5,3 hk tune/7,5 hk tune
5,3 hk tune/7,5 hk tune
Mens jeg har gået og lavet min Yamaha har jeg fået lidt dele hen ad vejen, og nu har jeg så også et komplet 5,3 hk/7,5 hk tune. Det er 43 mm/60 kubik cylinder, stempel og top, 16 mm karburator med sideplade og så en 5,3 hk tuneudstødning (skråtskåret).
Hvad tror i en FS1'er kan gå med det sæt? Og hvilken gearing passer til?
Hvad tror i en FS1'er kan gå med det sæt? Og hvilken gearing passer til?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
ca 75-80 km/t hvis den er justeret og dyset rigtigt ind. men HOV ! det er altså ulovligt !!
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Hej Macel.
Med hensyn til gearing, så kommer det jo and på, om den skal være kvik i op-trækket, eller det godt må tage lidt tid at komme op i fart, og så til gængæld få en længere holdbarhed på mekanikken. Den kvikke løsning er nok 12 til 13 tænder forand og 43 bagerst. Personligt ville jeg vælge et noget større, i mellem 14 og 16 tænder forand og 43 bagerst, da jeg også tænker lidt på holbarheden. Men så skal man nok også geare ned når man skal op af bakke, eller køre i hård modvind. Til gængæld kommer den ikke til at skrige i omdrejninger, når den køre på lige vej. Med 16/43 gearing kan du komme ud for, at den ikke kan komme over 50 km/t. op af bakke eller i hår modvind. Men til gængæld køre den over 100 km/t. ned af eller med vinden i ryggen.
Hilsen Kim.
Med hensyn til gearing, så kommer det jo and på, om den skal være kvik i op-trækket, eller det godt må tage lidt tid at komme op i fart, og så til gængæld få en længere holdbarhed på mekanikken. Den kvikke løsning er nok 12 til 13 tænder forand og 43 bagerst. Personligt ville jeg vælge et noget større, i mellem 14 og 16 tænder forand og 43 bagerst, da jeg også tænker lidt på holbarheden. Men så skal man nok også geare ned når man skal op af bakke, eller køre i hård modvind. Til gængæld kommer den ikke til at skrige i omdrejninger, når den køre på lige vej. Med 16/43 gearing kan du komme ud for, at den ikke kan komme over 50 km/t. op af bakke eller i hår modvind. Men til gængæld køre den over 100 km/t. ned af eller med vinden i ryggen.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Jeg har nu heller ikke tænkt mig at udsætte min Yamaha for det sæt, jeg har en 6 gears SMT til at køre hurtigt på. Men det da rart at vide, hvis nu man skulle falde over en billig Yamaha der alligevel var godt smadret.
Jeg synes min skriger i omdrejningerne når den kører med lovlig 9/43 gearing, og den er begrænset og kører HELT lovligt nu? Er det så en god idé at geare den op for at slippe for så mange omdrejninger?
Jeg synes min skriger i omdrejningerne når den kører med lovlig 9/43 gearing, og den er begrænset og kører HELT lovligt nu? Er det så en god idé at geare den op for at slippe for så mange omdrejninger?
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Hej Macel.
Til en lovlig motor foretrækker jeg nok 11/43 gearing. Så har man stadig rimelig trækkraft, og et lidt mere passende omdrejningstal, ud af lige vej ved fuld gas. Men desvære er den jo så ikke lovlig mere.
Hilsen Kim.
Til en lovlig motor foretrækker jeg nok 11/43 gearing. Så har man stadig rimelig trækkraft, og et lidt mere passende omdrejningstal, ud af lige vej ved fuld gas. Men desvære er den jo så ikke lovlig mere.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Hej Macel.
Jeg er helt enig med Kim i, at den i lovlig tilstand bør køre med 11 tænder foran netop for at motoren hat lidt at realistisk at trække med. Det blev foriørigt understøttet for mit vedkommende for godt 35 år siden, da min 1974'er var til eftersyn hos forhandleren, der - som ekstra service - havde ændret fra 9 til 11 tænder, selv om han var kendt for at være "af den gamle skole"
Jeg er helt enig med Kim i, at den i lovlig tilstand bør køre med 11 tænder foran netop for at motoren hat lidt at realistisk at trække med. Det blev foriørigt understøttet for mit vedkommende for godt 35 år siden, da min 1974'er var til eftersyn hos forhandleren, der - som ekstra service - havde ændret fra 9 til 11 tænder, selv om han var kendt for at være "af den gamle skole"
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Ja jeg synes også det passer rigtig godt med det 11-tands!
Men jeg er først 16 om 3 måneder, men kører rundt på den alligevel, skal også til at køre til skole fordi jeg har langt, men det er surt hvis politiet går op i gearingen. Jeg vil skyde på at min kan køre 45 med 11-tands på. Og det jo for meget til deres rullefelt.
Men jeg er først 16 om 3 måneder, men kører rundt på den alligevel, skal også til at køre til skole fordi jeg har langt, men det er surt hvis politiet går op i gearingen. Jeg vil skyde på at min kan køre 45 med 11-tands på. Og det jo for meget til deres rullefelt.
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Målte den til 38 km/t i dag med GPS og 10-tands gearing. Der var en smule vind. Men så er den klar til at køre i skole.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
38 burde politiet ikke reagere på hvis de blot tester hastighed
Hvis du vil lave en nogenlunde retvisende måling af knallertens tophastighed hvor der er kompenseret for vind og bakker så skal du lave 2 målinger på samme vejstrækning og i hver sin retning
Viser GPS'en feks. 38 km/t i den ene retning i medvind og let ned af bakke, så vend og lav en måling i modsat retning. Her skulle der jo så være modvind og let op af bakke og måleresultatet kan feks. være 36 km/t.
Den reelle tophastighed bør så være et gennemsnit at de 2 målinger - altså 37 km/t
Erik
Hvis du vil lave en nogenlunde retvisende måling af knallertens tophastighed hvor der er kompenseret for vind og bakker så skal du lave 2 målinger på samme vejstrækning og i hver sin retning
Viser GPS'en feks. 38 km/t i den ene retning i medvind og let ned af bakke, så vend og lav en måling i modsat retning. Her skulle der jo så være modvind og let op af bakke og måleresultatet kan feks. være 36 km/t.
Den reelle tophastighed bør så være et gennemsnit at de 2 målinger - altså 37 km/t
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: 5,3 hk tune/7,5 hk tune
Da jeg kørte tilbage ad den vej, viste den også 38.
Men jeg håber da de så bare siger at det er det, og så nupper en af scooterfjæserne.
Men jeg håber da de så bare siger at det er det, og så nupper en af scooterfjæserne.