Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Idag har Palle og jeg opdaget en lidt spøjs fejl som ingen af os havde oplevet før.
Symptomet er at koblingen ikke kan koble helt ud (knallerten trækker delvist selv om kobling er aktiveret) og at den larmer når man forsøger at koble ud.
Fejlen fandt vi så idag da 2 af vores motorer blev adskilt, begge med gammel type primærhjul med løst kickstarterhjul og gammel type knast med stjerneskruer med bryst. Det viser sig at en eller flere af skruerne simpelthen går helt igennem knasten og tager på inde i koblingsskålen. Denne fejl kan man ikke se eller mærke da knast og primærhjul jo hænger sammen i forvejen når koblingen er spændt sammen. Fejlen vil derfor kun opdages hvis man aktiverer koblingsgrebet inden man lukker motoren så man kan teste at knast og primærhjul går fri af hinanden.
Jeg vil for fremtiden altid prøve og skrue koblingen sammen (uden at sætte knasten i skålen) for at sikre mig at skruerne ikke er for lange. Man kan selvfølgelig også bare måle total højden på knasten (over gevindtappen) og sammenligne den med de skruer man har.
Billederne viser tydeligt det spor skruerne har skåret i primærhjulet.
Symptomet er at koblingen ikke kan koble helt ud (knallerten trækker delvist selv om kobling er aktiveret) og at den larmer når man forsøger at koble ud.
Fejlen fandt vi så idag da 2 af vores motorer blev adskilt, begge med gammel type primærhjul med løst kickstarterhjul og gammel type knast med stjerneskruer med bryst. Det viser sig at en eller flere af skruerne simpelthen går helt igennem knasten og tager på inde i koblingsskålen. Denne fejl kan man ikke se eller mærke da knast og primærhjul jo hænger sammen i forvejen når koblingen er spændt sammen. Fejlen vil derfor kun opdages hvis man aktiverer koblingsgrebet inden man lukker motoren så man kan teste at knast og primærhjul går fri af hinanden.
Jeg vil for fremtiden altid prøve og skrue koblingen sammen (uden at sætte knasten i skålen) for at sikre mig at skruerne ikke er for lange. Man kan selvfølgelig også bare måle total højden på knasten (over gevindtappen) og sammenligne den med de skruer man har.
Billederne viser tydeligt det spor skruerne har skåret i primærhjulet.
- Vedhæftede filer
-
- primærhjul 003 (Large).jpg (47.58 KiB) Vist 11284 gange
-
- primærhjul 006 (Large).jpg (153.72 KiB) Vist 11283 gange
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Hej
Jeg har også et par gange justeret længden på de bryst skruer der ,,, og de kommer fra taisvansen ,,, dem som er forlange altså ,,,,,så er det jo bare at korte dem lidt af hvis der ikke er originale på lageret ,,,,
Jeg har også et par gange justeret længden på de bryst skruer der ,,, og de kommer fra taisvansen ,,, dem som er forlange altså ,,,,,så er det jo bare at korte dem lidt af hvis der ikke er originale på lageret ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Jeg har også prøvet det og løste problemet ved at lægge låseskiver under brystboltene.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
hvis du gør det, så strammer fjedrende jo ikke som de skalPoul-Erik A. skrev:Jeg har også prøvet det og løste problemet ved at lægge låseskiver under brystboltene.
Vidste ikke at taiwansen havde solgt den slags brystskruer uoriginalt.... jeg kommer mere og mere til at hade det lorte firma
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Den havde jeg ikke set før. Har T-Hansen solgt nogle brystbolte som lignede de orginale til gammel model?
Det må vel efterhånden kunne konkluderes, at intet andet end deres tum 178 udstødning dur.
Tro pokker! at der er så mange defekter Yamaha`er til salg på den blå avis. Det er synd for alle de unge mennesker som gerne vil have en fs1 som bare kører. Men det er jo umuligt med de lorte stumper som t-Hansen har. Vi må dele nogle "flyers" ud ved de forskellige skoler. Med reklame om Yamahafs1`s/Benny`s virkelige gode reservedele. Så vil der ikke være så mange bristet Yamaha fs1 hjerter. Mange af dem man snakker med, når man ringer på en annonce. Har simpelthen opgivet, at få: "lortet til at virke":
Hilsen Kenneth
Det må vel efterhånden kunne konkluderes, at intet andet end deres tum 178 udstødning dur.
Tro pokker! at der er så mange defekter Yamaha`er til salg på den blå avis. Det er synd for alle de unge mennesker som gerne vil have en fs1 som bare kører. Men det er jo umuligt med de lorte stumper som t-Hansen har. Vi må dele nogle "flyers" ud ved de forskellige skoler. Med reklame om Yamahafs1`s/Benny`s virkelige gode reservedele. Så vil der ikke være så mange bristet Yamaha fs1 hjerter. Mange af dem man snakker med, når man ringer på en annonce. Har simpelthen opgivet, at få: "lortet til at virke":
Hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
jo jo de er her gutter husk at tage ca 2-3 mm af længden på dem ,,, men man kan jo lige skrue dem i først så man ser hvorlangt de rager igennem
http://www.thansen.dk/products.asp?c=28 ... 1861397825
http://www.thansen.dk/products.asp?c=28 ... 1861397825
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Hold da op! Til den pris burde de være orginale.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
så har jeg forklaringen på hvorfor kærven var så ødelagt, de er vel bløde som smør ligesom det meste andet.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Ja de er nogel skiderikker. Man skal virkelig tænke sig om inden man bruger deres dele.
Godt i fandt fejlen
Godt i fandt fejlen
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Kobling skramler / kan ikke koble helt ud..
Dem har jeg også prøvet
Min motor kunne heldigvis slet ikke dreje rundt.
Erik
Min motor kunne heldigvis slet ikke dreje rundt.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.