Ødelagte gevind.

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Besvar
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Ødelagte gevind.

Indlæg af Per »

Hej.

I går aftes fandt jeg et krumtaphus frem, hvor det ene gevind til pindbolten var fuldstændig ødelagt :(
En eller anden havde forsøgt at bore stumpen ud - med det resultat, at der ikke var et hul, men et krater :evil:
Samtidig sad resterne af pindbolten stadig nede i hullet :(
Efter to timer med en hurtigsliber og diverse tilbehør, fik jeg stumpen ud, men nu var hullet også så stort, at man nærmest kunne falde i det :lol:

Nu kommer så det smarte :idea:
Med en stor bunsenbrænder varmede jeg huset op til ca 400 grader og fyldte hullet op med ALUTITE. Derefter kradsede jeg rundt i "suppen" med en skruetrækker, så "suppen" kunne binde sig til huset.
Mens det stadig var "suppe", stak jeg en 6 mm bolt ned i herligheden og ventede få sekunder uden varmetilførsel, og vupti, så havde jeg et nyt gevind :mrgreen:
Jeg kunne nu skrue bolten ud og file det overflødige væk.

Måske en god ide til andre ødelagte huse :wink:

Mvh Per.
Vedhæftede filer
P1010007.jpg
P1010007.jpg (60.12 KiB) Vist 17599 gange
Mvh Per.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg er RIGTIG spændt på dine erfaringer med reperationen på lang sigt... det lyder super godt, bare det også holder....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Kai »

Kender ikke ALUTITE, men jeg har før brugt durafix til den slags ødelagte gevind, og det er vel næsten samme produkt. Det holder uden problemer :)

http://www.durafix.dk/
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Allan M »

Det er ihvertfald både godt tænkt og ser ud som om det er godt udført.

Jeg har iøvrigt god tiltro til holdbarheden. Jeg læser med på et par mc-fora (vfr.dk og mcinternet.dk), hvor der har været skrevet om gode erfaringer med den slags alu-lappe-produkter (husker dog ikke, om det lige var alutite eller durafix eller noget tredie).
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Kim B S »

Hej Per.
Jeg tror at det er et middel, som kan være guld værd for mange Yamahamotore, og mange andre. Er det til at betale sig fra? :?: Eller rettere sagt, hvad koster såden noget Alutite? :?: :wink:
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S fre 4. jul 2008 20:09, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af dexta »

Lyder som en meget god íde, jeg håber i hvert fald for dig at det holder perfekt.. Jeg er sikker på at det nok skal virke... :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af strynboen »

nnnnjjjaaa,er ikke så sikker,jeg ville nok gå til smeden og få tigsvejst
hullet til,og så bore nyt gevindhul.hvis det aluspartel,ikke holder skal du have motoren adskildt igen,,med al den tidsspilde det medføre
det er næsten en for stor risiko.men ok,det koster jo ikke noget at prøve,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Per »

Hej strynboen.

Det er ikke spartel, men en slags loddetin, der smelter ved ca. 400 grader. Det skulle være stærkere end aluminium (ifølge salgsbrochuren).
Jeg giver dig ret i, at hvis man har adgang til en dygtig svejser, der kan og vil gøre det, så er det nok nummer et.
Hvis det derimod holder, så kan man jo lave det hele selv for små midler :wink:

Mvh Per.
Mvh Per.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af strynboen »

aha ,så blev jeg lidt klogere..i meget gamle dage støbte man hvidmetal i støbejerns lejehuse,som så blev udboret til lejepasning til glideleje,,det kan være noget som er udviklet af det.så skulle det være ok. 8)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Ole Rasmussen »

hvor købes dette ALUTITE henne?

jeg tænker at det lyder utroligt at "suppen" ikke klistre på bolten så at det således bliver et gevin med ujævheder og "suppe" som ikke sidder fast nogle steder så der lige som er dannet et "halvt" gevin hvis i forstår mig

der kan købes noget i BilTema :D
og det hedder "Epoxykit" søg på biltemas hjemmeside.. der står at man kan bore og at der kan laves gevind, men om det holder ved jeg ikke. er der nogen som har erfaringer? og tjek prisen :o
Bech75
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 15:17
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Bech75 »

epoxykit holder ikke til det, har forsøgt på karburator skrue på en honda motor. gevindet bliver rykket fra hinanden lige så snart man starter maskinen.
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af mic »

Man skal bare huske på en meget vigtig ting. Støbt aluminium er meget følsomt overfor høj varme. Hvis sådan en blokhalvdel bliver for varm står man hurtigt med en skæv og defekt blok.

