Sprængte forlygtepærer

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Ranz
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 5. mar 2011 16:46
Kontakt:

Sprængte forlygtepærer

Indlæg af Ranz »

Hej
Jeg har købt en rigtig flot yamaha fs1 dx 1978. Efter jeg lavede den lovlig, Begyndte den at sprænge forlygtepæren. Nu har den sprunget 7 pærer, og den sidste var en 12v 25w, i forsøget på at undgå dette. Hvad kan der være galt?

Mvh. Henning Ranzau
Vedhæftede filer
fs1 001.jpg
fs1 001.jpg (66.65 KiB) Vist 6087 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Det lyder mystisk,,,, men et bud kunne være at enretteren er defekt eller ikke er tilsluttet på den,,,og du skal normalt køre med 6 volt pære iden ,,, kunne også være at den har en forkert lysspole så den giver formeget strøm,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af strynboen »

ja eller en taivansen styr kontakt..som kobler baglygten ud..når man skifter mellem høj og lav..og derved giver forpæren overspænding et kort øjeblik..er alle pære forbundet i spedo så du har alle forbrugere på..batteri og ensretter stabilicere også lidt på spændingen...pære fra taivansen er dårlig kvalitet..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ranz
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 5. mar 2011 16:46
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af Ranz »

Hvis det er ensretteren kan jeg ikke forstå at blinklyset virker. Jeg har ikke sat instrument-lys, frigearsindikator, højtlys eller bagbremselys til, for disse pærer sprænger også.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af strynboen »

du er nødt til at have alle pære på,,inden du starter..de er tilsammen med til at stabilicere spændingen..hvis halvdelen er væk bruges der ikke nok strøm..og den ene pære der er tilbage får alt for meget spænding..lyset er ikke forbundet til batteriet som en bil..det kommer fra den gule ledning fra lysspolen..og er ikke reguleret..så det svinger meget i spænding..alt efter omdrejningerne disse knallerter var billige transport midler...som ikke var så teknisk udviklede,,med spændings regulering og andre finesser..som dyrere køretøjer
hvis din ankerplade og spoler er taivansen..kan spolen give for høj spænding..men de plejer ikke at sprænge pærene..men nogle gange er der lidt rod i ledningerne ud fra spolen..alså lade udtag og lys udtag på spolen er sat på samme udtag..har vi set..er der et forum medlem i nærheden som kan tjekke dine ledninger
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af Dewil »

Det eneste tidpunkt jeg har sprunget pærer på mine Yamaha´r var når jeg satte tun på.... og så glemte at sætte en større forlygtepære i, så sagde det bare puff ved mange omdrejninger.... så det virker helt omvendt. :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Ranz
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 5. mar 2011 16:46
Kontakt:

Re: Sprængte forlygtepærer

Indlæg af Ranz »

Tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg tjekkede lige ledningsnettet og så at der var forkerte ledninger forbundet. Feks. var der tre ledninger til ensretteren, hvorefter jeg forbandt dem rigtig med rød og hvid. I forlygten fik fatningen sin stelforbindelse via en ledning til horn. Den fjernede jeg og satte stel til i bolten i lygtehuset. Jeg har endnu ikke været ude at køre, for at se om lyset virker, men det gør det nok, da blinklyset virker. Nu vil jeg studere Nielsfups tegning over ledningsnettet og prøve at sætte resten til. Det vigtigste er dog at for- og baglys virker.
Mvh. Henning Ranzau
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"