Ny Passola ejer.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til Yamaha Passola.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

12V skrev:Hvordan kan jeg nogensinde takke dig for al den hjælp? :D

Uden internettet og folk som dig havde jeg aldrig fundet problemet, selv min Haynes nævner intet om slaglængde på oliepumpen etc.

Der gik lige en time i garagen og tre gennemlæsninger af din tekst inden jeg helt fattede hvad du skrev og hvordan den virker, men nu forstår jeg.

Nå til sagen, når "mit kabel var slap", altså oliekabelholderen helt på minimum, så bevægede pinden i enden sig slet ikke. Den skulle drejes langt før der overhovedet begyndte at ske noget, pilen på kabelholderen skulle faktisk langt forbi kalibreringsmærket (skruen) før den begyndte at bevæge sig. I positionen som fuskerskruen har placeret kabelholderen havde jeg et udslag på ca. 0,35 mm. Langt fra de 0,75 mm som du har målt den skal have allerede på minimums stillingen.
De to møtrikker til justering var helt i bund, nogen har nok pillet og ikke kendt til deres funktion :(
Ja så har den ialfald fået alt for lidt/ingenting. :? De to møtrikker er fra fabrikken markeret med grøn farve på den ene side, så man kan se om der har været pillet ved den evt.
Jeg har justeret til 0,75 mm nu, uden at kabelholderen er drejet. Er det den position du også har målt, når du siger "med slap kabel"?
Lige nøjagtig. Mente self. uden kabel. Kan godt forstå forvirringen. ;)
Tjekkede også karburatoren, der var fint passage i olie studsen. Pumpen virker også fint, der kommer stødvis olie ud af den når den drejes med en lille motor.
Det lyder meget rigtigt.
Drivhjulet til pumpen ligger bare løs, går ud fra den holdes på plads af pumpeakslen og den låsering der er monteret på den? Kan ikke se andet i mine tegninger ang. dette.
Korrekt. Det er lidt dårligt illustreret i Haynes manualen.
Og lige et sidste spørgsmål, helt andet emne. Koblingsskålen og akslen hvor kæden sidder på bagerst, er det normalt at de har en del sideværts slør? Den bagerste aksel bliver godtnok understøttet af kickstarterskjoldet, er bare bekymret over hvor meget begge dele kan bevæges/tiltes sideværts.
Det plejer ikke ha nogen betydning. Sløret i koblingsskålen kan være slemt, men har igen ingen betydning i praksis imo. Så skal det være virkelig slemt. Og er det slemt, så kan jeg ikke se, hvad det skulle resultere i. Kæden hopper næppe af eller den kobler anderledes til pga. det. Har kasseret kæder og koblingsskåle, hvor kæden var så slidt at den rørte motorblokken under kædestrammeren. Kædestrammeren var med andre ord ude af funktion. Men det til trods, kørte de fint inden adskillelse.
En forlænget bagstøddæmper er med til at tippe motoren, så koblingen ikke får den smøring den skal, da dolien så samles i den bagerste del af transmissionen.

Pil evt. skålen af og tjek visuelt, om der ikke stadig er en smørekanal/gang i messingbøsningen. Det ligner et kryds indvendigt i skålen.

Lejet i blokken til det bagerste kædehjul, har jeg aldrig udskiftet endnu. Et enkelt leje støtter sjældent/aldrig særlig godt når en aksel kæntres i det. Selv ikke et nyt leje.
Igen tusind tak for din hjælp! :(y)
Er glad for jeg kan hjælpe med noget. ;) Det er en fornøjelse når det er noget man holder af at rode med.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Lehmann skrev: Ja så har den ialfald fået alt for lidt/ingenting. :? De to møtrikker er fra fabrikken markeret med grøn farve på den ene side, så man kan se om der har været pillet ved den evt.
Pillede lidt ved pumpen inden den røg på igen, min havde også de grønne markeringer. Så jeg kunne se helt præcis hvor den har stået, også fordi der var maling på gevindet. Når den justeres til den markering har jeg en slaglængde på ca. 0,4 uden kabel. Du mener den burde have ~0,75 ved den markering? Er lidt i tvivl om hvilken justering jeg vælger :oops:
Det plejer ikke ha nogen betydning. Sløret i koblingsskålen kan være slemt, men har igen ingen betydning i praksis imo. Så skal det være virkelig slemt. Og er det slemt, så kan jeg ikke se, hvad det skulle resultere i. Kæden hopper næppe af eller den kobler anderledes til pga. det. Har kasseret kæder og koblingsskåle, hvor kæden var så slidt at den rørte motorblokken under kædestrammeren. Kædestrammeren var med andre ord ude af funktion. Men det til trods, kørte de fint inden adskillelse.
En forlænget bagstøddæmper er med til at tippe motoren, så koblingen ikke får den smøring den skal, da dolien så samles i den bagerste del af transmissionen.

