Hjemmegalvanisering jeg har fundet opskriften ved vkka.dk

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Hjemmegalvanisering jeg har fundet opskriften ved vkka.dk

Indlæg af Dirtyold »

Hjemmegalvanisering
Hjemme Elektro forzinkning.
Her en lille beskrivelse af den metode jeg bruger.
Der skal bruges en elektrolyt der består af Zink klorid og ammonium klorid som blandes op i varmt vand. 120g ammonium klorid blandes i 750ml vand. 20g Zink klorid blandes i 250ml vand.
De to blandinger blandes sammen til 1 liter i et glas. Nu er elektrolytten klar.

Man kan også købe et lodde set hos Harald Nyborg Nr01858. Det indeholder en hvid klods og en lille flaske. Flaskens indhold hældes i et glas der kan indeholde ca. 250ml den hvide klods lægges også i glasset og der fyldes op med varmt vand til glasset er fyldt. Loddefedt og tin smides ud eller gemmes.

Så skal der bruges en zink elektrode. Det skal bare være et stykke Zink fra en tagrende eller lignede.
Har man ikke andet, kan et BRUNSTENS (kul Zink) batteri adskilles, selve beholderen er af ren zink. Burg ikke Alkali batterier da der ikke er Zink i disse.

Zink elektroden forbindes med en ledning og sænkes ned i glasset. Dimsen der skal Zinkes forbindes også med en ledning og sinkes ned i glasset. Der skal være + på Zink elektroden og – på emnet.

Brug en lille strømforsyning og hold strømmen på ca. 0,1 A pr 5cm2. Det giver den bedste overflade. Bliver strømmen for stor bliver overfladen grov og ikke pæn. Det er ikke nødvendigt med en fin strømforsyning. Det er bare lettere. En lader til 6V eller 12 V og nogle pære vil også virke. Spændingen er ikke mere end 2V ved den strøm der er skal til for at holde strømmen Men prøv med lidt justering af strømmen til du er tilfreds.

Det kan betale sig at mindske strømmen de sidste 1-2 minutter. I alt tager det ca. 5-10 min.

Emnet skal være rent og fedtfri inden det kommet i glasset.
Jeg bruger en 30 % Saltsyre opløsning som emnet sænkes ned i ca. 1 min derefter under vandhanen inden det kommer i elektrolytten. Pas på det er skrappe sager.
Efter forzinkning kan emnet poleres forsigtigt for at få en blank overflade. Men husk det er et tyndt lag.


Opskrift på Loddevand:

Loddevand til tinlodning:
For at få en tinlodning til at lykkes skal der bruges loddevand. Loddefedt, eller loddetin med indlagt harpiks duer ikke til f.eks. messinginstrumenter. Loddevand laves sådan:

En passende mængde 30 % Saltsyre hælde op i et bæger af plast eller glas. Tilsæt zink, det må godt være af f.eks et gammelt nedløbsrør. Klip zinken i strimler, og læg den i syren. Syren skal begynde at bruse, tilsæt zink indtil der ikke opløses mere, lad de sidste stykker ligge et døgn for at være sikkker. Om nødvendigt kan opløsningen herefter filtreres, og er herefter klar til brug.
Pas på dampene, brug solide gummihandsker.
Beskyt øjnene.
Og hvis du ikke vil havde alt dit værktøj ræverødt af rust, så gør det ude i det fri.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hjemmegalvanisering jeg har fundet opskriften ved vkka.d

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er beskrevet tidligere, og jeg tror faktisk det er kopieret herfra.

viewtopic.php?f=23&t=307&hilit=zink
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Hjemmegalvanisering jeg har fundet opskriften ved vkka.d

Indlæg af Macel »

Hvis I bruger saltsyre, så husk at lad være med at hælde vand i (hvis I nu af en eller anden grund kommer i tanker om at vil gøre det), det kan gå galt. :)
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"