Hjælp til lidt omkring tundele?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Ole Rasmussen »

Så er jeg ved at gå igang med min knallert og jeg skal til bestille andre dele da dem jeg modtog fra Motoleoni var noget som var bedre at donere til Jernindustrien :oops:

Jeg står her og overvejer hvad cylinder og hvilket jeg skal vælge. Alu eller støbejern?
Jeg har læst mig til at et alu-kit skal kunne tage nogle flere omdrejniger.
Men skal jeg vælge en 43mm alu fremfor en 45mm jern? Vil et 45mm. jern her være stærkere end en 43mm. alu?

pris: Varenr.: Beskrivelse:

Kr. 179,00 10011410 Topstykke højkomp. Ø 43,00 mm Kr. 179,00
Kr. 499,00 10011211 Cylinder + stp., aluminum Yamaha FS1
Kr. 199,00 10030870 Stempel RD Grafit ø 43.00 mm Kr. 199,00
Kr. 49,00 10030799 Nåleleje for stempel, RACING, FS-1 Kr. 49,00
Kr. 25,00 10010015 Sodsæt, (3 dele), 60cc Kr. 25,00
Kr. 499,00 10100105 Karburator, Ø16,5 mm Kr. 499,00
Kr. 99,00 10092005 Indsugningsplade 18mm Kr. 99,00
Kr. 6,00 10091900 Membranpakning Kr. 6,00
Kr. 89,00 10311943 Bagtandhjul 43-T ny model Kr. 89,00
Kr. 149,00 10314200 Kæde, Extra stærk, 1/2x1/4" Kr. 149,00
Kr. 29,00 10052814 Fortandhjul 14-Tands Kr. 29,00
Kr. 499,00 10011211 Cylinder + stp., aluminum Yamaha FS1

Er denne her liste okay? Jeg har udstødningerne til det hele, da det var en knallert jeg købte med meget tilbehør til! dele er fra siden Protuna.de
men det er surt med deres varelager at det tager em krig før de for 43mm cylinder!
Ang. tandhjul hvor der står "77-" Er det til de nye modeller. det er nemlig sådan en sag jeg står med + en gammel fra 75 :D meget flot.

Jeg står med et spørgsmål ang. indsugningspladen. Den er her 18mm, men kaburatoren er 16,5mm. Passer det sammen? for det er vel på selve indsugningspladen at kabu siddder på? eller er jeg ikke ret klog? :D

Og kan grafit-stempel og alu-cylinder virke sammen :?:

Mine planer er ikke at køre som en knægt uden sans for sikkerhed.. bare lige noget jeg vil tilføje da man efterhånden ser mange unge opfører sig uansvarligt i trafikken, også selvom deres knallert er tunet! Denne her knallert skal gøre flot og bruges til lidt søndagstrillen når solen står højt på de små landlige veje.! Jeg regner stærk med ikke at komme til at køre det som denne her knallert kørte før jeg fik den :shock: , det skal dog siges at motoren er død, derfor jeg er gået igang med at rode med den og gøre den flot! Den havde et 12,8 hk kit på, som jeg egentlig ærger mig over man ikke kan få mere!
:mrgreen:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af nielsfup »

Hej Ole
PyHa det var en ordenlig en.

Nå men her er min mening.

18mm plade passer også til 16.5mm kaburator ingen problem.

Da jeg forstår du ikke vil køre race på den men vil køre lidt ture på vejen og det må gerne være lidt sjovt, er mit råd som følger.

Jeg ville vælge en 43mm cylinder og høj komp. top.

En 43mm giver ca 20% større moment og jeg tror en 45mm vil slide motoren ( og stel ) op for hurtigt.
Det er bedre at satse på nogle flere omdrejninger dvs optimer en 43mm (poler porte gøre udstødnings port breder mm.)

