Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samme!
Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samme!
Hej Yamaha forum.
Min bremsekaliber på min Yamaha FS1 DX, jeg opdagede at den ikke havde det så godt. Synes ikke at glidebøsninger var gode.
Jeg valgte at tage den af og nu skal i bare se:
Ps. det skal svejse, håber det kommer til at virker!
Min bremsekaliber på min Yamaha FS1 DX, jeg opdagede at den ikke havde det så godt. Synes ikke at glidebøsninger var gode.
Jeg valgte at tage den af og nu skal i bare se:
Ps. det skal svejse, håber det kommer til at virker!
- Vedhæftede filer
-
- Læg mærke til den er flækket hele vejen midt i :S
- IMAG0323.jpg (249.7 KiB) Vist 9890 gange
-
- IMAG0324.jpg (250.29 KiB) Vist 9890 gange
-
- Den har ikke været hel tæt, så glidebøsninger har sat sig
- IMAG0325.jpg (248.16 KiB) Vist 9890 gange
-
- IMAG0326.jpg (237.19 KiB) Vist 9890 gange
Mvh. Christian
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Nogle som kan fortælle mig hvordan man får "armen" ud af selve kaliperhuset.?
Mvh. Christian
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Jeg har også haft sådan en... i Skraldespanden med den efter min mening.. Det er ikke svært at finde en kaliber og det er for farligt at forsøge sig med rep af den der. Bremser skal man ikke satse med.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Ja, bremser er ikke for sjovt. Det er nok det vigtigst! Men kender en som var er prof med en alu-svejser. Så hvis jeg bare kunne få armen der inde ud. Uden vold
Mvh. Christian
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Armen kan tages ud når du har trukket gliderne ud af siden på kaliberen. Det kræver som regel en glidehammer og godt med varme efter det har stået med f.eks wd40 i noget tid.
Jeg mener dog stadig det er uforsvarligt at prøve og svejse det sammen da du ikke aner hvad materiale/legering det er. Men det er bare min mening, måske jeg ville have en anden hvis jeg var proffesionel alu svejser.
Jeg mener dog stadig det er uforsvarligt at prøve og svejse det sammen da du ikke aner hvad materiale/legering det er. Men det er bare min mening, måske jeg ville have en anden hvis jeg var proffesionel alu svejser.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Tror jeg kigger efter en ny, men bare for at prøve vil jeg gerne havde den ud og se hvordan det ser ud og virker.
Hvordan kan man bruge en glide hammer nor bøsning ikke går hele vejen igennem? Skal de ikke trækkes ud?
Hvordan kan man bruge en glide hammer nor bøsning ikke går hele vejen igennem? Skal de ikke trækkes ud?
Mvh. Christian
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
ja ud med den,,bremser er ikke for sjov
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Nu har jeg gået imod jeres meninger og har kørt med det i nogle uge. Indtil videre virker det 100% iorden
Mvh. Krelleh
Mvh. Krelleh
- Vedhæftede filer
-
- IMAG0374.jpg (176.43 KiB) Vist 9707 gange
-
- IMAG0375.jpg (137.15 KiB) Vist 9707 gange
-
- IMAG0379.jpg (172.1 KiB) Vist 9707 gange
-
- IMAG0383.jpg (145.22 KiB) Vist 9707 gange
Mvh. Christian
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
ja du er ikke for klog...der er hydralik tryk på flere 100 kg som trykker det fra hinanden...hvorfor tror du den revnede i første omgang. måske nok et ko ben som har været inde og forsøge at presse stemplet ind..som har været rustet fast..
man svejser ikke i bremse dele..slet ikke når du kan købe et brugt hus for 400 kr
og pæn maling holder ikke på en dårlig svejsning..heller ikke på en god..
undskyld jeg lyder negativ..men det er jeg når man fusker med sikkerhed..bremser og lys skal være ok..skide være med plompen
man svejser ikke i bremse dele..slet ikke når du kan købe et brugt hus for 400 kr
og pæn maling holder ikke på en dårlig svejsning..heller ikke på en god..
undskyld jeg lyder negativ..men det er jeg når man fusker med sikkerhed..bremser og lys skal være ok..skide være med plompen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Jeg giver jer alle ret????????
Det er farligt at svejse bremesekalibre. Men omvedt synes jeg også det er fedt når man reparerer noget og ikke bare køber noget nyt. Hvad er risikoen hvis den bryder i svejsningen: Der er nok stor sansynlighed for at man mærker der er noget galt inden. Man svejser jo også skadede alufælge hvis de bare er dyre/sjælne nok. man svejser da også forgaffelben og holdere til kalibre på disse. Selvfølgelig er der en risiko og man må i den grad håbe at ham der har svejset denne her kaliber ved hvad han gør . Men hatten af for gå på modet og håndværket
Om ti år ville man ønske man havde reppet mere af det som man smider ud idag.
