77,5 ccm 5 gear

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:
Nabo Jan skrev:
kreidlerhansen skrev:Hyggeligt!

Tændingsbanken! Reducer fortænding!!! :)

Lucky bastard! Da jeg lavede samme nummer, var der slået hul i stemplet 5min efter opstart... Og alu overalt :P
Fortænding er reduceret til 1mm.
Før eller efter?!

Der er stadig risiko for, at potten spiller ind... det er reeet væsentligt :P
Før!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:
Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:Av !!

Men godt at høre at den ellers virkede.. :(y)
Ja træls, men den kørte godt indtil det skete, heldigvis kunne jeg køre hjem ved moderat hastighed.

Hjalp det på varmen med dette topstykke ?
Jeg har ihvertfald opnået en bedre squis og mere kompression men svært at sige når man lige har brændt et stempel af.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Kai skrev:For varm tændrør og lidt for lidt benzin..laver også huller i stemplet.
Jeg kører med NGK 7 rør og max 8000rpm, dysen er 170 og burde være hævet samtidig med det nye topstykke.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:
Kai skrev:For varm tændrør og lidt for lidt benzin..laver også huller i stemplet.
Jeg kører med NGK 7 rør og max 8000rpm, dysen er 170 og burde være hævet samtidig med det nye topstykke.
Hvis det tændrør er for varmt, må dysen eddermagemig være til den fede side, når det er så mørkt! Men jo, hvis det har glødet det fjerneste, kan tændingspunktet være ligegyldigt, og et koldere tændrør skader intet - hvis et B9HS ikke kan holdes rent, kan din Kreidler sikkert rense det en dag. :P

Jeg holder på for stor squish-afstand og giver tændingsbanken pga tændrør en andenplads delt med pilnuforhelvedefløjtenudafdenudstødning!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af claus olieklud »

hejsa racer banditter... hvorfor skal i køre med så højt kompressionsforhold ? hvorfor så høj gearing ? hvorfor må knallerten ikke tage omdejninger ? jeg syntes der blev nævnt et kompessionsforhold 12-1, men det hører jo til på en crossmaskine... jeg tror i vil slippe for smadrede stempler, varmesættere og klirrede cylinder hvis i anvender et kompressionsforhold på 8-1... desuden er sejtræk = høj varmeudvikling, og med de gearinger i anvender sejtrækker i altid... jeg bruger meget mere fortænding end i drømmer om, det kan jeg gøre fordi kompressionsforholdet ikke er presset til grænsen på mine yamahaer...
jeg er vældig glad for denne tuningstråd så bliv bare ved...

jeg har lige fået min racer hjem efter 3 års stilstand - jeg har dog også mine problemer, se selv...

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
DSC00512.JPG
DSC00512.JPG (104.66 KiB) Vist 10785 gange
det er vel et luxus problem
det er vel et luxus problem
DSC00513.JPG (61.95 KiB) Vist 10785 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Høj kompression og lav fortænding er mere effektivt = højere udnyttelsesgrad.
Læg dertil udfordringen i at få en modernisering af forbrændingskammeret til at fungere på en motor, som er født uden.

Lav kompression og høj fortænding fungerer, men det er bare ikke lige så godt.

Sejtræk slagter kun en motor, hvis den ikke er bygget til at sejtrække.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Frandsen »

Jeg er tilbøjlig til at give dig ret claus langt hen af vejen, ved vi 2 har diskuteret dette emne op til flere gange
Har jo selv prøvet opsætninger med 10-11000 omd. og lave gearinger som kunne trække 80 + også klare bakker og modvind
ved jo også hvordan dine fs1ére køre, men det jo ikke det vi vil have........
prøvede fornylig kreitlerhansens, og den kører fedt og trækker godt ingen tivl om det, men det jo ikke det vil have.....
VI VIL HA BEDSTEFARKØRSEL....... Altså gerne 80 + men uden alt for mange skrigende omd. og en maskine der lyder som om den er ved at rasle fra hinanden...
en der kan trække op ad div bakker uden at konstant skulle rode rundt i gearkassen hele tiden osv. osv. osv.......
Og så er det jo bestemt også fordi det ligger en kæmpe udfordring i at få det gamle lort til det at opføre sig sådan som vi gerne vil....
Og som en proff, jeg kender sagde her forleden, den har jo lige det en 50 ccm mangler...............
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Kai »

De færreste "crossere" kører højere end 11:1 i kompressionsforhold og des højere man presser den i kompression, desto mindre rpm område trækker den over, det harmonerer ikke rigtigt med "bedstefarkørsel"
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af claus olieklud »

hejsa igen... ja jeg tænker det kai skriver... jeg lærte også i motorlære skolen, at man får langt større fyldning fra skyllekanalerne med et lavt kompressionsforhold ifht højt, simpelt hen fordi rummet der skal skylles er større... endvidre går en med et ikke for højt komressionsforhold langt bedre på alle områder fx evnen til at falde ned i tomgang og være ens hele tiden... og bred i træk område, uanset effektpotte eller ej...

nej tanken i har er helt sikkert fin nok, men tuningsstilen skulle nok være mere som en gammel mz 150 ccm eller sådan noget...

