Side 6 af 8

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 2. jul 2013 13:57
af Knud
dr_frost_dk skrev:så blev positions lys og køre lys lavet, lang lys blive bare en halv fuld plade neden under
efter hvad jeg sætter strømforsyningen (volt regulator) til så er der 8-12W LED i toppen, det er pænt godt da det skulle svare til ca 50w halogen.
langt lys bliver 10-20W
Billede
Billede
Har du placeret lysdioderne således du maximerer parabolens spejlvirkning? (der hvor glødetråden normalt er placeret?)

Kunne der opnåes noget ved at montere lysdioderne drejet fex. 30* i fht. monterings PCBet
Jeg tror jeg vil prøve at gøre dig kunsten efter med sådan nogle:
http://www.ebay.co.uk/itm/230685854826? ... 1439.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://www.ebay.co.uk/itm/330799817439? ... 1439.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
som er på 8 -10 Cd pr styk
(info: En almindelig 100 W-pære giver en lysstyrke på cirka 120 cd)

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 2. jul 2013 14:33
af dr_frost_dk
du kan altid eksperimentere med placeringen osv, og de dioder er også rimelige gode, ikke lige så kraftige som dem jeg bruger men dem har jeg også bestilt direkte fra fabrikkerne, bestiller aldrig fra ebay/dx osv længere da man aldrig får det man specifikt skal bruge.

min placering er god men kan sikkert gøres bedre, jeg har dog opnået det jeg ville, dog bliver det stadig sjovt og se om lyset på vejen er tilfredsstillende

--------

Juhl jeg dukker også snart op, træls at min far ikke gav bedre notits fornylig ellers kunne vi have rendt sammen i søndags.

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 2. jul 2013 14:38
af Knud
dr_frost_dk skrev:du kan altid eksperimentere med placeringen osv, og de dioder er også rimelige gode, ikke lige så kraftige som dem jeg bruger men dem har jeg også bestilt direkte fra fabrikkerne,..
Har du et type nr. /datablad for den anvendte LED?

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 2. jul 2013 15:04
af dr_frost_dk
GS-5630-05W - 0.5W - 4000K (Neutral White) (40-50 lumen)
har over 800x tilbage hvis du skal bruge nogle.

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 26. jul 2013 21:08
af dr_frost_dk
ikke meget nyt herfra, har lidt noget af et knæk i ryggen for ca 3 uger siden og har været ude i stand til at lave noget på DM50'en..., kan knap nok klare at køre 5 km på ciao uden meget store smerter for tiden, så i må desværre væbne jer med stor tålmodighed før den bliver færdig, selv om der er så lidt at lave pt.

så det var lige en "update"

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: ons 21. aug 2013 18:57
af dr_frost_dk
Ciao's motor er godt smadret p.g.a. vibrationer fra 30 år gammel slyng-kobling, har en ekstra der skal omspoles men gider det jeg ikke, så nu er alt tid og helbred dedikeret til at lave DM50 færdig.

Lidt fremskridt indtil videre:
Billede
Billede

kommer forhåbentligt en video i løbet af 1 uges tid der viser baghjulet køre rundt :)

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: ons 21. aug 2013 22:15
af juhl-drengen
Smukt!

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 23. aug 2013 13:26
af dr_frost_dk
Lige en video om test af motor, kun ved 16V og den skal køre 20-26V (kommer an på lovlig hastighed)
http://www.youtube.com/watch?v=vFc4UMlomS8
Billede
Billede
Billede

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 23. aug 2013 15:12
af strynboen
jeg ville isolere noterne en ekstra gang..det maling isolering er ikke nok ved opvarmning/afkøling gnaver det hul i kobbertråden..og ville også lakere efter vikling..og afbalancere yderrotoren..


er der permanente mageneter i rotoren..eller kortslutnings rotor

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 23. aug 2013 16:56
af dr_frost_dk
permanente magneter, og har limet og stabiliseret og isoleret de ydeligere, er næsten færdig nu.

Som jeg altid siger har du den mindste tvivl om det ikke holder så holder det ikke :), alle de "fejl" ciao motoren har set er blevet taget højde for.