Det er farligt at svejse bremesekalibre. Men omvedt synes jeg også det er fedt når man reparerer noget og ikke bare køber noget nyt. Hvad er risikoen hvis den bryder i svejsningen: Der er nok stor sansynlighed for at man mærker der er noget galt inden. Man svejser jo også skadede alufælge hvis de bare er dyre/sjælne nok. man svejser da også forgaffelben og holdere til kalibre på disse. Selvfølgelig er der en risiko og man må i den grad håbe at ham der har svejset denne her kaliber ved hvad han gør . Men hatten af for gå på modet og håndværket
Om ti år ville man ønske man havde reppet mere af det som man smider ud idag.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
er du klar over hvort stort tryk der er på stemplet..når det presser klodserne sammen..det er ca 1;10 ..alså 10 gange mere end du trykker i håndtaget..som igen er en vægtstang..
prøv at tage en nøddeknækker som er ca samme gearing som en hovedcylender..og stop pegefingeren ind og tryk til og gang det med 10..det er det samme forhold som en hydraliksk donkraft..som kan løfte en bil på 3500 kg..pumpe stemplet og løfte stemplet er ca samme størelse som i en flaske donkraft..det er u hyggelige krafter vi har med at gøre
nå ja hvad sker der når man ikke kan bremse..nok ikke noget...med mindre der kommer en bil ud forand dig....det gjorde der for mig..derfor går jeg temmelig dårligt i dag.da min ankel er flækket op i knoglen
jeg elsker at lappe gamle ting sammen til genbrug..men der er en grænse...for prisen som skal betales ved u held er u fattelig høj..
det er ikke en kritik af dig michael..ved vi har helt samme indstilling ..det er bare fedt at redde gamle ting,,og ikke bare købe nye dele..håber bare at krelleh tænker sig en ekstra gang om..inden han køre mere med den defekte caliber
jeg ville da heller ikke tøve med at svejse et beslag til caliberen på forbenet..hvis der skærpes rigtigt så der er total ren gennembrænding..og slibes lidt ind og startes i den rene alu fra den anden side..men det er ikke let i bunden af en slisse på 1 cm i bredden..
prøv at tage en nøddeknækker som er ca samme gearing som en hovedcylender..og stop pegefingeren ind og tryk til og gang det med 10..det er det samme forhold som en hydraliksk donkraft..som kan løfte en bil på 3500 kg..pumpe stemplet og løfte stemplet er ca samme størelse som i en flaske donkraft..det er u hyggelige krafter vi har med at gøre
nå ja hvad sker der når man ikke kan bremse..nok ikke noget...med mindre der kommer en bil ud forand dig....det gjorde der for mig..derfor går jeg temmelig dårligt i dag.da min ankel er flækket op i knoglen
jeg elsker at lappe gamle ting sammen til genbrug..men der er en grænse...for prisen som skal betales ved u held er u fattelig høj..
det er ikke en kritik af dig michael..ved vi har helt samme indstilling ..det er bare fedt at redde gamle ting,,og ikke bare købe nye dele..håber bare at krelleh tænker sig en ekstra gang om..inden han køre mere med den defekte caliber
jeg ville da heller ikke tøve med at svejse et beslag til caliberen på forbenet..hvis der skærpes rigtigt så der er total ren gennembrænding..og slibes lidt ind og startes i den rene alu fra den anden side..men det er ikke let i bunden af en slisse på 1 cm i bredden..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Ja, synes selv det er godt og dårlig.strynboen skrev:er du klar over hvort stort tryk der er på stemplet..når det presser klodserne sammen..det er ca 1;10 ..alså 10 gange mere end du trykker i håndtaget..som igen er en vægtstang..
prøv at tage en nøddeknækker som er ca samme gearing som en hovedcylender..og stop pegefingeren ind og tryk til og gang det med 10..det er det samme forhold som en hydraliksk donkraft..som kan løfte en bil på 3500 kg..pumpe stemplet og løfte stemplet er ca samme størelse som i en flaske donkraft..det er u hyggelige krafter vi har med at gøre
nå ja hvad sker der når man ikke kan bremse..nok ikke noget...med mindre der kommer en bil ud forand dig....det gjorde der for mig..derfor går jeg temmelig dårligt i dag.da min ankel er flækket op i knoglen
jeg elsker at lappe gamle ting sammen til genbrug..men der er en grænse...for prisen som skal betales ved u held er u fattelig høj..
det er ikke en kritik af dig michael..ved vi har helt samme indstilling ..det er bare fedt at redde gamle ting,,og ikke bare købe nye dele..håber bare at krelleh tænker sig en ekstra gang om..inden han køre mere med den defekte caliber
jeg ville da heller ikke tøve med at svejse et beslag til caliberen på forbenet..hvis der skærpes rigtigt så der er total ren gennembrænding..og slibes lidt ind og startes i den rene alu fra den anden side..men det er ikke let i bunden af en slisse på 1 cm i bredden..
Men den kørt med den som den så ud før, altså hvor den var flækket næsten hele vejen igennem. Men kunne stadig bremse.
Fejlen til at den flækket var at glidebøsningerne var rustet fast fordi støvmangeten ikke sluttet tæt. Så hvis den flækker igen bliver den smidt ud. Men indtil videre ser det ud til den virker fint nok. Jeg har belastet den maks, uden noget problem. Men jeg tror selv det kommer igen i løbet af de næste par år
Jeg har set på stumpmarked når man går og kigger kaliper, at mange af dem er skadet hvor skive har lavet et spor i den(bare uden den er flækket). Ligesom min.
Mvh. Christian
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
ja lad os ikke bøvle /vrøvle.. mere med det...det er flot lavet ..ingen tvivl om det..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Bremsekaliber har det ikke godt, skal laves med det samm
Ja, det kan vi snakke om fra nu og til jul Men tak for du have.
Mvh. Christian