Lys på min Yamaha

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Hej med jer.

Nu har jeg endelig fundet et sted på nettet hvor jeg forhåbentligt kan få besvaret mit (ne) spørgsmål omkring lyset på min yamaha.

Det forholder sig sådan at når den står i tomgang er der utrolig svagt lys. Når den så får lidt mere gas, hvis jeg f.eks. kører en lille tur, så lyser pæren lidt mere op, men stadig ikke acceptabelt. Jeg har desværre købt lysspolen i thansen.dk og har skiftet ledningsnettet ud ligeså med et fra thansen.

Jeg har prøvet at udskifte forpæren med en svagere (tyndere tråd), og der kom ingen visuelle ændringer.
Jeg har også prøvet at flytte stelforbindelsen, uden held.
Har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Mvh Anders Olsen
-Ny på sitet :)
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej og velkommen på sitet..

Det kunne godt lyde som om der er byttet om på ledningerne til stoplys / baglys.

Hvis det er tilfældet belaster du lysspolen med måske 20 watt bagpå istedet for de 5 som den skal kunne trække sammen med 15-25 watt i forlygten. Er dette tilfældet, ser baglygten ud til at lyse rimeligt normalt, men den æder alt det strøm forlygten ellers skulle have haft.

Er der bremselys på ? og virker det ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Jeg har ikke sat bremselyset til, baglygten mener jeg lyser nogenlunde normalt faktisk. Men det er igen fordi det er sådan et ledningsnet fra thansen hvor alle ledningsfarverne er byttet om.

Men skal jeg prøve at bytte om på ledningerne? Jeg mener kun at der går 2 ledninger fra baglygten. Jeg gik ud fra at det var stel og fase?
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej igen,

Baglygten får stel gennem bagskærmen eller anderøven

Ja, prøv evt at bytte dem om. den gule er +6volt fra bremselys kontakt og den blå er 6 volt ~ fra lysspole (gennem tændingslås naturligvis)

Hvis du har malteser baglygte på mener jeg at den røde fra lygten skal sidde på blå fra ledningsnettet og den sorte fra lygten skal sidde på gul fra ledningsnettet... Kan godt være det er omvendt....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Allan M »

Hvis man er lidt uheldig, fatningen er slidt og man maser lidt på, så kan man så vidt jeg husker godt vende pæren forkert i baglygtefatningen. I så fald vil der også blive byttet rundt på bremse- og baglys. Så det bør du nok checke også
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Kim B S »

Hej Anders.
Velkommen her på siden. Håber du må få meget gavn og glæde af det. da jeg ikke er ekspært i det elektriske, vil jeg lade dem der ved noget om det, hjælpe dig med dit spørgsmål.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Anders
velkommen til :)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Anders og velkommen til.
Din beskrivelse passer hvis det er stoplyset, der er tilsluttet for så er der ikke ret meget effekt til forlygten som andre her også tror. Jeg har faktisk prøvet det ved at maltezerens rød/sort blev forbyttet og jeg er sikker på, at den røde er baglys og skal samles med den blå fra tændingslåsen.
Ak ja - de kære farver kan bringe een ud af fatningen...
Senest rettet af Poul-Erik A. ons 12. mar 2008 21:53, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Poul-Erik A. skrev: Ak ja - de kære farver kan bringe een ud af fatningen...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Se DET er god værkstedshumor :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Tak for den fine velkomst. Jeg håber helt sikkert at jeg kan få gavn af jeres viden.

Det er en uoriginal baglygte der sidder på, men det er den model der minder mest om den originale. Har haft for øje at lave den så original som muligt, da jeg synes det er den bedste styling til fs1'eren. :)

Jeg mener dog ikke at der var særlig meget lys i baglygten, så jeg er i tvivl om, om det med bremselyset er løsningen. Jeg har planer om at gøre den køreklar her i den kommende påskeferie, så jeg kan komme ud til sommer og cruise. :lol:

Jeg tror faktisk at jeg har fundet en fejl. - Jeg mener at jeg monterede 2 gummiskiver mellem baglygteholderen og bagskærmen, for at baglygteglasset ikke skulle vibrere/larme alt for meget. Dem må jeg have afmonteret og så vil jeg bruge jeres ideer og råd.

