Forstenet gummi.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Forstenet gummi.

Indlæg af Lehmann »

Hej med jer entusiaster på dette geniale forum. :(y) Tænkte at der nemt kunne ske at være en, der lå med et lille guldkorn omkring emnet herinde.

Jeg er nysgerrig efter at vide, om der sidder nogen bag skærmen, som har et godt tip til gummi, som er blevet meget hårdt af at være påvirket af olie eller benzin i tidens løb? Det være sig gummi i membranhuse, indsugningsgummi ved karburator eller gummi ved en olietank mv.

Jeg har held med at varme på gummiet når jeg skal ha indsugningsrøret på karburatoren på en Passola f.eks. Så bliver det smidigt så længe det er varmt. Men problemet opstår igen når det er kølet af igen.

Er det muligt at der findes en metode, hvorpå man kemisk eller på anden vis et "Det Leth" trick kan få det smidigt igen, og beholde smidigheden? Hvad sker der med gummiet siden det opfører sig sådan og bliver hårdt med tiden?

Og til sidst hvordan vedligeholdes gummiet så det undgåes at det bliver hårdt med tiden?

På forhånd tak.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Dewil »

Originalt Yamaha-gummi kan tåle cellolose-fortynder, men ved ikke om det kan give blødheden tilbage permanent.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Lehmann »

Hvad sker der når du giver det fortynder?

Skal det dyppes på, eller lader du gummiet ligge i fortynder i en længere periode?
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Dewil »

Jeg har normalt brugt det til at rengøre tingene. Eksempel: gummistudserne til luftfilterkassen, de kan være noget så stive og trælse, men efter en omgang med fortynderen bliver de igen til at modellere i hånden. Som sagt, det originale gummi går ikke i opløsning af fortynder.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Lehmann »

Det skal da prøves. Lyder til at være noget du har erfaring med. :)

Kom endelig med flere idéer/guldkorn.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 371
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Stub »

Hej Morten
jeg plejer at bruge dette produkt GT 7

http://www.tec7.dk/info/nyhedsarkiv/gt7 ... odukt.aspx


Mvh Stub
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Lehmann »

Hej Jan.

Med den beskrivelse, lyder det som noget af et produkt. :teeth2

Nu ser vi hvad der måtte komme af gode idéer. Ellers vil jeg da prøve GT7 som du linker til. :(y)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 371
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Stub »

jeg var også noget skeptisk over alle de mirakler det skulle kunne efter teksten og tænkte , hmm ,endnu et forsøg på at vælte det gamle WD40 af pinden ,, men jeg lod tvivlen komme det til gode og blev lidt overasket over at prisen faktisk kan konkurerer med wd40 så jeg købte en bøtte og må nok tilstå at det er faktisk ret godt til mange ting også gummi på membran ,, jeg plejer også at sprøjte racerne ind i det inden at de skal i vinterhi og som du selv har set så holder de sig rimeligt godt ,,, når ellers knejterne ikke slår koldbøtter med dem :hihi ,, det kan GT 7 ikke rede ,, :D

jeg havde fugt i min forlygte på bilen da jeg skulle til syn så fik den lige et par pist og fugten var væk næsten med det samme ,, jeg ved ikke hvad de har puttet i det men det er i hvertfald vandrivende
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror GT7 kan give selv den største nørd spionbriller og kappe bare han får et lille pust :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg plejer at lægge gummi dimser i WD-40. dagen efter er de ca dobbelt så store.
Men efter ca et døgn er de tilbage i normal størrelse og så får de en ordenlig omgang i silikoneolie.
Men jeg tror ikke man kan redde den hvis de er helt hårde.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af strynboen »

på honda forum koger de tingene i vand og green oil..ved ikke lige hvad det er..men de skriver at det lugter..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af FS1originalen »

Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Lehmann »

FS1originalen skrev:Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik
Kan du huske blandingsforholdet du brugte?

strynboen: Tanken om at komme det i kogende vand, har også strejfet mig. Men en efterfølgende behandling må der til for ikke det tørrer igen. Så har du nogen idé til, hvad det "green oil" kan ske at være for noget? Måske jeg skulle prøve mig frem med lidt forskelligt, og se hvad der måtte komme af resultater.

Nu har jeg da lidt idéer at lege med. Tak skal I ha. :bravo
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Toke »

Ang. kaustisk soda, så husk handsker, når du skyller delene, og pas på øjnene, det svier ad h..... til. Men delene bliver som nye, men et døgn er slet ikke nødvendigt, en time eller to er nok :)
Til en liter vand plejer jeg at bruge 4-5 spiseske fulde.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af FS1originalen »

Noget i retning af et par spiseskefulde udrørt i 1/2 liter vand.

Husk handsker :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af Toke »

Nå, vi er da rimelig enige :lol:
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af FS1originalen »

Toke skrev:Nå, vi er da rimelig enige :lol:
Tja... bortset fra at jeg skrev "natten over" - jeg sover meget men ikke et helt døgn :thunge

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af 12V »

Jeg har også kogt hård gummi før med godt resultat, efterfølgende skal det have en masse silikoneolie.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlæg af nielsfup »

Godt trix Sailor.
Det skal prøves
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"