Speedometerværkstedet

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » tors 25. nov 2010 20:45

Så lige i en anden tråd at Peter ville sælge et defekt speedometer - da han havde set at nogen reparerede dem :P :P

Det gav anledning til en hurtig fototur omkring køkkenbordet som i vinterens anledning er blevet "instrumentværksted" :whew

Billede0027.jpg
Billede0027.jpg (182.75 KiB) Vist 8874 gange


Erik

Ps. Håber at få 3 brugbare ud af bunken...
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf roberthandvask » tors 25. nov 2010 20:52

kan du ikke lave guide til hvordan man åbner dem?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Thoms

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Thoms » tors 25. nov 2010 20:55

Sådan Erik! Der må efterhånden også være koldt i værkstedet :whew Jeg vil benytte lejligheden til et spørgsmål: Jeg har et gammelt og slidt speedometer med "turn lampe", hvilket jeg egentlig synes er en vældig smart funktion, da jeg ofte har taget mig selv i at køre adskillige km. uden at slukke for en blinker (er selv p.... irriteret over at køre bag ved nogen som man tror skal svinge, men så alligevel nej....). Jeg vil gerne bevare mit nuværende speedo hus, glas og tæller - kan man flytte forplade og lampe over fra det andet - er det sådan lige, eller?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » tors 25. nov 2010 22:51

At åbne speedometerhuset gøres vel med en kombination af "bevidst destruktive evner" og forsigtighed!!!
Der er en plastkant der går lidt ind over metalbundstykket. Den skal fjernes! Om ens tålmodighed mest er til en skalpel eller en loddekolbe er vist en smagssag. Når plastkanten er væk kan hele indmaden incl. bundpladen tages ud :P

Og Heinrich: Speedometeret har 2 proppede huller til "turn" pærer i bundpladen, så uden at være sikker vil jeg gætte på at det er samme instrument, blot med en anden frontplade (og den sidder i 2 skruer)...

Aftenens anstrengelser resulterede i 3 fungerende værker og 3 huse hvor glasset har fået en polering. I morgen skal der så eksperimenteres med at shine de sorte plasthuse bare lidt op. Min tanke er at prøve at slibe de værste mærker væk, sandblæse huset og børste overfladen med en roterende sisalbørste, men hvis nogen allerede har teknikken hører jeg det gerne :whew

Billede0029.jpg
Billede0029.jpg (154.34 KiB) Vist 8825 gange


Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf olebole » tors 25. nov 2010 23:04

De ser jo rigtige fine ud Erik :(y) Kan se at du har været inde og rulde dem lidt tilbage på tælleren :roll:
Eller kører du det fremad ? Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » tors 25. nov 2010 23:16

Hvorfor tror du det Ole :?: De er da helt nye :teeth2

Nej, det var mit forste forsøg i den branche. Jeg nåede til at tromlen skulle "vippes" af med en stor skruetrækker i den ende hvor det største tal er. På den model hvor 100m tallene er gule kan man så tage hele tromlen af og med "forsigtig vold" trække tallene så meget fra hinanden at de kan "klikkes" baglæns. I princippet det samme på instrumenterne med hvide 100m tal bortset fra at der bliver tællertromlen hængende i den anden ende.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf nielsfup » lør 27. nov 2010 08:36

Super flot arbejde.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf olebole » lør 27. nov 2010 08:54

Ok. Det må jeg prøve :wink: har et par stykker til at øve på . Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 27. nov 2010 10:46

FS1originalen skrev:I morgen skal der så eksperimenteres med at shine de sorte plasthuse bare lidt op. Min tanke er at prøve at slibe de værste mærker væk, sandblæse huset og børste overfladen med en roterende sisalbørste, men hvis nogen allerede har teknikken hører jeg det gerne :whew

Erik


Hej Erik, Jeg afventer med spænding resultatet da jeg også har en 4-5 stykker der skal shines op i plastikken
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Peter DX

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Peter DX » lør 27. nov 2010 11:17

mit kan i jo få gratis.. i skal jo bare indsætte 100kr på min konto til fragt...