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:De færreste "crossere" kører højere end 11:1 i kompressionsforhold og des højere man presser den i kompression, desto mindre rpm område trækker den over, det harmonerer ikke rigtigt med "bedstefarkørsel"
På den anden side er dette ikke en crosser, som har gavn af et bredt trækområde, tonsvis af overdrejning og som skal over 10.000rpm.

Her kan et højere kompressionsforhold og deraf begrænset overdrejning snildt udnyttes. Læg dertil, at omdrejningerne forsøges minimeret, og sejtræk netop er målet.

11:1 vil også være voldsomt for en 80-125cc crosser, alene ift. slagvolumen. Tager man derpå i betragtning, at den skal accelerere konstant fremfor at køre med en jævn hastighed, giver det mere mening at satse på lavere kompression.



Frandsen >> Alt der raslede på Kreidleren var et stempel med fejloplyst tolerance + mine koblingsplader er i hærdet alu, og koblingen hyler som følge af ligeskårne tænder.
Det hjælper næppe, at jeg har ramt skævt med mine shims til hovedlejerne, så den kører med ~6/100mm slør mod de 3/100mm, jeg sigtede efter. Bare pokkers at ramme plet, når man kun har shims i 0,03mm og 0,05mm :( Dårlig undskyldning, jaja, men sår'n er det.


Vedr. ombygning til overdrevet volumen, så kan man enten slå sig på de originale stumper og deres begrænsninger = 50cc har nul moment og er nødt til at køre på omdrejningerne...
...eller man må øge volumen mest muligt og opnå, hvad man ønsker af sin motor! Lad det være sejtræk eller max ydelse ved 15.000rpm og blæreværdien i 400HK/L 15sek ad gangen...


Hvor mange biler kører ikke rundt med hårdt pumpede turbo-opsætninger og 20-50% øget slagvolumen? Men det er måske kun i orden, hvis man kører 1/4-mile og reelt KAN opnå 1.000HK, eller hvad?


En ombygning af en knallert er blot langt billigere, lettere tilgængelig og endda mulig med relativt beskedne indgreb. Og det handler vel netop om knallerter (ejere og maskiner!) herinde... ellers burde det hedde 'originalitetsforum.dk'
:hihi


Til spørgsmålet om hvorfor:

Hvorfor ikke?!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:hejsa igen... ja jeg tænker det kai skriver... jeg lærte også i motorlære skolen, at man får langt større fyldning fra skyllekanalerne med et lavt kompressionsforhold ifht højt, simpelt hen fordi rummet der skal skylles er større... endvidre går en med et ikke for højt komressionsforhold langt bedre på alle områder fx evnen til at falde ned i tomgang og være ens hele tiden... og bred i træk område, uanset effektpotte eller ej...

nej tanken i har er helt sikkert fin nok, men tuningsstilen skulle nok være mere som en gammel mz 150 ccm eller sådan noget...

hilsen olieklud
Den viden er i dag forældet.
Ellers giver det ikke mening, at man i moderne motorer generelt satser på øget krumtaphusvolumen (lavere primærkompression), højere kompressionsforhold, langt skrappere porttimings og tykkere karakteristikdominerende udstødnigssystemer inddelt i 3-8 kamre...

...ift '70ernes lavtliggende skyllekanaler, lave kompressionsforhold, lav krumtaphusvolumen, voldsom fortænding og tynde oversimple udstødningssystemer der alt sammen giver et piv-snævert trækområde...


Effekten pr. CCM er i dag langt højere, trækområdet bredere og driftstemperaturen lavere... nej, alt det moderne duer virkelig ikke!
:thunge

Lav tomgang er lige så meget et udtryk for den samlede roterende masse, som det er for effekten ved høj kompression. I den ligning må reduceret fortændig OG det korrigerede kompressionsforhold ikke glemmes.