Tusind tak for hjælpen fra alle sammen, mange venlige hilsener herfra.

Anders Olsen

P.S. skal man oprette en anden tråd for at skrive svaret på mit problem når jeg en gang finder ud af det? Eller må man gerne poste svaret i denne tråd? Jeg spørger bare af ren "dele-villighed". :)
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Du poster bare løsningen her.

Det at du siger at der er svagt lys i baglygten bekræfter lidt teorien om at der kan være byttet om på baglygte pæren

Vi har jo faktisk et forum der hedder "Kendte fejl MED løsningsforslag", og der vil jeg da opfordre alle til at ligge tips der kan hjælpe andre. Men tråde i det forum skal holdes meget overskuelige og rene for off-topic, på den måde har vi en dag en rigtig fin overskuelig hjlæp på mange problemer.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Morten B

Det var jo præcis sådan en forum jeg eftersøgte :)
Så jeg skal bare vende baglygtepæren om?
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Anols

tjek også at den pære der er i den er en 6 volt 5 / 21 watt pære hvis den foreks. hedder 10 / 21 watt er den for stor de pære er også set indimellem og det tager formeget strøm fra forlygten de gummi skiver betyder ikke noget hvis du sætter en stel ledning fra lygten og ned på skærmet eller føre den med ind i stelet sammen med de andre ledninger og der inde sætter den fast foreksembel ved batteriholderens skruer og din forlygte har du ordentligt stel til den for hvis du lige har malet lygteholdre og lygte skal du kradse lidt af mallingen på de flader der ligger sammen når du spænder lygten fast så bolten til lygten har adgang til stel på den side du sætter stel ledningen fast tjek også at der stel forbindelse mellem forgaffel og stelet hvis du har været for flink med malingen og fedt på kronrør og gaffelbro kan den være helt eller delvis væk og det kan være at du skal trække en stel ledning fra stel og til forlygten et andet ømt punkt er fatningen til for pæren den kan de to strøm førende ledniger til lang og kort lys måske røre hianden og så vil den lave lang og kortlys samtidigt så får du også svagt lys i lygten de ben med ledninger i fatningen kan justers fra hianden så de ikke røre hinanden pladen med de to kontakt punkter kan skubbes ud forsigtigt

en ordenlig smøre men det er nogen problemer jeg selv har rodet med når man har fået fat i en gennem forskruet og forknoglet yamaha
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Johnny hvor bor du i Grenaa ? Er nemlig selv fra byen, og jeg tænkte på om det ikke var sådan at du evt. kunne hjælpe mig med at lave det elektriske? Jeg går selv i værkstedet i weekenden, og knokler alt hvad jeg kan. Men hvis det nu ikke er tilstrækkeligt, kunne det være for fedt hvis vi kunne finde ud af noget.

Mvh Anders
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

Har du fundet fejlen ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Anols5
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: ons 12. mar 2008 09:27
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Anols5 »

Morten:

Nej desværre, det var meningen jeg ville i kælderen i dag, men inden da ville jeg lige en smut ud og køre på min Derbi Senda, og selvfølgelig dukker politiet op og følger efter mig med blink og horn osv. Så det gik min eftermiddag desværre med. (stopning, afmontering af ulovlige dele, div. underskrifter og så selvfølgelig skulle jeg trække hjem. 7 km. :( )

Men jeg går i krig imorgen. :)
-Stop dreaming, start riding! -
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Morten - Webmaster »

ØV :!:

Så røg der lige "en sommerløn" der...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej
Ja det er sku surt at skulle aflevere det halve maskineri til panserne :cry:

det er en af de mega store grundne til at mine yamaha`r bliver lavet lovlige gider ikke at de render med maskineriet :( når man lige har bøsset en formue på at lave dem iorden :roll:

men et godt tunsæt ville sku ikke være af vejen :) elsker når yamahaerne de render stærkt 8) men kan godt nære mig på de restorede :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af Kim B S »

Hej Anols5.
:( Møj trals. :cry:
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Lys på min Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej
Øv Øv
Det er jo lige det jeg er bange for. :oops:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"