Pil evt. skålen af og tjek visuelt, om der ikke stadig er en smørekanal/gang i messingbøsningen. Det ligner et kryds indvendigt i skålen.

Lejet i blokken til det bagerste kædehjul, har jeg aldrig udskiftet endnu. Et enkelt leje støtter sjældent/aldrig særlig godt når en aksel kæntres i det. Selv ikke et nyt leje.
Det er heller ikke meget slemt, bare meget i forhold til andre knallerter som f.eks. en Maxi, hvor skålen er helt fast uden slør på akslen. Det var lige hvad jeg havde af reference ;)

Det bagerste leje har det fint, det har kæde og kædehjul også. Så den er samlet igen.

Efter den blev samlet fandt jeg et lille hul, bagerst på bunden af blokken, tæt på baghjulet. Skal det være der? Har samlet dækslet med flydende pakning, så jeg orker ikke at adskille for at se hvor det fører hen. Der er jo overløb/udluftning midt på blokken, med slangen. Er der endnu en bagerst?

Venter p.t. på lidt dele (BVS ventil og blæserhjul) inden jeg kan samle den færdig og prøvekøre min hjemmehoning :o

Fik også skiftet simmeringen ved tændingen, den var ødelagt af samme sten som havde kværnet et par enkelte finner på blæserhjulet. Tror jeg fiskede 10 sten ud af tændingen, klemt ind forskellige steder. Simmeringen så ud til at holde tæt, det var bare den yderste støvlæbe der havde fået et tryk.
Sleb også lidt kemisk metal væk fra karburatoren, tror den har haft problem med at løbe over. Så en tidligere ejer havde valgt at skære studsen i bunden af og fylde med kemisk metal? Svømmernålen lukker ellers fint tæt, og aftapningsskruen holder også tæt. Ihvert fald nu efter grundig rensing.

Glæder mig til at komme ud og køre på den igen :D
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

12V skrev: Pillede lidt ved pumpen inden den røg på igen, min havde også de grønne markeringer. Så jeg kunne se helt præcis hvor den har stået, også fordi der var maling på gevindet. Når den justeres til den markering har jeg en slaglængde på ca. 0,4 uden kabel. Du mener den burde have ~0,75 ved den markering? Er lidt i tvivl om hvilken justering jeg vælger :oops:
Kunne det tænkes at skruen skulle endnu en omgang ud, så den således passer med ca. 0,75? Jeg tjekkede to pumper, da jeg målte slaglængden, men tjekker lige igen. Måler også lige afstanden mellem de to møtrikker som endnu en reference. :)
12V skrev: Det er heller ikke meget slemt, bare meget i forhold til andre knallerter som f.eks. en Maxi, hvor skålen er helt fast uden slør på akslen. Det var lige hvad jeg havde af reference ;)

Det bagerste leje har det fint, det har kæde og kædehjul også. Så den er samlet igen.

Efter den blev samlet fandt jeg et lille hul, bagerst på bunden af blokken, tæt på baghjulet. Skal det være der? Har samlet dækslet med flydende pakning, så jeg orker ikke at adskille for at se hvor det fører hen. Der er jo overløb/udluftning midt på blokken, med slangen. Er der endnu en bagerst?
Der er et lille hul, der fører op mellem simmeringen inderst, og baghjulslejet ud imod bremsen.
12V skrev: Venter p.t. på lidt dele (BVS ventil og blæserhjul) inden jeg kan samle den færdig og prøvekøre min hjemmehoning :o

Fik også skiftet simmeringen ved tændingen, den var ødelagt af samme sten som havde kværnet et par enkelte finner på blæserhjulet. Tror jeg fiskede 10 sten ud af tændingen, klemt ind forskellige steder. Simmeringen så ud til at holde tæt, det var bare den yderste støvlæbe der havde fået et tryk.
Sleb også lidt kemisk metal væk fra karburatoren, tror den har haft problem med at løbe over. Så en tidligere ejer havde valgt at skære studsen i bunden af og fylde med kemisk metal? Svømmernålen lukker ellers fint tæt, og aftapningsskruen holder også tæt. Ihvert fald nu efter grundig rensing.

