Hjælp til kreidler!

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

og kan de fortælle mig, er alle nøgler de samme?? for det ligner det når jeg kigger på kreidlerparts?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Den passer ikke 'bare lige', desværre. En 20mm Bing kræver en studs, som ikke var i produktion ret længe til de små cylindre, og den findes endnu ikke en replica. Der findes replica'er af 20mm bing, som i øvrigt ikke er pengene værd, så vær varsom! Jeg kan lave en lang 18mm studs mm, så en 20mm Bing kan spændes på, men så skal du have fingrene i én af hver, og det er trods alt ikke gratis. Derfor, hold dig til 18mm :-) Eller gå hele vejen med en 28mm karburator og studs - fungerer fint, hvis man er en haj til at trimme. Jeg er stadig midt i den proces - teorien er på plads, men praksis driller lidt, fordi forskellen nålene i mellem IKKE er liniær, og jeg har 50 at vælge mellem til min VHST28!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

haha - jeg tror bare jeg hapser det jeg falder først over om det så må være en 18mm bing eller en 21mm dellorte.

MEN! hvis man nu tager sådan en membran som man kan se her http://www.jtmxracing.com/onderdelen.html

og skifter studsen ud med en fra en scooter som sådan en her http://www.kgi.dk/product-172-1554.php

så ville den jo faktisk passe over! og man ville have en menbran samtidigt! det kunne være sjovt at prøve! :D

- hvordan lød potten? :)
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

hvis altså membranen passer over på min cylinder? :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Det gør mig ondt at skuffe dig, men jeg havde samme tanke i sin tid. Desværre er membranen drejet 90 grader ift. hvad Minarelli-studsen kræver. Det kan ordnes, men det kræver en smule arbejde, og så passer karburatoren IKKE bag sideskjoldet. :-( Som sagt, jeg har prøvet rigeligt til. Hvis det skal boltes direkte på, kan membranstudsen sikkert fungere ok, men du er reelt bundet til enten Dellorto'en fra jtmx eller en 20mm Bing. Membranen kommer først til sin ret med lidt ændringer. :-)

Potten lyder fint - snerrer uden at larme, så den er faktisk godkendt og i hvert fald bedre end en standardtype. Køn er den dog ikke, men hver sin smag. Bedst til prisen, uanset.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

øv... :(

men jeg tager potten ihvertfald! :)


og ellers kan den modificerede dellorto 21mm bare komme lige på den membran? uden problemmer?

køre du med membran??
og hvilken potte køre du med? :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Pt kører jeg med den potte, fordi den er bedre end standard, i hvert fald :-) Skal have en håndbygget. Membran er fint med de rette ændringer, men man må ikke forvente guld og grønne skove. Primært gasrespons og brændstoføkonomi påvirkes positivt.

Jo mere, du ønsker at tune motoren, desto bedre kan du udnytte membranen. Dog ser jeg intet, som kan retfærdiggøre en samlet pris på ca. 2500kr ift en 18mm Bing på 50cc, fordi indsugningstimingen er relativt kort og dermed velafstemt ift. en 3g motor! Med andre ord skal man være entusiast og rundt regnet tosset for at købe netop de stumper. Jeg er begge dele... :-) Og ja, Dellorto + membran passer sammen uden bøvl.

Jeg har en Mahle som er boret op til 60cc, to boostere, smedet stempel og squishtop, som bliver kombineret med membranen og nævnte potte :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af patrick j. »

hvor meget skal man regnde med at bruge på at få en kreidler til at smide en 10-15 hk? altså pengemæssigt;)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, vil du bare have hestene, eller skal den også være til at køre på? :-) Ca 4.000kr på cylinder, top og stempel, 2.000kr på udstødning, 2.500kr til karb og membran, 1.700kr til krumtap, omtrent 700kr til lejer, pakninger og simmerringe, 2.000kr for tænding... Så 15hk er i hus for rundt regnet 12.000kr. Nåja, en 5g motor står i 4-6.000kr oveni, og generelt kan man ikke stole på nogen, så den skal lige måles ud og i værste fald renovere... 10hk kan klares med mindre, men ikke meget. Læg dertil evt. opgradering af koblingen v. 15hk. Det bliver omtrent 3.000kr for noget, som kan holde! Det vigtigste må være, man kan. Hvorvidt det er pengene værd, må afhænge af graden af sindssyge! :-D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Åh, en 6-trins gearkasse koster knap 12.000kr, hvis man absolut vil lege luksusdyr! Såehm... Tag en snak med lægen, vind i lotto eller køb en større motorcykel! ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Arh, ok... Hvis man har en motor til stor pindboltafstand, kan man da købe et komplet kit til lidt over 6.000kr hos Kreidlercncparts.com... Men stemplet er noget skrammel, og hvis krumtappens stand er ukendt, er det lidt af et sats. Portningen er heller ikke perfekt, og prisen er relativt lav, fordi der er et minimum af forarbejdning involveret. :-) Det burde levere omkring 12hk på baghjulet, men mig bekendt findes der ingen effektmålinger af kittet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

