stoppet af politiet

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

stoppet af politiet

Indlæg af tomgang »

ja så endelig for man forsikringspapir på 2 gearen..

så vil knægten der fyldte 16 i lørdags selvfølgelig have den første prøve tur rundt i byen kl 21.

og hvad sker der han bliver sku stoppet i en razzia , da han sammen med en kammerat som køre på pgo uden skive. (idiot).

nå med den her betjent spørger drengen om førebevis og forsikring.

hvilket han med stolthed tage op af sin pung, for fars dreng ved godt at man ikke må køre uden disse 2 ting.(hvilket han har fået tudet ørene fulde af de sidste 3 måneder). og han ved også godt at knallerten kun kan køre 35 og er lovlig..

så han er jo stolt, da kammeraten ikke har disse papir og iøvrigt heller ikke er gammel nok og det er anden gang, han bliver stoppet inden for 1 måned.

nu er det så at der kommer en eller anden emsig betjent hen til knægten og spørger er den lovlig ??
ja siger drengen med et stort smil, men baglyset virker ikke da pæren er sprunget.

betjenten der er lidt kort fra hoved spørger så om han må starte den, selvfølgelig må han da det.
fjolset giver den så fuld gas og siger bagefter at de desværre også er nød til at medtage denne knallert, da han på omdrejningerne kan høre at den er ulovlig.

drengen er nu græde færdig, og siger at betjenten da gerne må tale med hans far ,men det nægter de, drengen ringer hjem og jeg siger til ham at han bare skal tage det roligt og bede dem om en kvittering på atde har taget knallerten, men det gør de sig ikke i og iøvrigt vil de ringe når den er blevet kigget på.

mit spørgsmål er nu hvordan kan man høre på en lovlig knallert at den er ulovlig og hvilken ret har de til at tage den med.
da jeg var dreng(længe siden) fik man lov til at skille den ad på stedet, hvilket vi også tilbød,men nej.
og hvordan sikre man sig at de ikke bar ødelægger den og bagefter påstår at den er ulovlig. når nu jeg ved at den ikke er det..
øv øv øv.
tomgang :(
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

ØV ØV ØV ! det er simpelthen latterligt, hvis han får at vide den er lovlig og alligevel vælger at tage den, så må man da kunne kræve en form for erstatning eller ? en ung nyudklækket ??

Føler frustrationen med dig, røv irriterende.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af tomgang »

ja med hvad kan man gør mod sådan nogle konger..
vil prøve at ringe ned til dem i dag. og høre hvad de har gang i..

tomgang
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er desværre nok endnu en indikation på at 16 årige automatisk mistænkes for det værste.

Jeg har mødt dem en del gange det sidste år, og de virker totalt ligeglade med mig, igår kørte jeg lige forbi dem 2 gange (samme bil) på under en time.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Allan M »

KLAG!
Skriftligt og i en sober og korrekt tone. Men gør det, for den betjent trænger til at få genopfrisket af sin overordnede, hvorledes man opfører sig i tjenesten.

Der SKAL gives kvittering, når noget medtages!

Betjenten må selvfølgelig få knallerten indbragt, hvis han mistænker den for at være ulovlig. Man har ikke krav på selv at måtte skille den ad.

Hvis bilinspektøren nu finder så meget som et "forkert" tandhjul, så tror jeg desværre, de vil hænge sagen op på det, og skrive en bøde+transportomkostninger til dig som ejer.

Men skriv til politimesteren i den kreds I bor i.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Kim B S »

Hej Tomgang.
:roll: Det burde ikke kunne lade sig gøre, det din søn er blevet udsat for. :evil: Det fortæller, at der åbenbart er betjente, som ved alt for lidt om det de har med at gøre. :roll: Jeg håber ikke der er ret mange betjente, som udføre sit job så mangelfult. :x Jeg føler med dig og din søn, og håber at i snart får knallerten tilbage uden nogen form for skade. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, Har du hørt noget ?? jeg har tænkt på det mange gange i løbet af dagen.... det skulle lige være mig..... så kunne de høre mig helt til grønland. :evil:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af strynboen »

