elendigt..overvejer lidt at bygge en plade bund..og lime sove underlag i lag.(.lige som prinsessen på ærten)..og slibe det fint i facon på båndpudseren...men kan man få det godt evt ved at lægge et lag skum oven på fjedrene ,ville der være meget lettere...sæder er meget mere komplicerede i pasform og påspænding, end man lige tror
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Da jeg fiksede mit Monza sæde brugte jeg en stabil koldskum, sleb den til rette facon med en flapskive på vinkelsliberen. Det virkede genialt, og sviner lidt.
Har ikke prøvet sådan et Kreidler sæde på længere ture, så jeg kender ikke komforten. Mener jeg havde en anderøv på min RMC i 97, men dengang var jeg vidst ligeglad med komforten.
Der ligger ca. 3 cm koldskum på dette sæde, plus lidt ekstra filt for at fylde vinylen godt ud igen.
Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Har ikke prøvet sådan et Kreidler sæde på længere ture, så jeg kender ikke komforten. Mener jeg havde en anderøv på min RMC i 97, men dengang var jeg vidst ligeglad med komforten.
Der ligger ca. 3 cm koldskum på dette sæde, plus lidt ekstra filt for at fylde vinylen godt ud igen.
Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
hejsa... jeg er helt enig med dig i lakeringen, det kommer til at se rigtig ud og jævnt pænt.
desuden er sådan noget hammerlak vist ret stækt og holdbart - måske det kommer på mode at male med pensel igen.
hilsen olieklud
desuden er sådan noget hammerlak vist ret stækt og holdbart - måske det kommer på mode at male med pensel igen.
hilsen olieklud
Re: Kreidler RMC 3G 1978
jeg venter nok med at modificere mit sæde til du har testet dit..mz en skal først synes når jeg får en sidevogn..men ellers mangler den kun maling og polering og olie skift i alle 4 støddæmpere..den har jo forsvinger..den lækre maskine..he he..
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Forgaflen trænger da vist til nye gummiringe
Skifter forgaffel mufferne ud med "Sport Gabel" tætninger, så forgaflen får synlige rør frem for gummi bælge. De gamle originale er helt stive i nogle led, det er ikke lykkedes mig at gøre dem bløde igen. Har kogt dem og varmet silikone olie ind i dem, men intet hjælper.
Ellers er forgaflen i super stand.
Skifter forgaffel mufferne ud med "Sport Gabel" tætninger, så forgaflen får synlige rør frem for gummi bælge. De gamle originale er helt stive i nogle led, det er ikke lykkedes mig at gøre dem bløde igen. Har kogt dem og varmet silikone olie ind i dem, men intet hjælper.
Ellers er forgaflen i super stand.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Dyb RESPEKT for at du redder alle de gamle dele fremfor bare at skifte dem ud selvom det ville være nemmest, det er så fedt hvad lidt knofedt kan gøre!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Vedr. "Sportsimmerringe" så lim dem hellere fast med noget 2K-lim.
De går løs for et godt ord.
Max points for grøn hammerlak, til gengæld!
De går løs for et godt ord.
Max points for grøn hammerlak, til gengæld!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Det kan jeg faktisk godt huske du har nævnt en gang. Jeg holder øje med pasformen.
Re: Kreidler RMC 3G 1978
Er nået lidt videre med stel og motor. Forgaffelben pudset, stel har fået første lag hammerlak, tilpasset forlygten så den kunne få en ny 130 mm parabol med H4 pære. Nye billeder her, fra side 4 - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-frame/
Har lagt lidt billeder op af motorens fremskridt også, har fikset gevind, planslebet pakflader og slebet nogle af skaderne så de er mindre tydelige. Den er dog stadig grim. Fik også "fræst" pasningen til simmeringen ved det forreste kædehjul, kanten havde fået slag så der var materiale i overfladen. Brugte en kopifræser til træ i min søjleboremaskine, det virkede glimrende. Billeder ligger her - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-engine/
Har lagt lidt billeder op af motorens fremskridt også, har fikset gevind, planslebet pakflader og slebet nogle af skaderne så de er mindre tydelige. Den er dog stadig grim. Fik også "fræst" pasningen til simmeringen ved det forreste kædehjul, kanten havde fået slag så der var materiale i overfladen. Brugte en kopifræser til træ i min søjleboremaskine, det virkede glimrende. Billeder ligger her - http://12v.dk/kreidler-rs-5-speed-engine/
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3G 1978
hejsa... ja det ser da fint ud det hele, men pas nu på med at planslibe for meget der hvor de 2 blok halvdele skal samles - kommer der først spænd i akslerne uden brug af shims er det et problem...
jeg har ikke planslebet mine blokke da jeg renoverede min RMC, men som jeg husker det endte jeg med at bruge et stk 0,15mm + et stk 0,10mm shim i den anden side af krumtappen... dvs at der samlet kun var godt 0,25mm i overskud til shimsning af krumtap - hvorvidt fladerne tideligere har været planslebet ved jeg ikke, krumtappen var ny & lejeringene var kommet ordenligt på plads... jeg brugte ingen papirpakning, men smurte istedet de pineligt rene flader med sikaflex - jeg shimsede iøvrigt så stramt som overhoved muligt ( ifg ham kreidlergeniet her på siden ) jeg troede ellers jeg skulle ende med 2 stk 0,15mm på krumtappen, men da gik krumtappen tungt indtil blokken blev opvarmet til ca 60 - 70 grader c, derfor måtte jeg skifte den ene shims til 0,10mm... jeg mener derfor jeg er endt på nærmest 0 uden at være nul
jeg er vældig glad for den hårde shimsning selv om det måske var lidt satset - godt der ikke findes 0,125mm for så havde jeg sikkert valgt den
nu ved jeg ikke om du bruger måleure og sådan noget fint udstyr, men ellers kan jeg anbefale tricket med at opvarme blokkene under indshimsning - det fortæller nemlig lidt om hvor grænserne er... jeg har et 12 volt webasto 2 kw diesel luftfyr hængende med en slange på, det giver op til 100 grader varm luft i rå mængder - sådan et kan bruges til mange ting... he he
hilsen olieklud
jeg har ikke planslebet mine blokke da jeg renoverede min RMC, men som jeg husker det endte jeg med at bruge et stk 0,15mm + et stk 0,10mm shim i den anden side af krumtappen... dvs at der samlet kun var godt 0,25mm i overskud til shimsning af krumtap - hvorvidt fladerne tideligere har været planslebet ved jeg ikke, krumtappen var ny & lejeringene var kommet ordenligt på plads... jeg brugte ingen papirpakning, men smurte istedet de pineligt rene flader med sikaflex - jeg shimsede iøvrigt så stramt som overhoved muligt ( ifg ham kreidlergeniet her på siden ) jeg troede ellers jeg skulle ende med 2 stk 0,15mm på krumtappen, men da gik krumtappen tungt indtil blokken blev opvarmet til ca 60 - 70 grader c, derfor måtte jeg skifte den ene shims til 0,10mm... jeg mener derfor jeg er endt på nærmest 0 uden at være nul
jeg er vældig glad for den hårde shimsning selv om det måske var lidt satset - godt der ikke findes 0,125mm for så havde jeg sikkert valgt den
nu ved jeg ikke om du bruger måleure og sådan noget fint udstyr, men ellers kan jeg anbefale tricket med at opvarme blokkene under indshimsning - det fortæller nemlig lidt om hvor grænserne er... jeg har et 12 volt webasto 2 kw diesel luftfyr hængende med en slange på, det giver op til 100 grader varm luft i rå mængder - sådan et kan bruges til mange ting... he he
hilsen olieklud