Glæder mig til at komme ud og køre på den igen :D
Har du købt delene? Jeg har begge dele liggende, hvis du stadig mangler.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Lehmann skrev: Kunne det tænkes at skruen skulle endnu en omgang ud, så den således passer med ca. 0,75? Jeg tjekkede to pumper, da jeg målte slaglængden, men tjekker lige igen. Måler også lige afstanden mellem de to møtrikker som endnu en reference. :)
Tror jeg ikke, så er vi oppe på ca. 1,4 - jeg prøvede nemlig, så er der også én gevindring uden maling synlig. Ville være fedt hvis du gad måle lidt igen :)
Der er et lille hul, der fører op mellem simmeringen inderst, og baghjulslejet ud imod bremsen.
Super, én bekymring mindre!
Har du købt delene? Jeg har begge dele liggende, hvis du stadig mangler.
Købte af en mand på gul & gratis, han har en annonce med en masse forskelligt. Det kan være jeg bare skal skrive til dig i fremtiden hvis jeg mangler :wink:
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Jeg fandt 7 pumper frem, alle med grøn farve på, og konstaterede at de er kalibreret forskelligt. Alt fra 0,30 til 0,75. :shock:
Afstanden på de to møtrikker målt fra overside til overside, lød fra 5,75 (slaglængde 0,30) til 6,2 (slaglængde 0,75).

Personligt havde jeg nok prøvet med de 0,75 (måske mere) uanset den grønne farve, da det er den der giver mest olie, og din maskine er afdroslet. Måske stil den svarende til fuld gas, en mellemting, eller sæt kabel på igen når den nu er afdroslet? Interessant emne. :)

Du kan da prøve at skrive til mig en anden gang du mangler noget. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Tak for hjælpen, jeg har justeret den lidt op for at være på den sikre side - samt monteret kablet + justering/kalibrering. Primet den lille slang og udluftet slange + pumpe.

Har været ude og trille en tur, og min skjulte frygt blev bekræftet. Tog en hurtig måling af stemplet fra T-Hansen, det målte 39,87 mm på det tykkeste sted, hvor den burde måle 39,96. Jeg var ivrig med at få den samlet og prøvet, så jeg prøvede lykken. Men det kan høres, tydeligt - ikke optimal med over 1/10 slør. Det er 2. gang jeg får et t-hansen stempel som måler fuldstændig ved siden af. Den kører dog ret godt, klarer stadig de 50 stykker. Men banker lidt i det :(

Lige nu er jeg godt træt af den, gider ikke rigtig pille passola mere. Så lidt plads... kan man afmontere cylinder mens knallerten er samlet? Orker ikke at pille alle kabler, slanger og ledninger fra igen.

Og for at det ikke er løgn, så hakker kickstarteren over ca. 50% af tiden. Den gjorde det lidt inden, men nu er det slemt. Ved ikke om der har manglet olie, eller om den nye friske bare smører bedre. kan man slibe tænderne lidt skarpe igen på begge gribehjul? Nye er jo ikke til at betale $$$

Men fik da en masse andet fikset, småting der ikke var helt ok. Samt vasket gammel olie af, som havde spredt sig over alt. Den er også tæt nu, ingen lækage mere. Det kom fra oliepåfyldningen, spændebåndet sad skævt ved olietanken.

Ligger du inde med et cylinder/stempel sæt der bare virker og er lige til at smide på?
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Du kan "nemt" nøjes med at tage udstødning, inderbagskærmen over baghjulet og blæsedæksler af. Så plejer jeg at kunne komme til. :)

Kickstarteren kan slibes op i tænderne med en Dremmel med en lille skæreskive på. Men vær obs på at alle 6 tænder rører hinanden samtidig. Ellers griber de skævt, og bliver hurtigt knust igen.