har mistet flere dele efter min honda var opbevaret af politiet .efter et trafikuheld tog de den med til undersøgelse,og da jeg kunne hente den på gården,manglede den orginale lovlige 16mm kaburator
og udstødningen var også væk,,efter at have klaget fik jeg en skrivelse fra den motorsagkøndige,som fortalte at mit gasspjæld var ulovligt,og at forrøret var for stor diameter,,problemet var bare at min honda var fra 72" og de havde kikket på den forkerte tum godkendelse fra 73-74,hvor der var ændret på de dele.entelig kunne de heller ikke tage hele kaburatoren ,da det kun var spjældet som var ulovligt,,jeg snakkede med det lokale politi,om hvad jeg skulle gøre,,de sagde at der skulle en retsag til.hvor jeg skulle vidne mod
den motorsagkyndige,og hvis jeg tabte skulle jeg betale alle omkostninger,,,,det var hård kost for en ung mand på 17 år,,så jeg opgav,,,,,havde det været i dag :twisted: :twisted: :twisted:
havde jeg sgu betalt en advokat uanset prisen
men de lokale betjente har jeg altid haft et godt forhold til,,man skal jo altid opføre sig ordenligt,,så gør de det samme,,men det er åbenbart ikke alle betjente som gør..betjæntene er nok trætte af at
at alle purkene ringer hjem til mor og far og og de skal blande sig
det sker nok hele tiden,så jeg kan godt forstå at de ikke gider at tale med sure forældre,når de stopper ungerne i kontrol.
man skal entelig ikke blande sig i deres arbejde,mens det foregår,,
man kan klage ,bagefter..så du gjorde nok det eneste mulige.at spørge pænt efter en kvitering,,og derefter måske at klage,hvis der ikke bliver fundet fejl på knallerten,,så har du fat i den lange ende
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af martin p »

ahh hvor trist....

kender godt den omgang.. fik også konfiskeret min lovlige scooter engang, de kørte bag mig noget tid og besluttede så at stoppe mig fordi den kunne køre 45 op ad bakke, nøj en knald hat tænkte jeg... og nej jeg fik heller ikke nogen kvittering på at de havde min scooter

men nå de konfiskere næsten hele min lovlige motor. variator, kobling, udst, cylinder, karburator og studs var det så vidt jeg husker...

det fandt jeg mig da ikke i, så jeg klagede self. og de sagde det samme til mig som til dig, gå i retten med det....

og det gjorde jeg, de ville give mig en bøde på 500kr pr ulovlig del + transportomkostninger. også halvere den fordi jeg var under uddannelse

der flejnede jeg så totalt...
de skulle ikke have en krone fra mig, og jeg ville have min motor tilbage.

det endte med at jeg IKKE fik mine dele tilbage, men jeg slap for bøde og skulle kun betale halvdelen af transportomkostningerne....

den dag besluttede jeg at de aldrig skulle fange mig igen, og jeg tør ikke tænke på hvor mange penge jeg lagde i den motor....
de har aldrig fanget mig siden, men nøj hvor har man været dum......

det var min historie..

håber du har mere held med din omgang
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af tomgang »

ja

har talt med en sekretær på hillerød station

præsenterede mig pænt og spurgte derefter om jeg kunne få lov til at talt med den der havde ansvaret for børneopdragelse.

så blev hun sku helt stille og spurgte om jeg ville gentage spørgsmålet. hvilket jeg gjorde.
hun sagde så at hun nu ikke kendte sådan en, men ville da gerne vide hvad det drejede sig om.

så jeg fortalte hende at jeg ikke mente at mine drenge var blevet korrekt opdraget, eftersom jeg nu ikke vidste hvad der var lovlig og ulovligt.
og derud over ikke vidste hvad jeg skulle sige til min søn. efter at have fortalt historien fra i går.
tror hun forstod hvorfor jeg ringede og spurgte om drengens cpr.
da var ikke optaget rapport endnu, så hun kunne ikke hjælpe. men beroligede mig med at betjenten ville ringe når sagen var gjort op.

der udover sagde damen at betjente også var mennesker som kunne fejle, men der sagde jeg nej, betjente er ordensmagten og skal holde lov og orden. og det er ikke iorden at tage en lovlig knallert fra en 16 årig dreng, som lige er startet på et nyt kapitel i sit liv og tror fuldt og fast på sine forældre. for når de siger at det ikke er iorden at køre ulovligt, så gør sønnik det sku heller ikke. dette ville hun ikke kommentere.

og sagde at jeg skulle tale med den betjent, der stod for sagen. og han iøvrigt kommer han først på job på MANDAG.

tomgang
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Allan M »

Godt sagt!
Og du skal i DÈN grad skrive en skriftlig klage. Tænk, hvis Hr. Direktør XX havde fået konfiskeret og indbragt sin (lovlige og i orden) bil, og den så bare henstod på bilinspektionen "til betjenten kommer tilbage på mandag" !?
Det er rent faktisk et transportmiddel, de har taget fra en borger.

Jeg er sikker på, at betjenten ikke har handlet, som han skulle i følge reglerne. Og at der ikke er skrevet noget på beslaglæggelsen endnu, det er vist heller ikke, som det skal være.

Jeg sidder sgu og bliver helt forarget :shock:

Til syvende og sidst, hvis de piller dele af, og du ved de er lovlige, så gå i retten. De skal fremlægge delene som bevis, så det vil aldrig blive ord mod ord. Ofte har de dog destrueret delene, og så vinder du sagen (jfr ovenstående erfaring).
Det er derfor, man skriver under på en konfiskationserklæring, når man får lov at skille ad selv ude på landevejen. Så anerkender man, at delen er ulovlig, og vil ikke kunne løbe fra det.
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af tomgang »

hej

har i dag fået en opringning fra politiet ang. knallerten og fik af vide at indsugnings pladen ikke var typegodkendt, hvad jeg ikke helt forstå meningen med.

men jeg forlangte at se denne del , så nu må vi se hvad der sker..

tomgang
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

hmm.... hvor faen finder vi beskrivelse af plumberingen på FS1 2 gear ?? det må yamaha-motor Danmark kunne oplyse.