Jo, lav kompression osv. virker... men det er ikke bedst. Det er bare nemmest.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Claus, vi SKAL ikke køre med ekstrem høj kompression, men bare med det som kører bedst og det er ikke 12:1 som måske i virkeligheden er 14:1 når vi lægger hvælvingen fra stemplet til!
Det er simpelthen på prøvebasis da jeg ikke aner hvor jeg befinder mig, et eller andet sted er det bare nogle tal for mig og om det hedder 20:1 eller 7,5:1 betyder ikke noget for mig hvis bare det kører :whew

Nå lidt ændringer, i fredags monterede jeg nyt stempel (PW80) og skiftede dyse fra 170 til 180 derudover monterede jeg et NGK 8 rør istedet for det NGK 7 jeg kørte med...det hjalp lidt men ikke nok, så jeg smed 4 stk 0.35mm pakninger i = 1.4mm.
Jeg kunne med det samme mærke at squis bandet ikke passede mere, men den kunne køre :hihi

I dag var jeg så en tur i Kerteminde og rundt, en tur på 75 km, jeg havde god medvind derned og en fart på 83-86km/t ved ca 8000rpm,
på vejen hjem havde jeg strid modvind og holdt en hastighed på 70-75km/t i femte gear hele vejen :D
Det var f***me dejligt, ingen tendens til overophedning overhovedet men bare et massivt træk :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det lyder sgu godt Jan, bliv endelig ved at poste dine erfaringer herinde.

Jeg har sendt bestillingen på tænding til tjekkiet så jeg afventer at de sender en invoice så jeg kan betale dem.

Jeg har som vi snakkede om i eftermidags afmonteret min 5 gears motor igen og monteret 4 gears motoren igen. Det bliver den der må køre resten af året da jeg er ved at brække mig over den lorte 5 gear motor :(n) Den VIL bare ikke køre ordentligt. 4 gear'en kører som den plejer mellem 70 og 82-83 alt efter vind og terræn.

Imorgen aften begynder jeg at kigge på statorer til jer, jeg kommer muligvis til at mangle een men måske vi finder en på stumpemarked i fredericia eller i Holbæk.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Jan >> Bandit! Sådan at ændre ved alt muligt på én gang :P Men ja, bare det kører, så går det endda! Alt det arbejde for at køre lige så stærkt i modvind, som den normalt gør uden vind... :teeth2

Jeg kan dog ikke benægte, at den råtrækker og dermed er rar at køre på! Men ville jeg have dén karakteristik, havde jeg købt en 4t 125-250cc maskine, mehehe... 2T skal skrige!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Det lyder sgu godt Jan, bliv endelig ved at poste dine erfaringer herinde.

Jeg har sendt bestillingen på tænding til tjekkiet så jeg afventer at de sender en invoice så jeg kan betale dem.

Jeg har som vi snakkede om i eftermidags afmonteret min 5 gears motor igen og monteret 4 gears motoren igen. Det bliver den der må køre resten af året da jeg er ved at brække mig over den lorte 5 gear motor :(n) Den VIL bare ikke køre ordentligt. 4 gear'en kører som den plejer mellem 70 og 82-83 alt efter vind og terræn.

Imorgen aften begynder jeg at kigge på statorer til jer, jeg kommer muligvis til at mangle een men måske vi finder en på stumpemarked i fredericia eller i Holbæk.
Det skal jeg nok Morten :hihi

Tror den motor trænger til at blive kigget på af andre øjne!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev: Det skal jeg nok Morten :hihi

Tror den motor trænger til at blive kigget på af andre øjne!
Du er velkommen !! :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:
Nabo Jan skrev: Det skal jeg nok Morten :hihi

Tror den motor trænger til at blive kigget på af andre øjne!
Du er velkommen !! :hihi
Jo tak men jeg tænkte egentlig Benny i første omgang, han er tættere på end jeg og har jo en god ekspertise :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Jan >> Bandit! Sådan at ændre ved alt muligt på én gang :P Men ja, bare det kører, så går det endda! Alt det arbejde for at køre lige så stærkt i modvind, som den normalt gør uden vind... :teeth2

Jeg kan dog ikke benægte, at den råtrækker og dermed er rar at køre på! Men ville jeg have dén karakteristik, havde jeg købt en 4t 125-250cc maskine, mehehe... 2T skal skrige!
Ja ja...hvo intet vover intet vinder.

Jamen jeg har jo haft sådan en skrigende RD'er ting som ville køre på baghjul og have mange rpm, men den var jo ikke til at holde ud at køre på :whew
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:
Morten - Webmaster skrev:
Nabo Jan skrev: Det skal jeg nok Morten :hihi

Tror den motor trænger til at blive kigget på af andre øjne!
Du er velkommen !! :hihi
Jo tak men jeg tænkte egentlig Benny i første omgang, han er tættere på end jeg og har jo en god ekspertise :(y)
Nemlig... nu må vi se, til at starte med kan den få lov og skamme sig ovre i hjørnet :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så er der kommet Hardware til drengene :hihi


Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Tuning"