Hej, nu vil jeg lige høre jer kloge hoveder, om der er noget jeg mangler. Sagen er den at min 78´er bliver ved med at spilde olie stille og roligt, fra fortandhjulet. Jeg har tre gange indenfor 400 km skiftet simmerring. Og 3. gang satte jeg endda en original simmerring, som jeg havde købt her på siden, i. Ved samme lejlighed skiftede jeg den bøsning som også sidder ved fortandhjulet. Men det hjalp ikke. Det er som om at det hæmmer spildet lidt i starten, men rimelig hurtigt bliver værre igen. Jeg synes jeg har været ret omhyggelig med at få den sat ordentlig i, men jeg ved ikke om det er rigtigt?
Kan i fortælle mig om der sidder andet ved fortandhjulet, som skal holde det tæt? Og hvordan i evt. sætter simmerringen i?
Bliver ved med at være utæt.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Bliver ved med at være utæt.
Jeg tror du skal lade simmeringen sidde og så kigge nøje på den bøsning der sidder mellem akslen og simmeringen (den du også har skiftet). Den skal nemlig være i orden flere steder og spændt rigtigt fast
Der er flere "tætnefunktioner" i den bøsning. Dels skal den ydre overflade selvfølgelig være glat og passe i str. til simmeringen, men enderne af bøsningen er mindst lige så vigtige. De skal nemlig tætne "stål mod stål" ind mod det kugleleje der sidder bagved. Er inderste endeflade en anelse ujævn eller skæv trænger der olie ind mellem leje og bøsning. herefter har det frit løb ud gennem stjernerne på akslen.
Det er selvfølgelig også vigtigt at bøsningen sidder ordentligt i spænd mellem leje og kædehjul (læs kædehjulet skal være spændt ordentligt fast.
Erik
Der er flere "tætnefunktioner" i den bøsning. Dels skal den ydre overflade selvfølgelig være glat og passe i str. til simmeringen, men enderne af bøsningen er mindst lige så vigtige. De skal nemlig tætne "stål mod stål" ind mod det kugleleje der sidder bagved. Er inderste endeflade en anelse ujævn eller skæv trænger der olie ind mellem leje og bøsning. herefter har det frit løb ud gennem stjernerne på akslen.
Det er selvfølgelig også vigtigt at bøsningen sidder ordentligt i spænd mellem leje og kædehjul (læs kædehjulet skal være spændt ordentligt fast.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Bliver ved med at være utæt.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg faktisk giver bøsningen en syper tynd film af flydende pakning hvor bøsningen ligger an mod lejet
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Bliver ved med at være utæt.
med kædehjul forstår jeg fortandhjulet. Er det korrekt? Der er måske noget om det med at det skal spændes godt. For jeg mindes at møtrikken er spændt i bund, men at tandhjulet stadig kan rokke lidt. Så det er muligvis der fejlen kan findes.
Re: Bliver ved med at være utæt.
Morten. Det kunne være jeg skulle gøre det ved samme lejlighed.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Bliver ved med at være utæt.
Aha. så er det ikke den rigtige møtrik du har. Kædehjulsmøtrikken er speciel da den har en krave der går ind over stjerneakslen. Den og så et låseblik koster ikke mange basseører feks. hos Benny.
Og ja, det jeg kalder kædehjulet er fortandhjulet Det er en gammel erhvervsskade hvor jeg har lært at et tandhjul er sådan et der kan gå i indgreb med et andet tandhjul (feks. i gearkassen) og hvis det er beregnet til at gå i indgreb med en kæde hedder det et kædehjul
Erik
Og ja, det jeg kalder kædehjulet er fortandhjulet Det er en gammel erhvervsskade hvor jeg har lært at et tandhjul er sådan et der kan gå i indgreb med et andet tandhjul (feks. i gearkassen) og hvis det er beregnet til at gå i indgreb med en kæde hedder det et kædehjul
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Bliver ved med at være utæt.
kædehjul - tandhjul. Din forklaring lyder jo logisk nok.. Jeg må hellere se at få fat i en sådan møtrik så. Og nok også et nyt stykke låseblik..