Min har:
43mm jern cyl (pudset og poleret med bred udstødnings port ( har ikke flyttet noget op eller ned på timingen))
høj komp top
16mm plade
16mm kab med 170 dyse
43/13 gearing
kulfiber membran
5.3Hk udstødning

Den trækker meget fint i alle gear og går omkring 80 på spedometer. ( og det føles pænt stærkt )

Det er en OK all round opsætning der også kan holde.
Og husk at motoren skal være i god form ( nye lejer pakninger aksler og alt det der skal til)
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Allan M »

Valget bliver lettere af at aluminiumscylinderen er udsolgt og ikke kommer på lager igen :wink:

Køb en 43 jern, så er der også plads til at bore den op til 44 / 44,5 / 45 hvis du slider den op.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Ole Rasmussen »

Jeg kan da se at den kommer igen en skønne dag! :)

Det lyder ikke helt dårligt Niels, jeg havde også regnet med 80 km/t. det er et pænt rundt tal :lol: Alt pånær aksler er blevet skiftet! En aksel er vel en aksel..

Det kunne også være skulle tage et 13 fortand, da jeg mere ønsker optrækket fremfor farten.. :O

Det jeg ønsker med denne knallert her er at lave en custom Fs1'er og jeg går og udtænker lidt lir til den. flame and smoke kit for the exhaust :) Kunne da være lidt blæret at fyr lidt flammer og lidt røg ud af sagen nårh man alligevel skal køre Yams

Ang. udstødning hvordan har motoren det med der ikke er nogen yderligere modstand i udstødningen da jeg overvejer at lave noget halløj med en gennemgående udstødning hvor man sådan får en meget hul knallert lyd, som ala hvis man kun har monteret forrør? men her ønskes en hel udstødning :D

her har vi sagen: http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=583785

Og det er denne her lak jeg overvejer at smøre på tank sideskjolde og luftfilterkasse.. resten skal være Krom, jeg går nog og overvejer om anderøv og lygte hus også skal havde denne lak, så alt står mere farvestrålende. kom gerne med ideer, men her er farven.

http://www.sds-production.de/sti/compon ... af3ee4.jpg
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Allan M »

Nej, den kommer ikke igen. Jeg har mailet og spurgt og fået svaret at "den kommer ikke på lager mere!"
Det samme gælder iøvrigt deres "proma-type"-udstødning.

At de skriver en dato (som rykker sig så snart den nærmer sig) kan jeg kun se som et forsøg på at få sortimentet til at se større ud end det er.

THansen gør det samme med den originale membran - de skriver, at den kommer på lager den og den dato: Men det gør den bare ikke, datoen rykkes bare på ny.

Men held og lykke med projektet.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Morten - Webmaster »

ProTuna ER T.hansen, så pas på..... var det ikke Niels der havde et skævt fortandhjule derfra :?: :shock:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af strynboen »

ja morten du var 10 sekunder hurtigere end mig,,,siger bare det samme taivan,sen,nåe det er dem bør man se tingene,før man køber
noget er godt meget er skidt.har købt tuningsdele til min APE dernede
den satte stemplet,,,ved ikke om det var dæres skyld :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af Ole Rasmussen »

hvor skal man så købe sine ting henne :?:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hjælp til lidt omkring tundele?

Indlæg af nielsfup »

ja det med udstødningen Hmm. Flammer er sku OK.
Men udstødningen er ret vigtig for en 2T motor da den skal være afstemt til motoren.
Jeg har prøvet med en original tum178 og så en 5.3'er ( på samme opsætning 43mm osv) og max momentet flytter sig ned i omdrejninger ved en tum178 den skal derfor geares højere måske 15-16T for at passe.
Men det er min erfaring at en 5.3 der giver langt flere omdrejninger er bedst (for mig). Tro mig den kommer til at køre rigtigt godt. :wink: Lige som den var tegnet af Japanerserne inden den blev begrænset. :evil:

Og ja jeg køre med Protuna cylinder stempel og top og der har ikke været noget pis med det. MEN jo det var mig der fik 2 stk 12T tandhjul der var Excentriske. Og man skal bruge sin sunde fornuft og en skydelære inden delene sættes på. :wink:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"