kreidlerhansen skrev: Eller gå hele vejen med en 28mm karburator og studs - fungerer fint, hvis man er en haj til at trimme. Jeg er stadig midt i den proces - teorien er på plads, men praksis driller lidt,
jeg syntes du sagde at grænsen gik ved 24mm???
kreidlerhansen skrev:Den passer ikke 'bare lige', desværre. En 20mm Bing kræver en studs, som ikke var i produktion ret længe til de små cylindre, og den findes endnu ikke en replica. Der findes replica'er af 20mm bing, som i øvrigt ikke er pengene værd, så vær varsom! Jeg kan lave en lang 18mm studs mm, så en 20mm Bing kan spændes på, men så skal du have fingrene i én af hver, og det er trods alt ikke gratis.
tjah nu har jeg vist fundet en 20mm bing med studs til lille pindbolt, så hvis jeg kunne få et svar fra sælger så tager jeg den! :D
kreidlerhansen skrev:
Jeg har en Mahle som er boret op til 60cc, to boostere, smedet stempel og squishtop, som bliver kombineret med membranen og nævnte potte :-)
hold mig lige opdateret med det! det lyder spændende! squishtop er det ligesom et plant topstykke??
og er det stor forskel for mig, hvis jeg har et der ikke er kontra et der er? :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Grænsen for et fornuftigt kompromis mellem spidsydelse, gasrespons og brændstoføkonomi går ved 24mm, ja. Især hvis man holder sig under 10.000rpm :-)

Prøv at google 'squish band' :-) Og nej, det har intet med en planet top at gøre. Det er et bestemt design af forbrændingskammeret, som giver bedre forbrænding, modvirker detonation og under de rette omstændigheder sænker driftstemperaturen OG øger ydelsen. Typisk kan man endda hæve det statiske kompressionsforhold ift at køre uden squish band.
Det skal designes på baggrund af motorens omdrejningstal, stempeldesign og porttider.
Men ja, korrekt udført er der en verden til forskel!

Vi nærmer os ekstremstadiet på tuningsiden. Dvs. stort set alt skal laves og justeres fra bunden, og det koster BARE mange penge!

Hvis du kan nøjes med mindre, vil du få mest for pengene ved blot at bruge et kvali-stempel i din cylinder, 18-20mm Bing, std topstykke og så bruge de nødvendige kroner på en special-designet potte. Det burde give 8-10hk på baghjulet og en acceptabel holdbarhed. At du så ikke kører ret meget stærkere på toppen, er en anden snak. :-) 6hk = ca 80km/t og 9hk = ca 95km/t...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

aha jaja så blev jeg endnu klogere.

men nu går på efterskole, så nu er projektet pt sat på standby :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Jamen, så har du jo tid til at læse lidt op på nogle af termerne. ;) Og jage stumper! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

heheh ja, det skulle man tro. men det er faktisk enormt hårdt at gå her. og rigtig fedt! :D
Luskibuski
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 13:00
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af Luskibuski »

hvilken studs skal jeg bruge til dellorto'en fra JTmx racing? evt linke :)

ved du hvordan de helt gamle dellorto kabu er, altså dem med hvor den ligger strå på en måde??
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Org 20mm studs, såmænd.

Hvilke modeller Dell'Orto tænker du på? Find evt. et billede.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af strynboen »

han mener nok den leddelte,,hvor svømmerhuset er svingbart. og gasspjældet lå vandret.den blev brugt på puch 10 hk..den passede lige på ms...men glæden var kort..selv med forstærket bagaksel...var det en dødsmaskine..man turde næsten ikke køre fuld gas..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til kreidler!

Indlæg af kreidlerhansen »

Oh, altså UB- og UA-serien? Der findes en studs fra Zündapp, som kan bruges. Den skal slibes lidt op for at matche indsugningen, men ellers er den lige til.

Begge serier er snothysteriske mht vedligehold og dysevalg. Blot ét nummer skævt på hoveddysen, og så hakker den derudad. Desuden er de noget skidt i regnvejr, men når først de er trimmet ind, spiller klaveret noget så fantastisk. :-) Jeg ville dog satse på en PHBG21 med tomgangsdyse 42-48 og enten W7 eller W10-nål. De er langt billigere at få stumper til, alt er tilgængeligt, de er omtrent 100x bedre end Bing og så kan den gemmes væk bag sideskjoldet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"