Jeg er mest tilhænger af helicoils og som en sidste nødløsning tig-svejsning. Skal man varme eller svejse på blokken ville jeg fortrække at gøre det med det 2 halvdele spændt sammen og med en krumptap monteret.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har også eksperimenteret lidt med Alutite og tror på at det har MINDST lige så god vedhæftning som en Tig svejsning. Hårdhedsmæssigt virker det som en god rimelig hård aluminiumskvalitet.
Når man - som Per skriver - rører i suppen med en skruetrækker, så betyder det i praksis at man kradser overfladen i det gamle aluminuim op så der ingen oxydering mm. er tilbage på fladen...

Min enéste "minus kommentar" er da jeg forsøgte at lave et gevind efter forskrifterne - og iøvrigt som Per beskriver... Da jeg skruede bolten ud efter en halv times køletid rev den gevindet i Aulen. Jeg brugte en rustfri bolt til projektet, måske er det en fejl :oops:

Mht. pris, så koster det kassen. 500 kr. for en meter tråd i ca. 3 mm tykkelse, og jeg meddelte da også sælger at jeg synes det var pi....dyrt. Hans svar var at hvis jeg med 10mm tråd kunne redde en motorblok til mange tusinde så synes han det var pi....billigt :P :P :P Jeg har brugt under 5 cm tråd til 2 reparationer, så jeg bliver efterhånden tilbøjelig til at give ham ret....
Sælger er iøvrigt en svensker som står og demonstrerer produktet i bla. Fredericia og Herning.

Erik

Ps. På det sted ville jeg iøvrigt have brugt en bøsning med 10x1,25 gevind udvendigt, men vi skal jo lege Per :lol:
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af strynboen »

det er helt sikkert fordi du brugte rs skrue,,det river,fast,,en blød "jern" skrue udvider sig ved varmen og trakker sig lidt ind ved kølingen og slipper derved igen
det skal nok køle helt ned før man forsøger at skrue den ud,,men det rs er sgu noget ireterende at arbejde med
jeg møder tit nogle sjove lapninger når jeg renovere tændings mageneter,,det er ikke lige vellykket hvergang
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Sigurd »

FS1originalen skrev:Mht. pris, så koster det kassen. 500 kr. for en meter tråd i ca. 3 mm tykkelse, og jeg meddelte da også sælger at jeg synes det var pi....dyrt. Hans svar var at hvis jeg med 10mm tråd kunne redde en motorblok til mange tusinde så synes han det var pi....billigt :P :P :P Jeg har brugt under 5 cm tråd til 2 reparationer, så jeg bliver efterhånden tilbøjelig til at give ham ret....
Så har dit forbrug af tråden kun kostet 25 kr.. :shock: :shock: :shock:
Senest rettet af Sigurd tors 30. apr 2009 21:27, rettet i alt 1 gang.
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af FS1originalen »

Det er godt nok længe siden jeg gik i skole, men dengang gav ovennævnte regnestykke 25 kr :lol: :lol: :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af Sigurd »

Undskyld!! Jeg troede du havde købt 3 meter... Næste gang må jeg læse bedre efter.. og regne bedre :roll: :roll: :oops: :oops:
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af tøffe »

Sigurd skrev:Undskyld!! Jeg troede du havde købt 3 meter... Næste gang må jeg læse bedre efter.. og regne bedre :roll: :roll: :oops: :oops:
hej jeg gik til smeden og fik lavet sådan nogle stykker der kunne skruges ind i den gammel ødelagt gevind og så må man sige det er ok virker fint
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ødelagte gevind.

Indlæg af 12V »

Har også brugt durafix på min Maxi blok:

Se her og frem:
http://maxi.12v.dk/#32.78

Det holder skide godt, jeg fyldte hullet helt og skar ny gevind. Har skiftet cylinder i mellemtiden og det ser ud til at holde selvom man belaster det flere gange.

Blir sikkert guld værd nu hvor jeg skal renovere en FS1 :P
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"