lakering af krumtaphus ???

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » søn 13. jun 2010 23:47

Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??
Mvh Mads Thomsen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf claus olieklud » man 14. jun 2010 08:35

thomsen skrev:Jeg har et eller andet sted på nettet læst, at det skulle være godt at lakere krumtaphuset, da "benzinen vil få mere fart på".. men virker det i praksis?

Når krumtaphuset bliver lakeret, vil overfladere jo blive glattere.. som får den forstøvede benzin til at samle sig i dråber og det dur jo ikke :mrgreen:
Men (afhængig af hvor meget lak man giver det) bliver krumtaphusets volumen jo mindre, som giver et bedre kompressionsforhold :?:

Hva siger i, nogle erfaringer virker det ??

hej... jeg har ingen erfaringer med det, men kan ikke forestille mig at det har noglen videre effekt... så hellere et hurtigt let stempel og en god cylinder... hilsen olieklud

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf nielsfup » man 14. jun 2010 08:44

Hej
Det tror jeg ikke giver noget som helst.
Jeg ville bare polere krumtaphuset med en roterende tøjskive.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Allan M » man 14. jun 2010 11:38

Jeg tror også, det er en skrøne.

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Dewil » man 14. jun 2010 13:51

Jeg polerede mit krumtaphus på min første Yamaha i 85 og den gik måske maks 5 km/t mere lovlig, så nok lidt spild af kræfter efter min mening. Poler du hellere udenpå, det giver street kredit.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » man 14. jun 2010 15:59

"Poler du hellere udenpå, det giver street kredit." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: hahah

Ja okay, det lød også lidt som en skrøne fra en, hvis yamaha kører 110 km/t med ½gas !! :lol:
Mvh Mads Thomsen

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Dewil » man 14. jun 2010 17:34

Som nævnt før, har jeg hørt mange historier om hurtige yamaha´r, men har aldrig set dem og har aldrig selv brudt "lydmuren" MK 0,1. Så glem alle de værtshus-historier, for det er hvad det er........... sorry. Det skal nævnes at flere af kammeraterne dengang kørte cross, ikke henne i ungdomsklubben, men den ægte vare og kørte bla DM og den slags, de kunne heller ikke drive mere ud af deres FS1´r.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Morten - Webmaster » man 14. jun 2010 19:44

Var emnet ikke oppe sidste år hvor vi nåede frem til at det faktisk var noget skidt at gøre fordi man måske fjernede den turbulens som benzinen ellers ville blive udsat for med bedre forbrænding til følge
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Nabo Jan » man 14. jun 2010 21:18

Hej.
Jeg plejer at glasblæse krumtaphuset, syntes at det har en god effekt på trækket, men skal der køres stærkt skal der en større cykel til.
Så hopper jeg gerne på 125'eren eller 350'eren, to-takt self :D

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 18. jun 2010 15:39

Her er et svar fra Dura Fix til mit spørgsmål om emnet :

Det er nok tidligere ejer, der har poleret huset, det var meget på mode for vel 20 år siden.
Idag er der ingen der gør det i huset, for det får gassen til at kondensere på den blanke overflade, altså fortættes noget af benzinen igen til flydende form.
Især slemt, når motoren er kold.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » fre 18. jun 2010 18:20

Hejsa Poul-Erik

det var lige præcis dette jeg frygtede, at den forstøvede benzin/luft-blanding ville lægge sig på dråber på den lakerede overflade.

men det med at glasblæse lyder som en rigtig god ide :)

Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen

Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Flika » ons 30. jun 2010 01:22

Don't polish the inside of the crankcases it is a waste of effort and will lose you power especially in the low to mid range. To increase crankcase pressure the easy way is to fit one of the "race" crankshafts that FS1 Almere sell and are cheap at the moment,and are rated to 18k rpm, if you are using an early type crank you can of course fill the balance holes with cork bungs which has the same effect but won't like high rpm . The only case mod worth doing is to build up the inlet into a ramp to flow the fuel over the crankshaft better even more necessary if you bore out the case for a big carburettor. My FS1 engine makes 20.7 hp and these are the only modifications to the inside of cases. Sorry for the English reply.

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » fre 2. jul 2010 13:10

Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D
Mvh Mads Thomsen

Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Flika » fre 2. jul 2010 15:07

thomsen skrev:Hi, don't sorry for the english reply, it was very useful ! :mrgreen:

I have seen those "racing" cranksharfts, but my budget is very low, so i've fitted some nylon bushes into the original crank, which actually improved the perfomance a bit.

But could you explain the inlet mod? Because I can't quite understand how it should look like :oops: :oops:

P.S. 20,7 bhp :shock: :shock: well done !!! how many rpms are you doing with that kind of power ?? :D


Peak rpm around 14,500-15500rpm depending on the length of the downpipe, on the day, here's a dyno run with the shortest length, did 15,800rpm on test here.

http://www.youtube.com/watch?v=m6mnatH6iVc

Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Flika » fre 2. jul 2010 15:13

I have a pic somewhere of the inlet on my motor, I'm away until Monday now but will find it for you.

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » fre 2. jul 2010 20:21

15000 !!! :shock: :shock: how do you reach that ammount ?? (well you don't have answer, know its a lot of work to do)

I'm going on summer holiday tomorrow, so i wont see the picture until next sunday, but its very kind of you to show the picture.. thanks !! :mrgreen:
Mvh Mads Thomsen

Flika
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 3. aug 2009 01:24

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf Flika » man 5. jul 2010 00:31

This is the only pic I can find as you can see I changed the shape of the inlet as well but it isn't really necessary unless looking for huge power and using a massive carb. If you look closely you can see the way the port now slopes upwards more to clear the crankshaft. I have before used an epoxy putty to do the job and it works fine

Billede

Here's one done in Epoxy with a mildly reshaped inlet

Billede

Brugeravatar
thomsen
Stor knallert
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 29. okt 2008 19:31
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf thomsen » man 12. jul 2010 13:23

ahh, nice pictures ! now i understand what you mean ! :mrgreen:

thank you !!
Mvh Mads Thomsen

CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 487
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: lakering af krumtaphus ???

Indlægaf CrazyCatman » man 9. aug 2010 13:16

thomsen skrev:Nabo Jan: hvem der bare havde en større 2-takter, man lige kunne rulle ud når det skulle gå lidt stærkere ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg har tre 8)

Jeg tror nu heller ikke at lakkeringen giver noget - frygter mere det får en teflon-lignende-effekt hvor benzinen vil trille rundt og samle sig - som du også selv tænker ;)

Mit krumtaphus er lige nu totalt adskilt og jeg er gået igang med at polere og den bliver også lakkeret - men uden på!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1994 Yamaha RD350 R (4CE)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster