Hvad kan der værer galt

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Hvad kan der værer galt

Indlæg af Henrik N »

Mojn Drenge :D

Så skal jeg bruge nogle kloge ord, har lidt problemer med at den holder igen på toppen hastigheden ca 40 km/t
karburator org alt indv nyt, dyse 110,nålen er i andet hak, luftskruen er næsten ude på 2 omgange. tændrør ngk6 og det er gyldenbrun inde ved gnisten. tænding 2,1 før top. når den starter fra kold motor skal den hjælpes lidt på gashåndtaget vrider man den i bund efter 2min dør den. :?: :?: :?:

er der nogle forslag vh Henrik
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Jensmc »

Flere spörgsmaal: Er den med 2 eller 3 skyllekanaler. Har du lovlig udstödning paa. Er den boret. Har du luftfilter i kassen. Hvilke dele sidder der i karburatoren.

Ting der skal väre korrekt: Tändingen skal efter bogen väre 1,8 mm +/-0,15. Jeg vil foreslaa 1,8mm PRÄCIS.
Den danske karburator havde en dyse 110 (til en 2-kanals cylinder) og en gasnaal märket 3F3. De fleste karburatorer i dag er ikke leveret af Yamaha, men er dog fra Mikuni. Det er bare andre dele der sidder i.
Men hvis du har en 110 dyse i, vil jeg pröve en 120 eller 130. Dette vil osse hjälpe lidt ved koldstart, men ikke ret meget, da dysen först er rigtig aktiv fra 3/4 gas til fuld gas. Gasnaalen virker mest fra 1/4 - 3/4 gas. Tomgangsdysen den förste 1/4.
En anden ting du skal undersöge er, om det lille hul, som du kan se naar gasspjäldet er fjernet i bunden af karburatoren er stoppet til. Skru tomgangsdysen ud med en lille skrueträkker og hold saa karburatoren op mod lyset. Saa skal du kunne se lys.
Desuden skal udstödningen naturligvis väre ren.
Og til sidst, selvom det er herredyrt: Brug saa faa uoriginale dele som muligt. Men ellers piratdele af bedste kvallitet. Husk paa, at pris og kvallitet som regel hörer sammen.
Har du evt. flere spörgsmaal, kan du sende en mail.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af nielsfup »

Hej Henrik
Vi skal lige bruge lidt mere om problemet for at gi et ordenligt svar.
Det kunne være noget med brændstof tilførelsen/kaburatoren
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Henrik N »

Hej

jens nu er der lidt at arbejde med. TAK :D
Cylinder Tum178 F5B 3 Skyl. Strålerør:E4. nål 3F3. Spjæl 2,5. har kigget alle små huller efter for skidt. mikuni made in japan
står der ved svømmehus. lovlig udstødning ikke org. det skal lige oplyses den har kørt 200km efter renovering. Platiner org kondensator org. luftfilter ikke org. hvis jeg skruer luft skruen ind under de 2 omgange så kan den ikke rigtigt på toppen så holder den igen
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Jensmc »

Det tyder paa en for lille dyse. En 3-kanals cylinder kräver almindeligvis lidt ekstra benzin.
Justering af karburatoren:
Motor varm og uden däksel for karburatoren. Luft skruen skrues f.eks nästen helt ind. I tomgang skrues luftskruen langsomt ud, saa den körer höjest i tomgang. Min erfaring er, at man herefter skruer skruen 1/4 omgang ind igen. Saa skulle den kunne gaa i tomgang. Hvis den stadig bremser i motoren, skal du have en större dyse i.
Hvis den ligesom drukner lidt efter at have staaet i tomgang et par minutter, skal skruen lidt ud igen.
En let drukning kan dog nok ikke helt undgaaes.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Henrik

Normalt skal luftskruen stå ca. 1 1/4 omgang ude kan den mon være for tyk i spidsen eller måske et krater inden i bunden så det kan blokere for luften jeg har også prøvet at det sad en luftskrue fra mokuni karburatoren fra thansen i en mikuni og den ville absolut ikke lade sig justere ordentligt før den fik en original luftskrue i :!: bagefter skulle skruen bare 1 1/4 omgang ud også lige kærvens bredde til en af sidderne så kørte den perfekt :D tror det har noget at gøre med at den uoriginale ikke er spids nok men er da ikke sikker på det :!: et andet ømt punkt kan være at nålen som skal lukke for benzinen når karburatoren er fuld stikker forlangt ned i svømmerhuset så der ikke er nok benzin til fuldgas har også prøvet at der sad et mokuni svømmerhus ( mokuni ) på karburatoren hvor de små vulker som skal støtte svømmer var for tykke så svømmeren ikke lukkede ordentligt op for benzinen de holdt svømmeren fast så den gik stramt det blev af hjulpet med et originalt svømmerhus istedet
håber noget af den smøre her måske kan hjælpe dig vidre :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af FS1originalen »

Der har allerede været mange kloge ord om karburatoren, men jeg hæfter mig ved at du skriver tænding 2,1 før top og Jens skriver 1,8.
Min erfaring er at en forskel på 0,3 giver en STOR forskel. Måske især ved koldstart, men det kan også betyde en del ved tophastighed. Prøv at lukke platinerne en smule :!:

Og husk hjelm og forsikring når du skal prøvekøre :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev: Prøv at lukke platinerne en smule :!:

Og husk hjelm og forsikring når du skal prøvekøre :lol:

Erik

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Henrik,

Jeg har ikke andet og byde ind med end det der allerede er nævnt af de andre.

men nu kan du da se at jeg også nogengange er tidligt oppe :mrgreen: (skal være i ballerup kl 8... forbandede motorvej)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Henrik N »

Hej Alle og tak for hjælpen ind til videre jeg prøver og arbejde med de oplysninger her og så får i et svar.
og til erik jeg skal nok huske gryden og papirene :D

Morten :D dejligt at se du også er tidlig oppe, men nu når jeg jo ikke og sige god tur for du er allerede kørt :shock:
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Fritsen »

Hej!

Har ikke noget at tilføje ang. løsning på dit problem, men vil tillade mig lige at høre hvordan det er gået...?
Det er efterhånden et pænt stykke tid siden der sidst har været aktivitet her i tråden - betyder det at du har løst problemet?

Sagen er nemlig den at dit problem minder utroligt meget om det problem jeg døjer med for tiden, så det ville være herligt hvis du lige havde gjort arbejdet for mig og fundet løsningen... =)

Beklager at have "spammet" sin tråd, håber du synes det er ok...

På forhånd tak
Chris
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Henrik N »

Ja det må i undskylde :mrgreen:

jeg skiftede karburatoren. og den har kørt siden uden problemer
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Hvad kan der værer galt

Indlæg af Fritsen »

Hmm... Ok...

Takker for opmærksomheden - hjalp mig sandsynligvis lige et skridt nærmere en løsning...

Hviken kaburator satte du på 10mm...? 16mm...? Org....?

:D
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"