Dør i fjerde gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
NicolaiThomsen
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 20:37
Kontakt:

Dør i fjerde gear

Indlæg af NicolaiThomsen »

Hej eksperter

Jeg har en yamaha fs1 med et 9 heste tunsæt fra protuna.
Som sagt så er den begyndt at dø i fjerde gear, dvs. når jeg når de 60 km/t, der kommer en dyb lyd for udstødningen, som om den drukner. Før ramte den let 80 km/t.
Det eneste jeg har lavet af ændringer, er at jeg har skiftet til en anden castrol totaktolie.
Jeg har prøvet alverdens indstillinger med luftskruen uden gevinst.

Håber i har en idé til problemet.
Tusind tak på forhånd!
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af o0nodland0o »

hmm kan ikke sige jeg har en løsning men der sker mere eller mindre det samme med min. Den kan godt nok stadi trække i fjerde gear men den har ligesom tabt en masse omdrejninger så jeg leder også lidt efter et svar
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af Thorsen »

Prøv at skifte stemplet, det må være manglende bundtræk!
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
NicolaiThomsen
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 20:37
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af NicolaiThomsen »

Stemplet ser ellers rigtig fin og sund ud.. Kan det ikke være andet?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Døde stempelringe er som regel synderen, hvis det er opstået relativt spontant.

Mål ringgabet:

Skub stempelringene ind i cylinderen et par ca. fra toppen og 'ret dem ind' ved at puffe lidt til dem med stemplet.
Brug nu søgerblade til at tjekke ringgabet.
Hvis det er ret meget over 0,15mm er ringene slidt op og skal skiftes.


ProTuna benytter ikke ligefrem kvalitetsstumper, så det skulle ikke undre mig, om ringgabet er for stort, selv når ringene er nye. Derfor holder de generelt ikke ret længe ad gangen, og kompressionstabet er enormt.
Typisk vil man kunne se 'blow-by', altså mørke område på stemplet forbi ringen(e). Dette kan dog mangle helt, idet det afhænger af olie, kompressionsforhold, tændingstidspunkt og kørselsmønster.
Jeg har oplevet blow-by, som ikke umiddelbart var at se på stemplet, men da jeg målte ringgabet fandt jeg årsagen til motorens bovlamme natur - ringen blev skiftet og halløøøøøj, så var der power i maskinen, påny.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
NicolaiThomsen
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 20:37
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af NicolaiThomsen »

Kreidlerhansen tak for dit svar!
Jeg vil lige tjekke det, når jeg kommer hjem.
Er det, det bedste bud på den manglende styrke, eller kan der være andre ting, jeg skal tjekke, når jeg nu er i gang?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændingstidspunkt og om alle pakninger er intakte.

Jeg ville starte med ringgabet. Det er heller ikke utænkeligt, at både cylinder og stempel er slidt op på rekordtid, hvis kvaliteten er tilstrækkeligt ringe.

Når nu du har pillet ringene af stemplet, så rens både det og cylinderen i benzin og tør over med sprit. Lad det tørre og prøv så følgende:

Læg cylinderen med skørterne opad på håndballen, så cylinderen slutter tæt ved hånden. Drop stemplet ned i cylinderen, og se hvordan det glider gennem foringen. Det skaber en luftlomme mellem stempeltop og hånd, som skal presses forbi stemplet.

Hvis stemplet dratter direkte igennem, skal cylinderen bores op og hones til næste overstørrelse. Hvis stemplet er 4-6sek om at nå hånden, er tolerancen med al sandsynlighed passende.

Det er vigtigt, at der ikke er olie-film og skidt på cylindervæg og stempel, da denne lille 'husmandstest' ellers bliver misvisende. :) Og den slår IKKE en udmåling af cylinder og stempel, selvfølgelig.


Når den har kørt fornuftigt i en længere periode og stille og roligt har mistet effekt, så er det ofte pga. slidte ringe eller/og stempel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
NicolaiThomsen
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 20:37
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af NicolaiThomsen »

fejlen er fundet, kaburatoren skulle bare renses.
Ellers mange tak for hjælpen..
Mvh Nicolai
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dør i fjerde gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt :)

Jeg tror, jeg kører for mange kilometer om året, til der opstår slam i systemet - har aldrig oplevet det i min tid som knallertnød. :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"