Typegodkendelse.... TSK TSK.... det skal de jo hænge den op på nu hvor de ikke har kunnet finde noget, ellers koster det dem jo både æren og regningen for fragt / gennemgang.

Måske Benny har noget teknisk data på den, jeg syntes du skal høre ham ad, og så må vi hellere få lavet et opslag under "fakta" hvor der står præcise godkendelses data på de forskellige årgange. Hvis vi da kan finde det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har lige kontaktet mit lokale politi og fået 2 telefonnumre på de betjente der står for inspektion af indbragte knallerter.

De svarede ikke på deres mobil, men jeg prøver at ringe senere og få deres vurdering af hvordan vi generelt skal forholde os mht. typegodkendelser / plomberinger mv. når nu vi løber ind i problemer med at finde præcis den rigtige indsugningsplade til lige vores årgang. vi må jo indse at det bliver sværere og sværere at få de originale dele til maskinerne, og så må vi jo finde ud af hvordan vi så skal gøre for at vi ikke løber ind i problemer med ordensmagten.

Det paradoksale er i min mening at f.eks 6 eller 6,5 mm indsugning betyder så uendelig lidt set i forhold til den ydelse vi kan opnå med gamle motorer som også er begrænset i udstødning m.m.

tændingsjustering, korrekt indstillet tænding, dysning & ren udstødning har jo givetvis en langt større betydning for hvor "stærkt" sådan en fs1 kan køre.

Jeg vender tilbage når jeg har talt med dem.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Allan M »

6,5 mm, tilsyneladende samme som 4 gearen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=186 ... 2040796766

Typegodkendelsen kan givetvis findes på færdselsstyrelsens hjemmeside http://www.fstyr.dk
Men det er under alle omstændigheder dem, som skal bevise din skyld og ikke dig, som skal bevise din uskyld. Det værste, der kan ske, er, at de har ret og den er ulovlig (boret?). Og så får du så bøden. Men der er ingen "ekstrastraf" for at gå i retten med dem - enhver færdselsbøde er at betragte som et "tilbud om forlig", idet det i vores del af verden udelukkende er domstolene, som kan idømme en straf. Ikke politiet.

At de allerfleste borgere (incl mig selv) så oftest accepterer dette "tilbud om forlig", f.eks. fordi jeg godt ved, når jeg har kørt 150 på motorvejen, det er så en anden sag.

Men de skal som nævnt bevise den er ulovlig i retten.

Jeg ser for mig en indsugningsplade i en pose med et lille papskilt: "bevismateriale nr.1" ligge foran dommeren :wink:
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af FS1originalen »

Det ender nok med atter et øv , og at de får ret. Jeg kan ikke lige målene i hovedet, men 2 gearen skal altså have et mindre hul i plomben end 4 gearen for at være lovlig.

Så hvis pladen var en lovlig 4 gears så har de desværre en lillebitte ting de kan redde æren på.
Eneste mulighed er så at slå på uvidenhed (altså - i overensstemmelse med sandheden - at fortælle at du selv var overbevist om at alt var i skønneste orden). Man kan så håbe på at slippe for bøde, men komme til at betale transporten :x :x

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har med stor interesse fulgt med "på sidelinien" og da der blev tvivl om hul-diameter, mente jeg at huske Thansen-kataloget informere om dette på side 12 (2003) ".......blev ændet til max. at måtte være 5,2mm." Men jeg kan også blive forarget over dette, hvis formålet netop har været at redde æren, når søndagens TV-Avis kunne berette om Politiet, der ikke havde tid til at komme flere borgere til undsætning i en lille lokalitet på Fyn....
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 8. jul 2008 16:28, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

2 gearen skal køre med 5,5 mm indsugningsplade og 10 mm mikuni karburator med en 55 dyse hvis ret skal være ret men du kan ikke købe den plade ved thansen :?
Vedhæftede filer
2 gear.jpg
2 gear.jpg (339.76 KiB) Vist 15788 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af Morten - Webmaster »

det var ellers noget af en 2g bastard t hansen viser med 4 gears hjul, bagagebærer, forkert baglygte og bagskærm :lol:

Eller: det er jo bare en alm sen 4 gears de viser :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: stoppet af politiet

Indlæg af FS1originalen »

Jep...
Det er en udenlandsk 4 gear.
Har lige stået i Grenå i lørdags og studeret en svensk importeret 94'er. Den så fuldstændig sådan ud bortset fra at den havde "rigtigt twinsæde" :? Bemærk den har også stor cylinder og topstykke. Baglygten var lidt til diskussion da vi synes det så underligt ud med 74-76 beslaget og så en lille flad lygte, men den er altså god nok :roll:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"