Sløvt optræk

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Som jeg også skrev inde på Scootergalleri:
"Hey.. Ville lige vide om nogen af jer kender til det problem med, at den er rimeligt sløv i optræk.
Den køre fint op til fjerde, men i fjerde går det langsomt indtil den får nogle omdrejninger og så kan den godt rykke igen.
Køre jeg omkring de 40 fx og gir bundgas i fjerde, så tager det omkring 5-6 sekunder før der rigtig sker noget, somom den lige skal vænne sig til at få mere gas.
Kan det være forkert instilling?

Det skal lige siges, at den er lige ved at være tilkørt."

Ved i hvorfor den er så sløv? Køre med 5% olieblanding, bliver til 3% ved næste opfyldning :P
Billeder af tændrør (Hvis det kan hjælpe): http://scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=25333
Lige nu har jeg: 43 mm cylinder, 16 mm karburator og indsugning, 13 - 43 gearing og en eller anden tun udstødning jeg ikke ved hvad hedder, Proma Racing tror jeg nok.
Har fået den op på de 70 indtil videre.
Er det normalt, at man ikke bare drejer håndtaget rundt, så den får bundgas, men istedet skal dreje det rundt lige så stille ?
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af nielsfup »

Hej
Hvilken dyse er der i kaburatoren?
Er tændingen stillet korrekt 0.3-0.4mm åbning MAX
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Der er en dyse størrelse 150 i.
Har haft en MC mekaniker til at indstille den.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Kim B S »

Hej Micheal A.
Jeg tror at du skal prøve at eksperimentere, med nogle dyser som er lidt større. 160, 170 eller 180. Ved ikke hvad der er bedst, det er nemmest at prøve, og se hvad den køre bedst med. Jeg håber det lykkedes at finde et godt resultat. God fornøjelse. :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af nielsfup »

Jeg køre selv med samme setup.
Med dyse 170 og 0.3 mm på knikseren.
Det er meget vigtigt da den ikke kan ta gassen i 4 hvis afstanden er for stor.
Det kan jo også være at kaburatoren skal renses
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af FS1originalen »

For mig lyder det som om at første forsøg må være at prøve at hæve nålen!!!!
Prøv bare at hæve den 2 hak (altså låseringen 2 hak NEDAD nålen) bare for at se om det hjælper. Det kan godt være at 1 hak er nok, men bare provoker og se om det ændrer det hele og finjuster så.
Din tomgang er stillet på tomgangs og luftskrue, og fuld gas er stort set bestemt af dysestørrelsen, men i mellemområdet har du kun nålen at justere "fodermængden" med.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af nielsfup »

Hej
jeg tænkte lige på om det er et problem der er opstået eller det har været galt hele tiden
For har det været galt hele tiden så er det jo nok et spørgsmål om grund indstilling.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Problemet har sådan set været der siden jeg fik ny cylinder sat på.
Ved ikke lige hvad afstanden er på platinerne, men det kan jeg finde ud af. Er der en eller anden nem måde at indstille tændingen på? Gider ikke at få det lavet af profs, hvis det jeg laver derhjemme er ligeså godt og penge besparende :P
I første omgang tror jeg, at jeg vil prøve det med nålen og se om det virker.
Men er dyse 170 i lige lovlig meget? Min luftskrue er skruet.. 2-3 omgange ud tror jeg? Som i også kan se på tændrøret, så er det jo heller ikke helt hvidt.
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af nielsfup »

Hmm
Hvilken cylinder kørte du med før?
Tændingen stilles til 0.3-0.4mm åbning på platinerne når de er løftet max af knasten.
Jeg tror ikke en 170 er for meget, men 160 har jeg også kørt med i samme setup og det gav ikke ret meget at skifte til 170.
Du kan ikke regen med tændrørs farven til at vurdere dysen, hvis du køre blandet kørsen da nålen og luft skruen også har indflydelse i del last.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Hmm.. Okay.. Vil prøve at skifte dyse og se om det skulle hjælpe efter jeg har prøvet det med nålen.
Den gamle cylinder var også en 43er. Den var dog så f**ked up. Den har mega mange ridser, og der er blevet fillet ALT for meget i udstødningsporten (Efter det jeg ved ihvertfald).
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Nu har jeg idag prøvet at flytte nålen.
Flyttede den først 2 takker op. Men så 4taktede maskinen. Prøvede så at flytte den 1 tak ned, så kunne den da køre, men den larmede bare helt vildt.
Derefter besluttede jeg mig for at flytte den tilbage til standard, men den larmede helt vildt stadig.
Tror min karburators dage er talte.. Der har ikke været andet end bøvl med den.. Nogen der ved hvor man kan få en billig 16 mm der holder? :P

Fandt også ud af, at min dyse og den der strålespids, de sidder sammen? Kan ihvertfald ikke bare tage dysen ud. Nogen der kender noget til det?
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Michael A og velkommen til.
Jeg har fulgt lidt med i "snakken" om det sløve optræk after mont. af ny cylinder. Jeg har dog ikke et bud på hvad det skyldes - med mindre det drejer sig om tilkørsel - men jeg se på geografien, at vi bor inderfor samme postnr. og kan tilbyde dig at låne nogle dyser mellem 150 og 190, hvis det kan hjælpe ? De er jo skruet op i bunden af strålerøret, som nålen kører indeni.

P.S. Tillykke med fødselsdagen...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Sløvt optræk

Indlæg af Michael A »

Hehe tak Poul :D
Ja, vi bor i samme by ser det ud til :P
Men min karburator har det vidst ikke så godt længere, kan tage den med over til dig en af dagene, så kan du vurder hvordan du synes den ser ud :)
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"