hvad går det lige ud på???

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

hvad går det lige ud på???

Indlæg af martin p »

er det hjemme fusk med den kobling eller hvad foregår der der???

http://www.scootergalleri.dk/uploads_xl_wm/1337379.jpg?
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det er nok en Yamaha-kører, der er blevet træt af det typiske problem med koblings-sneglen og så efterlignet systemet fra f.eks. Puch ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af strynboen »

det er en reaktions arm,som sco brugte,den var bare vertikal forankret
gad vide om den skal være så lang for at vægtstangs prinsippet fungere,på sco"en var den ca 100 mm.der er en herinde som har lavet en med et lille stempel som på bremse calibren,det kræver dog en hovedcylender,til højreside af styret.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af dexta »

Ja, det ser i hvert fald hjemmelavet ud, og Yamahaén er jo også meget "kendt" for at sneglen ikke kan holde :|
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af strynboen »

måske kan det laves så det kan være inden i dækslet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af FS1originalen »

Til især Dexta: Der ramte du lige en af mine kæpheste ved at skrive at Yamaha koblingen "er kendt for ikke at holde". I forbindelse med sneglen vil jeg omskrive din sætning til "er kendt for ikke af BLIVE HOLDT REN". :evil:
Systemet med snekken virker nemlig upåklageligt i årevis hvis: Sideskjoldet hedder Yamaha, koblingssneglen er af god (læs original) kvalitet og frem for alt at sneglesystemet bliver holdt PINLIGT rent og velsmurt. Tænk på at 1 eneste sandkorn i fedtet vil virke som at slibe snekke og skjold med sandpapir hver eneste gang du trækker koblingen :twisted:
Hvis du kigger dig omkring på feks. billederne på Scootergalleri vil du se at 8 ud af 10 kører helt uden gummiprop over snekken mens de brokker sig over kvaliteten. Jeg kunne ikke engang drømme om at køre en lille prøvetur uden :!: :!:

Og når vi nu er igang: Koblingen er også kendt for at "fedte" :x
Indrømmet: Det er ikke den kobling i verden der har mest bid, men hvis følgende 3 ting overholdes (og motoren ellers ikke er voldtunet) så fungerer den såmænd også upåklageligt:
1. Koblingsfjedrene skal være originale :!: De kan kendes på at være malet grønne. T. Hansen fjedre er nemlig hverken lange eller kraftige nok.
2. Aluskålen over koblingspladerne bliver med tiden slidt så der kommer en forhøjning ligesom på en bremseskive der hvor klodserne ikke kører. Det skal være en plan flade. (Kan som regel afdrejes).
3. Olien skal være af den rigtige (læs ringe) kvalitet. Ikke noget med moderne letløbsolier - plæneklipperolie SAE 30 plejer at fungere.

Prøv disse enkle ting :!: SÅ KØRER DET FOR DIG :lol: :lol:
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af dexta »

Hej Erik!! Det var vist godt nok forkert skrevet af mig, jeg trækker den lige i land igen. Ja du har nok ret med at hvis man holder den ved lige holder det næsten evigt. Det var en god beskrivelse du gav... Som man siger: den der smører godt, kører godt :wink: :D
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af FS1originalen »

Præcis...
Du behøver ikke at trække i land, for det du skrev "er jo almindelig kendt". Jeg mener bare ikke det passer.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af dexta »

Ok, det var i hvert fald en god beskrivelse :D Men jeg vil da også på en måde sige at du har ret, alt kan jo stort set holde hvis man vedligeholder det, NÆSTEN ALT !! :wink:
Senest rettet af dexta man 19. maj 2008 20:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af strynboen »

ja det er utroligt hvor godt alting fungere hvis det bliver passet og justeret korrekt,jeg syntes at det er super at dexta har en ekstra knallert,så han kan bruge den tid der er nøvendig,til at få yamsen
total i form,det var vel derfor vi havde alle de problemer med kobling
og tænding osv,,osv,vi tog os ikke den nøvendige tid,for der var øl og sprut og damer,som skulle løbes op.derfor er det særlig sjovt at vi i dag kan få ordnet en knallert,der køre som ny.bedre sent end aldrig.
dengang havde jeg ikke råd til en ny knallert,så jeg har entelig aldrig prøvet en som var perfekt,før nu.(hvis den bliver færdig engang)
jeg har entelig ondt af dem som ikke vil have en knallert,de ved ikke hvad de går glip af,,og så er den billigere end en motorcykel.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af dexta »

Ja.. Jeg synes også at det er helt vildt fedt at lave gamle knallerter op.. Min onkel sagde til mig den anden dag, at det var fantastisk at jeg går op i yamaha 4 gear, jeg var jo ikke engang født dengang hvor de startede med at lave dem.
Ja, det er godt nok også dejligt at have en dexta stående, og den er jeg til pløjekonkurrence med en gang om året. Men jeg skal da gerne indrømme at det er mest min yamaha der trækker lige nu.. :D
Ja der er mange der går glip af noget ved ikke at have en knallert.. :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af martin p »

jeg har også altid fortrudt at jeg solgte mine knallerter til fordel for scootere, men jeg har ikke fortrudt at jeg har solgt bilen for at købe 2 stk. 4-gear
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Da jeg måske er en af de få herinde som har haft en yamaha FS1 fra ny kan jeg kun give Erik ret de koblings snegle kan sagtens holde bare kvaliteten er i orden helst original men der kan fåes uoriginale i holland som kan holde også :) koblings skjoldet skal være original for at få den bedste tilpasning til sneglen så den ikke kæntre i snekken og koblings plader og fjedere kan sagtens holde et ordentligt tun ( 8.5 hk ca. 90 km/t ) i ørene bare det er originalt uden at fedte :D min yamaha fra 1976 kørte godt 60000 km. på 9 år uden at koblingen blev rørt andet end rensning og ny fedt til sneglen :wink: den fik ikke engang en ny snegl :!: så ud med taisvansen og i med de originale koblingsdele så køre det for dig 8)

Dsv var der nogen som stjal den de ville have været sjovt at have haft den idag :roll:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af martin p »

jeg kan kun give johnny ret.

jeg kunne ikke drømme om at købe taiwansen motordele til min, MEDMINDRE at det haster.

også skal lortet skiftes til noget andet ved første lejlighed.

og det til trods for at jeg får 50% på ALT til 4-gear.

når jeg henter en koblingssnegl på lageret så er den i 9 ud af 10 gange allerede defekt inden den bliver leveret til kunden :(

det er bare ikke sjovt at skulle levere sådan noget til en kunde. vores speedo drev passer heller ikke i navet på en dx før det har fået en tur med vinkelsliberen...

jeg kunne blive ved......
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvad går det lige ud på???

Indlæg af strynboen »

jaaa,men,vi skal lige huske at der er gode ting hos taivansen,jeg har købt et sæde(ikke anderøv)det er som de andre u,orginale,ikke dårligere,og dele til calibren var orginale,moralen må være at,se tingene inden du køber,ikke købe på nettet.og lad være med at købe det billigeste.men lygter og crom ,og gaffelben til dx er CRAP :!: :!:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"