Indlægaf claus olieklud » ons 23. mar 2011 10:20
hej... der er ikke plads til så store fortandhjul som du skriver - der sker det at kæden rager på armen til koblingssnekken og bliver ødelagt...
nu er der jo forskellige måder at opsætte sin motor på, og du vil åbenbart helst den med høj gearing... ideen med lave omdrejninger på motoren er da også fin nok, men du må ikke tro at den bliver mere holdbar af den grund...
se sejtrækkende 2 takter udvikler mere varme end en hurtigt gående letløbende motor, så den begrundelse jeg tit hører herinde om høj gearing/lave omdrejninger for at beskytte motorens holdbarhed, er jeg ikke enig i...
hvis man ser sådan på det at hvert enkelt stempelslag er = en hvis energi, så kan man sige at: to ens motorer med ens opsætning dog forskellige porttider, kompressionsforhold og udstødning... den sejtrækkende har forholdsvis lille udstødningsport, højt kompressionsforhold og en alm type udstødning, den yder fx 5 hk ved 6000-7000 omdrejninger... den anden motor har større udstødningsport, middel kompressionsforhold og en en effektpotte, den yder fx 6,5 hk ved 10000 omdrejninger... hvilken af disse to motorer er hårdest lastet pr stempelslag ??? i kan bare begynde at regne på det, så vil i komme frem til at sejtrækkeren må havde betydeligt mere stempeltryk end hurtigtløberen, hvilket er = stor varme udvikling !!! det er sikkert også derfor at der tit bliver snakket om hoveddyser som er usandsyneligt store... en 150 dyse burde være passende, men i forbindelse med sejtrækkende motorer med højt kompressionsforhold, er man simpelt hen nød til at dyse urealistisk stort for at minimere varme udviklingen... man kan vælge hvad man har lyst til, men jeg siger mange omdrejninger/lav gearing... hilsen claus olieklud...