Jeg har ikke overblik over, hvad jeg har af cylinderkits. Men ved at http://www.west-import.dk" onclick="window.open(this.href);return false; har 44mm. kits til overkommelig pris.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Humøret er godt igen og jeg har allerede skruet passola igen :hihi

Det gik nemt at afmontere delene selvom knallerten var samlet, lige som du har skrevet og slangerne på topstykket var lange nok til at det kunne flyttes til side.

Jeg har bestilt et 41 mm stempel ved Benny og en bruger her fra siden har sagt ja til at hjælpe med udboring/honing :dust

Dremel og skæreskiver har jeg liggende klar til en gribehjuls operation. De anlægsflader der griber fat ihinanden, skal de være lidt skrå, eller har de været lige fra ny af?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Forresten, fik lavet grove målinger af stempel og cylinder i går. Min honing har alligevel taget meget, jeg har været for ivrig med at fjerne ridser og kant i toppen - doh! Nå, det lærer man af.
Stemplet var dog også ca. 1/10 for lille. Super ringe kombination!

Som så ofte skød jeg lige en video:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Så virker kickstarteren igen!

Tænderne på selve gribehjulene var fine, de var slebet før! Passede fint sammen, men der er taget meget af for at genskabe brugbare tænder. Det resulterede så i at gribehjulet i kickstarterskjoldet skulle for langt ud så det hakkede over på det store tandhjul som er placeret mellem kickstarter og gribehjul. Kunne se at der var slidmærker på tænderne på det store tandhjul, det passede også bedre med den lyd jeg oplevede når den hakkede over.

Jeg fik plads til lidt shims under koblingen, så jeg har kunne rykke gribehjulene 1,2 mm tættere på hinanden, det virker! Blokerede lige krumtappen og jeg kan lægge kropsvægt på kickstarteren uden at den glider. Koblingen er stadig helt dækket af koblingsskålen, der var heldigvis meget plads.

Havde det ikke virket kunne det godt gå hen og blive en dyr omgang. Tror løsningen er god nok til at kunne holde i lang tid :)

Så mangler den bare en frisk boret cylinder så er den klar til kamp igen.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Dejligt med lidt succes oplevelser. :bravo
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Og såååå fik jeg endelig lyst til at lave Passola igen, cylinder har fået nyt stempel i overstørrelse og det virker bare! Bedre bundtræk, mere stabil tomgang og så ingen klirrelyde mere. Den kører bare helt fantastisk og trækker kanon.

Så kan den snart komme med på touring :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af strynboen »

så er det op på baghjul og afsted..godt at man ikke lige stod og manglede den..når alle de små fejl skal ledes ud..og rettes..det kan tage måneder at få alle fejl rettet
men nu er du jo ovenpå.......forhåbenligt :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Nemlig, jeg var ved at være lidt træt af den til sidst - men nu er den bare dejlig! 8)
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Dejligt at høre at du fik mod på den lille sag igen. De kører bare fantastisk når de kører. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Fik renset og smurt forgaflen, den var meget stram. Benyttede mig af Lehmann tricket for at få gaflerne ud. De sad ikke så hårdt fast, men alligevel så hårdt at muskelkraft ikke var nok.

Billede

Fik også boret låseringene op i de huller der er beregnet til låseringstangen, de var meget små så jeg havde ingen værktøj til demontage. Så er det pludselig meget bøvlet at få dem ud, nu og i fremtiden er det en opgave der tager sekunder :)

Har desværre stadig bøvl med kickstarteren, jokker man hårdt/hurtig mister den grebet. Måske skulle jeg prøve med en friskere kobling/gribehjul :(

Eller skal jeg prøve at slibe den bedre til, her ses tidligere ejers forsøg:

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af 12V »

Fik handlet kobling + gribehjul brugt her på siden og det blev monteret i går - og det virker!

Fik også skiftet forhjulslejerne til nogle lukkede med gummitætning, de gamle var total færdige. De var åbne og eneste tætning var de gamle tørre simmeringe. Så de var godt skyllet igennem af vand.

Mangler lige at fylde 600 ml olie på transmissionen i dag så er den 100% klar til kamp igen 8)
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Ny Passola ejer.

Indlæg af Lehmann »

Dejligt læsestof. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Besvar

Tilbage til "Yamaha Passola SA50"