Nu må i hjælpe mig!!

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
llbikez
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 20. maj 2009 23:55
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af llbikez »

om det benzin eller dielsel de testes også altid ved fuld gas. grossman følg nu mit råd og se om det ik sku hjælpe,om ik andet kan vi så udelukke det og hjælpe videre derfra.
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af Jesper C »

llbikez skrev:ja og samme problem havde jeg på min kabu. når du giver fuld gas og motoren hakker lidt er DET ALTID luftskruen der finindstiller så olieklud der må være noget du har misforstået.
når du stiller luftskruen med feks. 2000 omd. er det kun for at få co2 stillet korrekt men den ændrer sig ved fuld gas jeg har altid stillet den ved fuld gas til den går bedst/højest når du så tjekker den ved de 2000 omd. så passer den sjovt nok som den skal.har lavet biler,mc osv siden jeg var 14 og er udlært mekaniker hos mercedes så burde vide hva jeg taler om,men claus olieklud prøv det for det funker.
Hva søren... Har jeg ikke lige læst en tråd om en cylinder der skralder/larmer pga. for lille stempel :shock: ...undre... den her tråd er vist ved at løbe løbsk.
Må slettes
Mvh
Jesper C
llbikez
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 20. maj 2009 23:55
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af llbikez »

yam-der hva havde det lige med denne tråd at gøre????
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af bonde søren »

yam-der hvad snakkerdu om :S
fuskeren
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af grossmann »

llbikez: Jeg har fulgt dit råd til punkt og prikke, men den vil stadig ikke i gang. Hvis jeg sætter den et hak under det du foreslår kan den til tider trækkes igang, men heller ikke mere, den går hurtigt ud igen.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af Poul-Erik A. »

Interressant emne og jeg tror (gentager TROR) også, at luftskruens funktion er afhængig af vacum'et (undertrykket), der opstår bag spjældet og hvis det er korrekt forsvinder dette vacum ved åben spjæld og dermed har luftskruen ingen funktion ? Det bekræftes også med Nielsfup's diagram (air screw), så jeg tror derved at Claus Olieklud har fat i den rigtige ende- men er absolut IKKE sikker ?

På militære Bedford RLV (benzinmodeller) var vinduesviskerne drevet af vacum, der forårsagede manglende/dårlig funktion af viskerne med speeder i bund ved bl.a. stejle stigninger i tærren'et :shock:
Andre der husker dette fra sidst i 70'erne?

Tilbage til emnet om det mont. tunsæt : Da vi prøvede det samme også med bl.a. indsug.pladen fra Protuna, kunne vi heller ikke starte - kun ved at løbe den igang, hvor den gik ad h. til - men det viste sig, at pladen fyldte for meget i godsets "omkreds" og det gjorde at den ikke var tæt ved pakningen..... Vi brokkede os og fik en ny - med samme skavank, så tog vi i stedet en vinkelsliber og sleb indsugningspladen til - og så blev det tæt og det kørte bare. :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af strynboen »

ha volvo havde også de vaccum viskere,,,de virkede ret godt ned af bakke med lukket spjæld,,så kom der virkelig højt vaccum,,,på mange små motore er der 2 skruer en til lave omd og en til høje omd,,
i værksteds bogen ,,står der ikke noget om test ved justeringen,,bare at den skal skrues i bund,,og 1 til 1,5 omgang ud,,,og så stiller man tomgangs hastigheden på stop skruen på spjældet til1250/1350 omdrejninger...og niks veiter..
har også altid hørt at tomgangs systemer bliver overspillet ved mere end halv gas..
men sådan en primitiv yamaha kan da godt være anderledes så det indvirker hele vejen,,dette er jo bare en knallert,,og ikke noget NASA har bygget... :wink: :wink:
jeg tror faktisk at alle har lidt ret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
llbikez
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 20. maj 2009 23:55
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af llbikez »

grossmann prøv og give den max benzin på nålen dvs. låsen på nålen skal helt ned bliver det bedre der skal du have større dyse vil tro omkring 170 bliver det ikke bedre af det må det være din membran der laver ballade ( utæt) skriv eller ring på 24476780 det nemmere
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af Jesper C »

Hej Grossman.