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 23. aug 2013 18:05
af dr_frost_dk
Lidt flere billeder af selve motor "samlet", mangler stadig lige nogle små ting.
Billede
Billede
Billede

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: fre 23. aug 2013 19:40
af strynboen
det ser fint ud..tror du skal skrue en ekstra blæsevinge på bagsiden af motoren..er der et planet gear i enden..siden du har udgående trækaksel..fra en roterende yderrotor motor..det ser lidt mærkeligt ud..ka itte hitte ud af den....
kan se at den er 12 noter...4#3 spolesæt...det er så elektronisk reguleret.i stedet for komutator...det er jo dejligt at slippe kullene..og samtidig få flere styremuligheder samtidig

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: lør 24. aug 2013 00:50
af dr_frost_dk
strynboen har virkelig ingen anelse om hvad du snakker om lige nu, tror du skal læse lidt op på outrunner motorer, der behøver ikke blæservinge da varmen (det meste af den) bliver trukket ud gennem kernen og ud i alupladen, magneterne bliver kølet af vinden der rammer motoren, der er ikke planet-gear det er en aksel der er forbundet direkte med magnetskålen (se sidste motor test video), den er dog ikke elektronisk begrænset, ville ønske jeg kunne ændre ESC til at lave sådan en begrænsning, den er dog begrænset af Volt som i dette tilfælde giver en ligning der hedder 25V = 2125 rpm (uden belastning), motoren har en KV på 85 (målt tidligere idag) hvilket gør at for hver 1 Volt tager den 85 rpm så 12V giver 1020 rpm, der er 3 spoler i motoren hver består af 7 viklinger af 4 tråde af 1mm pr spole.

noter:
rpm: omdrejninger pr minut
ESC: Electronic Speed Control (karburatoren / indsprøjtningen)
KV: omdrejninger pr minut - pr volt

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: lør 24. aug 2013 20:50
af strynboen
tja jeg arbejder mest med "gammeldags" elmotore..med komutator kul feldtvikling/perm mageneter,, og anker..vi er ikke rigtig kommet i gang med det nyere kulløse motore..derfor mine spørgsmål...jeg vil tjekke nettet om den type motore..der er sikkert stor efterspørgsel på reparationer på den slags om kort tid..når de har kørt et par år..
så må vi være klar på elektro...vi har forøvrigt et par ellert motore af den blå type liggende..de er 36volt

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: søn 25. aug 2013 18:10
af dr_frost_dk
Skulle næsten ned og lure dit arbejde strynboen :)

Nå så begynder det virkelig at ligne noget herhjemme, ny video her:
http://www.youtube.com/watch?v=ays1SxtT ... e=youtu.be

den trælse lyd der kommer til sidst er kontrolleren der går lidt på motoren da den hænger løst :)

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: søn 25. aug 2013 18:28
af strynboen
det kører jo fint..normalt høre man jo ikke kædestøjen pga motorlarm...

men vil det sige at motoren køre på vekselstrøm 3 faset..og viklingerne faktisk er som en stator vikling i en "normal" kortslutnings rotor motor( bur rotor)jeg aldrig set en kombinasion af permanente mageneter og stator vikling...det ligner en motor koblet i stjerne,,da alle viklinger er samlet i fælles stjernepunkt..trekant kobling ,,er mere en serie af viklinger.

.er styringen en frekvens omformer..?

jeg er ikke uddannet elektro mekanikker..så har ikke fuld forståelse for alle koblinger/viklings typer....hvis du kommer til langeland engang..så besøg langelands elektro...vi giver gerne en kop kaffe..og ankerviklerne har sikkert mange gode råd..om kvadrat beregning..og isolerings typer..de er landets bedste..det er kunstværker det de laver...synd det ikke kan ses udefra..og tag gerne en motor/styring med..det er super spændene

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: man 26. aug 2013 08:52
af claus olieklud
hejsa... det ser ud til at der er godt med trækkraft i den elcykel der ! motoren er vel ligesom en børsteløs motor til rc legetøj, hvor man blot bytter om på magneter og spolers placering ? hvad er fidusen ved sådan en outrunner ift. en hvor det er ankeret der drejer ?
hilsen olieklud

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: man 26. aug 2013 21:10
af dr_frost_dk
Luftfilter box er sku nice til at holde elektronikken :), indtil videre ESC (karburator) og så kommer der også gas håndtag styring og Volt regulator til lys og andet.
Billede
Billede

strynboen - her er lidt at læse på http://www.rcpowers.com/community/threa ... ial.12057/

claus olieklud - jeg vil sige fidusen for mig er at man kan nemt vikle motoren om så den kan tage de RPM der er nødvendig til det man prøver at lave, de "normale" motorer er skam ligeså meget ryk i som ses på denne ombygning
" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 27. aug 2013 17:49
af dr_frost_dk
Begynder at tage form, mangler at lave en plade med flere LED's i baglygten og lave bremselys, og selvfølgelig lave et ophæng til batteriet

Billede
Billede

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

: tirs 27. aug 2013 18:28
af Morten - Webmaster
Det set rigtig godt ud :bravo

Laver man nødstop på sådan en fyr hvis controlleren / gashåndtaget svigter ?