HPI tænding.

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

HPI tænding.

Indlæg af jesper »

Hej, er der nogle der køre med HPI tænding, som har gode eller dårlige ting og sige,vil jeg meget gerne høre :)
Eks. er det nemt og montere/tager den gassen bedere osv.

mvh. jesper høyer
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af subwoof »

soryy for offtopic, men hvor får man den?

og velkommen :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af strynboen »

det har været oppe før,,prøv at søge 8)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af Kai »

Hvis det er HPI innerrotor, så er den er ret simpel at montere.
Af med hele den gamle tænding og skru den nye bagplade/ankerplade på, og så på med statoren så skruerne sidder ca midt i. Så er der lidt at justere med.
På med rotoren og få stregerne til at passe ud for hinanden på rotor og statoren (med stempel ca 2-3mm før top) og spænd møtrikken på krumtappen. (nogen af dem er både venstre og højre-drejende, men manualen fortæller hvilke streger du skal bruge)
Så er det sådan set kun skrue cdibox og tændspolen fast på stellet og samle ledningerne, og til sidst få justeret tændingstidspunkt så den går optimalt.

Har selv en tilsvarende på en af reserve motorerne, og det er en plage at køre med til alm kørsel.. så med mindre det er til fuld gas og på bane så blir du hurtig træt af den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af jesper »

Tak for svaret kai,men vil gerne høre hvorfor det ikke er rart og køre med på normal vis?

mvh. jesper høyer
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af strynboen »

motoren mister moment ved lave omdrejninger med inner rotor,,så du skal pine den i koblingen,for at komme i gang,,men når den først er oppe at spille,er den mere omdrejnungs villig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af nielsfup »

Ja det er vel noget med inertimomentet der er mindre
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af jesper »

Jeg tænkte nemlig, at jeg ville købe sådan et HPI sæt,da jeg først havde købt ny komplet tænding i thansen,da jeg kom hjem fandt jeg ud af at svinghjulet vejer ca. 250 gram mere! end et orginal Yamaha/mitsubishi svinghjul! alså omkring 1,1 kg! syntes bare det er meget , eller?

mvh. jesper høyer
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af subwoof »

jesper
ja det gør dem fra thansen ;)
jeg har engang med succes drejet ca. 400 gram af et thansen svinghjul, giver lidt hurtigere gasrespons,

men dog lettere svinghjul, mindre bundtræk. sådan vil det altid være..

undskylder for offtopic igen, men hvor får man en elektronisk tænding bare? med en bedre lysspole 8)

nu har vi alligevel fat i tændinger
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af strynboen »

kan du ikke bare finde et gammelt svinghjul,,der er jo også det med manglende lysspole på innerotor
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af strynboen »

du kan købe en billig tænding til kina bikes,,og lime en trigger magenet op svinghjulet,,så har du alle fordele
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af subwoof »

strynboen, noget du vil forklare? vi kan evt. tag den i en pb
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af Kai »

jesper skrev:Tak for svaret kai,men vil gerne høre hvorfor det ikke er rart og køre med på normal vis?

mvh. jesper høyer
Jeg syns det er irriterende fordi det er let at stalle motoren når man holder stille og vil igang,
så skal den ha nogen omdrejninger for ikke at gå i stå.
Og selvom en 2takter ikke decideret kan motorbremse, så kan man tydelig mærke at svinghjulsinertien mangler når man slipper gassen/skifter gear.
Men den reagerer lynhurtigt på gassen og trækker som normalt når den er oppe i omdrejninger (enda bedre fordi den ikke skal slæbe 1kg svingmasse ekstra op i omdrejninger)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af jesper »

Tak Kai.
Til subwoof : du kan købe hele sættet hos: www.fs1shop.nl i holland og hos JMPB i holland.
Hos fs1shop kan det købes med lysspole :)

mvh. jesper høyer
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af subwoof »

ok tak ;)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af strynboen »

har en kina crosser med denne tænding,,den kan let tilpasses til fs1,,den har en lille magenet som trigger en udvendig lille impuls spole som giver cdi en en impuls,,som igen bryder tændspolens magenet felt som igen giver tændings impuls i tændrøret,,en reserve tænding koster ca 400 kr,,,jeg kan ikke lige finde et billede
men det er den honda kopi,,lifan 110 motor
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af subwoof »

det skal prøves engang :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af Frandsen »

jesper skrev:Tak Kai.
Til subwoof : du kan købe hele sættet hos: http://www.fs1shop.nl i holland og hos JMPB i holland.
Hos fs1shop kan det købes med lysspole :)

mvh. jesper høyer
ja men lysspolen er kun 10 W så den dur kun til ræs
har selv en på min fs1 offroader den er super sjov at fræse på
og det lyder rigtigt fedt og trækker nogle hæftige omd. men så er det også det
kan bestemt IKKE anbefale den til alm. brug
Mvh
Frandsen
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: HPI tænding.

Indlæg af jesper »

Kan man ikke bruge en Alm. lys spole ??

mvh.jesper høyer
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"