Yamaha fs1dx

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af nielsfup »

Den kan som Morten siger sagtens renoveres.
Rent teknisk er de uoriginale Thansen bremser faktisk rigtige gode det er med to stempler og ikke som den originale med et stempel og flydende kaliber. Så du kan roligt handle med Morten.
Men den gamle kan med lidt arbejde blive rigtig fin igen. Gem den endelig hvis du ikke gider at bixe med lige nu
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Okay, tak for svarene. Jeg lader den ligge lidt og koncentrere mig om bag- og forgafler.
spg. 1: Jeg skal have nye bagdæmpere og har kigget lidt inde på Thansen. De findes jo i forskellige længder. Hvad skal jeg vælge? hvad har i gode erfaringer med?

2: jeg er ved at pille hjulet af baggaflen, men rente ind i et "problem." På højre side bliver hjulet holdt fast med en rund bolt med et hul igennem. Hvordan løsner jeg den?
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

En anden ting. Jeg ved godt jeg stiller nye spørgsmål før jeg får svar på de gamle, men kom lige til at kigge på mine inderrør.. HJÆLP!! det ene er længere end det andet. Så.. hvad er der galt? og hvordan løser jeg problemet?

på forhånd tak :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af FS1originalen »

Hjulbolten er gennemgående. Når du har fjernet møtrikken på den anden side så stik en skruetrækker gennem hullet i det runde hoved og træk bolten ud.

Det med gaffelbenene der ikke er lige lange gætter jeg på er fordi de stadig er monteret i underbenet. hvis der ikke er lige meget olie i begge vil det ene stå højere end det andet. Bare rolig - der er sikkert ikke noget galt.

Mht. dæmperene er det lidt af et dilemma når du spørger hvilke fra T.Hansen vi har gode erfaringer med -INGEN :evil: :twisted: :evil: for de ruster...
Men da originale er volsomt dyre så køb bare, men husk at rustbeskytte dem godt (også indeni en evt topkappe). Længden vælger du efter temperament. Skal det ligne originalt så skal du vælge 275 -280 mm og vil du have "cross look" vælger du dem længere.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Tak for hjælpen Erik :D
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Fandt i går ud af, at jeg er nødt til at udskifte kickstarter akslen, da strålerne nærmest ikke eksistere mere :x
Så ud og købe ind igen!
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af Kim B S »

Hej Matfield.
Med hensyn til bagdæmpere. Hvis jeg var dig ville jeg vælge nogen af dem som Benny har til 500kr. pr. sæt. de ser ikke ud som dem til årg. 77, men de er lavet i en betydelig bedre kvalitet. Han har nogen der ligner dem fra årg. 76, og så har han også nogen af de lukkede som ser ud som dem på de gamle frem til 75. :wink: Det kan kun være bedre ind T Hansen`s skrammel. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Kim B S skrev:Hej Matfield.
Med hensyn til bagdæmpere. Hvis jeg var dig ville jeg vælge nogen af dem som Benny har til 500kr. pr. sæt. de ser ikke ud som dem til årg. 77, men de er lavet i en betydelig bedre kvalitet. Han har nogen der ligner dem fra årg. 76, og så har han også nogen af de lukkede som ser ud som dem på de gamle frem til 75. :wink: Det kan kun være bedre ind T Hansen`s skrammel. :D
Hilsen Kim.
Ja, jeg har været inde og kigge på Bennys dæmpere. Det med at de ikke ligner dem til 77 gør ikke så meget, da knallerten ikke bliver original. Jeg har ikke købt endnu, da jeg stadig kigger lidt rundt.. :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Så er motoren startet! En stor tak til gutterne fra skrue-dagen ved tøffe! :D
Jeg lægger nogle billeder ind ved lejlighed :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af tøffe »

MatField skrev:Her er mit nuværende projekt. Knallerten er en fs1dx'er fra 1977 (den kan ikke starte). Jeg fik den af min onkel for en kasse øl :D
Han fik den af en ven der skyldte ham penge, og den har nu stået i en kontainer i ca. 15 år.
Knallerten har køret meget landkørsel og har også taget et godt slag med styrbords side.

Dette er desuden min første knallert, hvilket nogle måske vil synes virker lidt voldsomt, at have en yamaha (der skal totalrenoveres) som startprojekt og første knallert. Men jeg har et par venner og bekendte der er eksperter i yamaha'er, så jeg føler mig i gode hænder.
Jeg skruer i den sammen med MaaQ som også er på dette forum :)

Her er billeder af den som den så ud da jeg fik den og frem til der hvor jeg nu er kommet til.
hejsa kristijam nu har jeg jo set den i går lørdag i virkligheden og håber at du havse en god dag her men skulle du havde brug for merer hjælp ja så står døren jo oppen her for dig hvis du skulle have hjælp til at skruge lidt men du er nået langt med den og det skal nok blive en in yamaha når den er færtig mange hilsen fra tffe og familie
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

tøffe skrev:hejsa kristijam nu har jeg jo set den i går lørdag i virkligheden og håber at du havse en god dag her men skulle du havde brug for merer hjælp ja så står døren jo oppen her for dig hvis du skulle have hjælp til at skruge lidt men du er nået langt med den og det skal nok blive en in yamaha når den er færtig mange hilsen fra tffe og familie
Tak for det! Det er jeg glad for at høre :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Så har jeg også samlet ledningsnettet, der skal lige købes nogle småting hjem til det og så er det i orden! Derefter skal jeg kigge på skivebremsesystemet og finde ud af om jeg restaurere det gamle, eller gemmer det og så køber et andet, originalt eller uoriginalt. Når det er ordnet har jeg en kørende Yamaha, hvor det kun er småting der skal ordnes!
Jeg har også fået foretaget et par prøveture og motoren kører godt!
Alt i alt er jeg ved godt mod med hensyn til projektet og regner med at den er klar til foråret og det snarlig nytrykte knallertkørekort! :D

Her er et billede af den som den ser ud nu!
Vedhæftede filer
yam.JPG
yam.JPG (153.62 KiB) Vist 3855 gange
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af dexta »

Det er også en meget fin gammel yamaha, et nyt sæde eller evt betræk ville gøre underværker :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

dexta skrev:et nyt sæde eller evt betræk ville gøre underværker
Jeg ved det! :lol: Jeg har købt betræk, jeg har bare ikke lige fået det sat på endnu! :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af Kim B S »

Hej MatField.
Det er rart at se, at der er sket en masse med din Yamaha, siden vi var ovre ved Tøffe for at skruge. Det er faktisk imponerende, at du efterhånden har fået en fin kørende Yamaha ud af den, når man tænker på hvordan den så ud da du fik den. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

Kim B S skrev:Hej MatField.
Det er rart at se, at der er sket en masse med din Yamaha, siden vi var ovre ved Tøffe for at skruge. Det er faktisk imponerende, at du efterhånden har fået en fin kørende Yamaha ud af den, når man tænker på hvordan den så ud da du fik den. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Ja, der har også været tidspunkter hvor jeg tvivlede på om den nogen sinde blev færdig! men nu kører det bare der ud af! :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Yamaha fs1dx

Indlæg af MatField »

En lille update: Jeg har solgt min yamaha, da jeg er blevet 16, har taget kørekort og nu er blevet noget utålmodig og bare gerne vil ud og køre!
Derfor vil jeg gå ud og købe en yamaha i god stand som ikke skal sættes i stand :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."