Kobling Yamaha 4 gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Kobling Yamaha 4 gear

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Er der nogen her som kan give en forklaring på hvorfor at man sætter 2 stk metal skiver i koblingen så der er 2 alm. skiver og 2 metal skiver,
det er den 3`de motor jeg skiller ad som har det ???? . Jeg har da altid samlet dem med 2 alm. og en metal skive og det har da virket upåklageligt og koblingen er dejlig blød når man trækker den. er det mig der er helt tosset eller hvad ??? :?
og lige et tillægs spørgsmål kloen på primærtandhjulet skal den give sig i nitterne eller skal den side fast :?:
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Der er foskel på nyere og ældre modeller hvad angår skiverne i koblingen, tror det er betinget af knasttypen.

Kloen skal kunne give sig lidt... den sidder i en slags gummiophæng.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Kobling Yamaha 4 gear

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Morten
Sidder lige og staver mig igennem min engelske værkstedshåndbog ( mit engelske ku godt være bedre :lol: ) og der stå 2 alm. og en metal, men hvorfor 2 metal skiver det er da ingen logik i da der så vil være en af metal skiverne som kommer til at køre mod metal og metal mod metal det glider bare, med mindre det bliver spændt så hårdt sammen at det ikke kan flytte sig ?? men så er der ingen koblingsvirkning i det. det er måske der problemmet er når de unge ikke kan få deres kobling til at virke og de bare knusser koblingssneglen eller den fedter for dem ??
Mvh. Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

aarrrhhh.... misforstod...... du mener koblingsplader og metalpladen imellem :?

Jeg der skal da kun være 1 metal og 2 plader, det er da logisk. :lol:

men tror faktisk jeg har set / hørt om en anden Yamaha model med 3 koblingskiver og så selvfølgelig 2 metal.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Kobling Yamaha 4 gear

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ja det har jeg også hørt om men kan ikke hvad model det var.
Det min 1973`r motor som jeg er ved at renovere jeg er faktisk lidt imponeret over den for primærtandhjulet er det den er født med, kloen er af jern og der sider 6 nitter iden og den er ikke slidt. dem tror jeg ikke der er mange tilbage af, for de nye idag er med støbt alu klo og kun 3 nitter.
Og HMM man må vil godt prale lidt når at motor og stel nr. er det samme efter alle de år og ØØH nr. er #381# 000443# så det er en af de første i 1973`r serien
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS fre 26. okt 2007 17:13, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Johnny.
Jeg kan ikke forstå det omtalte stel-og motornr. Skal det ikke være FS1 når det er drejeventil og er der ikke et nul for meget efter 381 ?
M.v.h. Poul-Erik A.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Hej

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik
Jo du har ret der er et 0 for meget. skyndte mig at rette det :lol:
Og jo drejeventil motoren har FS1 først i nr. men har lige opdaget at jeg ikke har læst ordentligt på lektierne for den sidste drejeventil knallert fra Yamaha blev solgt her hjemme i 1972 og ikke i 1973 som jeg troede. så undskyld fejlen retter profil til imorgen skal til og i byen.
Men så har jeg jo bare endnu flere dele til min 1969 look a like når motoren ikke skal bruges til 1973èren :wink:
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Koblingssnegl

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Johnny.
Jeg har det sidte års tid haft problemer med at glidende kobling, men det havde jeg delvis accepteret, da den forresten er hurtig oppe på 85 km/t. Men så prøvede jeg at skifte de 2 koblingsplader, men jeg kunne dog ikke se noget særlig slidtage og det viste sig også, at bagefter gled den endnu mere i koblingen end før... Surt, men så fik jeg "blod på tanden" bl.a. p.g.a. din omtale af antal plader og undersøgte det til bunds. Det viste sig, at det "bare" var koblingssneglen, der var revnet ! Nå, men jeg havde en ny fra Thansen til at ligge og der indså jeg, at denne enhed først skulle samles med enheden, der trækkes opad med kablet. Jeg var meget omhyggelig med at nitte med en kørner og samlede det - men det duede IKKE ! Justerskruen og kuglen kunne ikke nå pinden og jeg var klar til at bruge STORE BOGSTAVER over det billige l... Men efter en kop kaffe kom jeg til at lægge mærke til, at plastsneglen har 3 stråler(120 grader) og når det sammensættes med "armen" der kun kan vende på 2 måder(180 grader) er det åbenbart ikke ligegyldig, hvordan der nittes sammen - så armen måtte løsnes og drejes 180 grader og så virkede det perfekt!!! Men hvordan er den rigtige måde at fæstne det på ? Evt. 2 små svejseklatter - med risiko for at deforme plastsneglen?
Men denne kobling´s primærtandhjul fra 1974 var også med 2 * 3 nitter i gimmiophæng og løs-siddende tandhul bagpå samt 2 plader og 1 jernplade i mellem. Jeg har dog også set eksempler på f.eks. 2 jernplader, men det skyldes sikkert et forsøg at undgå det føromtalte problem med at koblingen"filer". Knasttypen er med korte gevindstykker til brystbolte og her var fjedrene grønmalede fra ny ? Desuden er baghjulet også med gummitræk, der fordrer en speciel bagsvinger p.g.a den tilhørende hulaksel. Afstandsrøret fra 1974 er også lidt anderledes idet at dens rille har "kortere stigning" (som om der er 2 riller) , men røret´s længde er sikkert ikke ændret - nemlig 35,1 mm. Nok om det...
M.v.h. Poul-Erik A.
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 28. okt 2007 09:16, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Koblingsplader

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik
Først ja fjederne er grønne i orignal fra den gang og primærtandhjulet med 2 x 3 nitter og kloen er af jern og ikke som de nye årg. af støbt alu.
og koblingssneglen der løser man mange problemer ved at sætte den rigtigt i, når den sidder rigtigt er armen i vandret eller lidt under og den korrekte måde at samle snegl og arm er at give det en god kørnerprik, kan også gives med forsigtighed en lille svejseklat med en co2`r.
koblingspladerne tjaa min erfaring siger 2 stk metal glider imod hinanden og især da når de er i oliebad, ( Derfor bruger man træ mellemlæg når man transporter bundter af jern oven på hinanden ) med den exstra metalplade i kloen får man mindre spillerum lig mindre frigang når man kobler ud og den bliver ved at trække lidt fordi den ikke kan gå helt fri fordi at fjederne bliver for stramme med den extra plade i og samtidig får man en smule fedten når den skal trække da den extra metalplade gør at du vil få 2 metalflader til at køre op af hinanden i olie fjederne er ikke stramme nok til at masse pladerne nok sammen, samtidig vil du få for lidt vandring til din koblingssnegl og når den ikke kan komme indad jaså er der kun en ting den gør den kammer over eller bliver bare mast, også bruger man en masse fremmedord der ikke står i biblen eller var det retskrivningsordbogen :lol: og kan begynde forfra å d æ træls.
det er også vigtigt at man smøre koblingssneglen engang imellem da den også kan springe vis den er for tør. :wink:
PS. er man itvivl om hvordan 2 metalplader opføre sig i olie så prøv at tage 2 af lillemors rustfrie stålfade det ene lidt mindre end det andet sæt dem oven på hinanden og kom lidt mad olie imellem dem hold i det nederste og hæld eller ryst det lidt, det øverste vil glide det samme gør koblingen
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"