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » lør 27. nov 2010 11:52

Morten - Webmaster skrev:Hej Erik, Jeg afventer med spænding resultatet da jeg også har en 4-5 stykker der skal shines op i plastikken


Første forsøg med sandblæsning og børstning var ikke vellykket, så nu skal der tænkes (og det er ikke godt her dagen efter julefrokosten) :oops: :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 27. nov 2010 12:31

FS1originalen skrev:
Morten - Webmaster skrev:Hej Erik, Jeg afventer med spænding resultatet da jeg også har en 4-5 stykker der skal shines op i plastikken


Første forsøg med sandblæsning og børstning var ikke vellykket, så nu skal der tænkes (og det er ikke godt her dagen efter julefrokosten) :oops: :oops:

Erik


Uhhhhhhh :hot God bedring.... vi har ikke travlt :BALLOONS
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Jensmc » lør 27. nov 2010 16:20

I kan da bare købe et af Erik. Han har 3 helt nye liggende. :lol:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » søn 5. dec 2010 15:56

Så nåede jeg lidt længere med speedometerhusene. Trin 1 var at slibe dem glatte i overfladen. Til det var jeg så heldig at en af mine "slibevifter" kunne presses ind i speedometerhuset så jeg kunne spænde den op i drejebænken. Først korn grov, så korn fin og begge dele med vand på for ikke at risikere smeltemærker. (og glem at få de store kabelslidmærker væk)

Trin 2 var sandblæsning. Prøven blev blæst med en hobbypistol og de 2 sidste i en prof kabine med groft stålsand og de ser ud til at blive pænere i strukturen end den første. - så jo grovere jo bedre :roll:

Billede0033.jpg
Billede0033.jpg (208.13 KiB) Vist 8618 gange


Trin 3 krævede så nogle eksperimenter og en lidt utraditionel løsning. Billedet viser 2 sandblæste og et "færdigsprayet" hus. Øvelsen var nu at få opløst plastoverfladen så den blev fin sort og blank, men stadig med den sandblæste struktur.
Jeg prøvede at "sprøjtelakere" med cellulosefortynder og med Xylen, men begge dele fordampede før det nåede at angribe overfladen. Tredie forsøg var med datterens acetonefri neglelakfjerner. Det fordamper tilpas langsomt, giver en skinnende blank overflade og dufter lystigt af mandelolie eller sådan noget :oops:

Herefter er det bare at holde fingrene HELT væk det næste døgns tid :tuba

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » man 6. dec 2010 20:58

Så blev der samlet... Resultatet blev 3 rimelige til 77/78 modellerne og så lige et enkelt "svenskermodel" - ved ikke lige hvad jeg skal med det, men delene var der jo, så hvis nogen kan bruge det??????

Billede0035.jpg
Billede0035.jpg (238.35 KiB) Vist 8566 gange


Og nåe ja... Billedet afslører vist at der også er et kromspeedometer "på bedding" men det må lige ligge til jeg kommer forbi en hvid "100 meter skive" - tallene er meget utydelige på det jeg har.

Erik

Ps. Og nu ved jeg forresten at min akkuboremaskine kan køre 45 km/t med et firkantet søm i :thunge
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Morten - Webmaster » man 6. dec 2010 21:10

FS1originalen skrev:Ps. Og nu ved jeg forresten at min akkuboremaskine kan køre 45 km/t med et firkantet søm i :thunge


Brug hellere et speedometerkabel istedet for sømmet... pludselig bukker sømmet og speedometret flyver ud af hånden på dig :(n) Taler af erfaring :hihi

Det ser ellers skide godt ud Erik !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf Dewil » man 6. dec 2010 21:11

Men det tager bare lang til at køre godt 100000 km med boremaskinen?? :lol: Det ser rigtigt fint ud Erik, meget brugbar viden. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf munkebo » man 6. dec 2010 21:50

Du kender ikke en kur mod revner i glasset i et plast speedo?
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf FS1originalen » man 6. dec 2010 22:36

munkebo skrev:Du kender ikke en kur mod revner i glasset i et plast speedo?


Nej desværre, og det hele virker som støbt sammen så man kan ikke engang tage glasset ud ug skifte det :whew
Men jeg kender en måde at undgå at det "krakkelerer"!
Glasset er en acryl (plexiglas) linse, og dette materiale tåler ikke sprit. Så hold det - og glasrens med sprit langt væk. Skal der fjernes snask og oliefingre så brug rensebenzin :inbottle

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
munkebo
Junior knallert
Indlæg: 80
Tilmeldt: man 12. okt 2009 16:43
Kontakt:

Re: Speedometerværkstedet

Indlægaf munkebo » man 6. dec 2010 22:44

Kan man evt. sende sit speedo over og få det renovret?
ville selv være meget interesseret og ville selvfølelig betale for det.
Det lader jo til at du har grejerne ;)
Lige børn leger bedst...

Men dem der har knallert har det sjovest.

Original grøn Yamaha Fs1 dx fra 78

Amager, Kastrup


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster