Da jeg ret ofte blir spurgt om, hvordan "alle de slanger" skal forbindes ved benzinhane, karburator og topstykkets bimetal ventil, laver jeg hermed en lille illustration af, hvordan slangerne skal forbindes.
Kort sagt skal de forbindes A til A, B til B og C til studsen på toppen af karburatoren/vacumchokerspjældet. Benzin til benzin og vacum til vacum.
"A, B og C" er præget ind i hhv. benzinhane og bimetalventil og sågar på de originale slanger, så det er "bare" at forbinde slangerne, som beskrevet ovenfor. Men hvor står så de bogstaver?
I Haynes manualen er det vist, men noget misvisende imo. For kigger man på bimetalventilen i praksis, så passer Haynes manualen ikke:
Og på undersiden af bimetalventilen irl:
Dvs. der findes en gammel model bimetalventil, som sad på de første af de gamle modeller, og her passer placeringen meget godt: Men de fleste har først viste type, og det er ikke uvæsentligt, hvordan de er placeret.
Benzinhanen: "B" og "A" er præget ind på siden for hhv. øverste og nederste messing studs på hanen.
Her ses slangerne så forbundet:
Øverste slangestuds (største) på benzinhanen yderst, er så benzinslangen, og slangestudsen under (næst størst) er så vacumslangen. De skal til hhv. største og næst største studs på karburatoren.
Tjek at slangerne ikke er møre, som på billedet her. Ellers klip 5-10mm. af dem, eller erstat dem med nye slanger i samme dimensioner:
På billedet herunder: Vacumslange "C" fra topstykke skal på den lodrette studs længst til venstre. Benzinslange på den største studs på karburator. Slangen for vacum gemmer sig bag benzinslangen på billedet.
Bemærk slangen længst til højre på billedet. Denne må IKKE lukkes af. Det er en åndeslange, som har forbindelse til karburatorens svømmerhus, og skal være på som vist for at undgå snavs i karburatoren.
Håber det kan bruges og giver mening. Ellers spørger I mig endelig.
Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
- Vedhæftede filer
-
- 140120113281.jpg (122.76 KiB) Vist 4950 gange
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
Se det er GULD værd !
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
ja det kan nok spare folk for hovedpine..hvis man får en ind hvor alle slangerne er hevet af
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
Mange tak for roserne! Det er det hele værd at kunne hjælpe hinanden.
Der blir med tiden lagt flere guldkorn ind i denne sektion.
Der blir med tiden lagt flere guldkorn ind i denne sektion.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.
Fremragende! Det vil helt sikkert hjælpe en hel masse folk.
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Yamaha Passola "original" 1980