jeg går ud fra din knallert kørte som den skulle inden du satte tun på? sådan forstår jeg dit første indlæg! måske du skal gå tilbage og sætte den anden kaburator på for at se om det er den der gør det ( kan sagtens holde sig i gang og køre med lovlig kaburator med tun på) dernæst indsugningspladen den kan også køre og holde sig i gang og køre med lovlig. din kompression er vel god? det der med hvor meget platinerne skal åbne er meget forskelligt fra knallert til knallert. Jeg plejer at åbne platinerne så meget at den slår tilbage på kickstarteren og næsten springer igang og så lukker en kende for dem igen så plejer det sgu at passe! det der med at justere luftskrue med fuld gas når man kører tunet holder ikke meget.. min knalder omdrejningstælleren i bund ret hurtigt så inden jeg ville nå at få skruetrækkeren på ville den sikkert springe i luften.. hahaha.. jeg håber det lykkedes at få den til at køre godt!
Mvh
Jesper C
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af grossmann »

Den kørte heller ikke godt før renoveringen. Der var ikke rigtig træk i dyret.. Så en ven foreslog mig i dag at jeg kunne låne et helt nyt tændingsanlæg fra hans renoveringsprojekt. Ligger stadig i kassen. Det er med svinghjul, kondensator, platiner og hele lortet. Det fra thansen godtnok, meeen han mente at den ikke brændte ordentligt..

Kan jeg ringe til dig i morgen når jeg har fået sat det nye tænding på, og se hvordan det går?
Kan lige skrive en sms.

Har smurt flydende pakning ind bag indsugningspladen, så den er helt tæt nu. Der er en tydelig forskel på lyden. Nu kan man høre at den suger. Det kunne man ikke før.
llbikez
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 20. maj 2009 23:55
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af llbikez »

grossmann du ringer bare eller sms er
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af grossmann »

NU STARTER DEN!!!

Nu trækker den bare ikke vildt godt. Starter fint, men er lidt langsom om at tage gassen. Tændrøret er nøddebrunt. Hvad kan det være så?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af nielsfup »

tror du skal prøve med en mindre dyse
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
llbikez
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 20. maj 2009 23:55
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af llbikez »

under ingen omstændigheder mindre dyse den fejl begik jeg med resultat ja gæt engang hul i stemplet flyt nålen til minimum benzin istedet.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af claus olieklud »

ha ha ha - eller bor et hul i forskærmen - ha ha ha... claus olieklud...
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af Allan M »

Åh ja, indsugningspladen fra Protuna :) Den skal files til i omkredsen.

Hvis den heller ikke gik godt før, så er der ca en million mulige ting... :(

Fra skæv krumtap til utæt krumtaphus til hvad som helst andet.....

Eneste sikre løsning på dén situation er at formentlig at kigge kritisk på hver enkelt del, når den alligevel er adskildt.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af nielsfup »

Her er et diagram af karburatorens enkelte deles funktion.
Som det ses er det hoved dysen der er alt-afgørende med fuld hane.
Nålehøjden ( clip position ) er uden betydning efter ca 3/4 gas

Men det er klart at en for lille dyse kørt ved fuld gas kan få motoren til at blive for varm. Det at der brændes hul i stemplet er typisk elektroden på tændrøret der brænder af.

Det er derfor også vigtig at vælge et tændrør med det rigtige gløde tal.
Typisk er et NKG HB8 eller 9 fint til en tunet yamaha.. Jeg køre med et 8 rør.
Vedhæftede filer
graph.jpg
graph.jpg (34.18 KiB) Vist 11128 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af grossmann »

Jeg skiftede hele tændingen og så startede den faktisk kort tid efter. Jeg synes eller gnisten var fin nok. I går var jeg heldig! Den varmesatte sig under en af turene ved lav gas, men den kølede bare ned, og så kørte den igen. Heldigt.

Den dør stadig ved fuld gas. Jeg er bare i tvivl om den skal have mere eller mindre. Jeg har pillet ved nålen, men den ændrede ikke det vilde.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af nielsfup »

Ja py ha . Der var du heldig.
Med den opsætning du køre med vil jeg tro dysen skal være omkring 160 til 180.
Du bliver nød til at prøve dig frem.
Og så syntes jeg det er underligt at den satte sig ved lav last. Er benzin tilførslen i orden. Ingen skidt i hanen / filter eller ligende.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Nu må i hjælpe mig!!

Indlæg af nielsfup »

Eller er der stadig en utæthed et sted. Så bliver blandingen for mager i hele området. Selv med en korrekt dyse
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"