Motor

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
stine
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 20:10
Kontakt:

Motor

Indlæg af stine »

Hej allesammen.
Jeg har lige købt en fs1 i sverige, jeg fik en ekstra motor med, men på ekstramotoren sidder fortandhjulet med låsering, lige som på en puch. Er der nogen som har set det før?
Hilsen Stig.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Jensmc »

Hej Stine!
Ja- jeg har et reservedelskatalog fra 1979. Altså den ægte 1979-model. Fra den årgang er alle motorer med låsering, så den er god nok.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
stine
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 20:10
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af stine »

Hej Jensmc.
Tak for svaret, jeg havde bare ikke set det før.
Hilsen Stig.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af strynboen »

jeg har en falsk 79",den er som de gamle.de må være nogle overgemte
til det danske marked,der er jo mange 79"af gammel model
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Jensmc »

Læg nu mærke til, at jeg skrev ; Den ægte 1979-model!!!
Den vi i Danmark kalder for 1979 er IKKE en 1979-model. Set er rent faktisk en 1978`er.
Det skyldes den danske lov, som gjorde, at det ikke længere var lovligt at importere store knallerter til landet. Dog var det tilladt, at sælge dem der var i landet. Og dem der var importeret i hobetal for at have et "lager" var altså modellen fra 1978.
Historien stammer fra Fa. Bruun-Larsen og Søn motorcykler i Odense. På daværende tidspunkt var det et familiemedlem, der var direktør for SRI. Hans navn var Erik Blacha.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af strynboen »

dset vil alså sige at det var impotøren som bankede årstals,bogstav
i stellet,så er det derfor at honda dax,som alle er produceret ica 72
kunne sælges de følgene 4 år som "nye".hvert år,gang.
så er det vel derfor at der er lidt rod i stelnr/årgange tabellerne når man flyttede de overgemte til næste år. :|
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Stig og velkommen til.
Jo - på min drejeventilsmotor med autolube (der måske er hollandsk-importeret) sidder også denne låsering, som viser sig at være noget skidt, for det "gnaver" i akselstrålerne når det ikke er spændt med møtrik...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Jensmc »

Til Strynboen: Jeg ved ikke, hvorledes Honda-importøren har gjort. Men da der ikke var tænkt på den åndsvage lov i 1972, kan det ikke være derfor, mener jeg.

Til resten: Jeg mener osse, at en god møtrik med låseblik, er det bedste. Men det med låseringen er udentvivl billigere. Desuden er der mange fabrikker, der i tidens løb har brugt sammr mrtode. Og det har da så vidt jeg ved virket fint.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af strynboen »

både puch og honda har låsering/låseblik det holder faktisk udemærket,der er ingen slid på strålerne,underligt nok :?:.
har du skive bag tandhjulet,til at støtte, :?: poul erik :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg fik faktisk specialskiven (der er skruet fast på tandhjulet) der tilhører 2 gears modellen og den blev tilpasset til denne motor, så siden har tandhjulet siddet nogenlunde fast. Det var et råd fra en anden Yamaha kender fra "AKTIV", der samtidig mente at motoren enten var hollandsk - eller franskimporteret ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af strynboen »

er den magen til honda ,hvor der er 2 bolte i tandhjulet,og en skive som drejes i hak,og boltene spændes igennem,gad vide om de passer tandhjul sammen.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, det må være magen til Honda´s system, bortset fra denne er tilpasset ved opboring.

P.S. ( Til Strynboen) Jeg har rykket BM forhandleren for svar 2 gange vedr. o-ringe, men han skal have mere tid, så jeg tænkte på om du ville undersøge muligheden for de omtalte 45*50. Hvis jeg vælger løsningen med "fedt-rillen" , hvor dyb/bred bør den så være ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af strynboen »

jeg skal tjekke sortimanget på mandag.rillen i akslen var ca 3mm,
brugte en vinkelsliber,den skal ikke være så nøjaktig,fedtet skal bare kunne finde vej rundt.startede med at bore et 6mm gevindhul i hyd,huset,som jeg borede lidt ind i akslen,så var der mærket op til sporet,så skar jeg 6mm gevind,og skruede en nippel ind,det har virket siden,,har dog solgt traktoren.pga bensin prisen,har en 400,diesel i dag,som også er utæt,ved armene
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af FS1originalen »

Mht. Honda Dax og de mange årgange så tror jeg du har et par år for meget med Lars.
Den historie jeg har hørt går på at Derby Johansen var lige lovlig optimistisk da han bestilte Dax hjem i 72. Der skulle efter sigende kun være kommet 1 sending Dax til landet nogensinde, men knallerten var jo både "anderledes og dyr" så salget gik noget trægere end forventet så der var knallerter til et par år.

Og ja... Det var tit importøren der selv huggede importørkode og årstalsbogstav i. Jeg ved det blev gjort hos Nelleman på CD50 ifm. klargøringen. Var ansat der i 75.
Tror faktisk også det er tilfældet på Yamaha. WYA-bogstav er ihvertfald hugget med en anden skrift end stelnummeret og står tit lidt tilfældigt og skævt.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Motor

Indlæg af Jensmc »

Jeg har nogle servicemeddelser fra Nellemann. De er fra 79 - 79. I disse fortæller de, at der vil komme nogle annoncer i Vi unge, om salg af CD50F. Hov - de måtte jo ikke importeres mere!
Kan det tænkes, at CD50F rent faktisk er nogle ombyggede K1-modeller? Ja - hvis loven skal følges, så må det være. Eller hvad?
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"