Yamaha Passola årg. 1980. Byttet væk.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af FS1originalen »

Lige et lille fif... Ved ikke om det virker på din, men den jeg havde fik nærmest "chocker" når man tippede den ned på siden.
Start proceduren var ved koldstart at holde knallerten i ca. 45 grader mod højre side (normalt på det ene støtteben) og så træde kickstarteren. Så snart den havde taget omdrejninger og firtaktede rettede man den op og kørte...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Kim B S »

Henrik Fs1 skrev:Så skal du bare ha, gang i gas/ilt og få det brænd ud.. :D
Hej Henrik FS1.
Ja: Det kan godt være en mulighed. :wink:
FS1originalen skrev:Lige et lille fif... Ved ikke om det virker på din, men den jeg havde fik nærmest "chocker" når man tippede den ned på siden.
Start proceduren var ved koldstart at holde knallerten i ca. 45 grader mod højre side (normalt på det ene støtteben) og så træde kickstarteren. Så snart den havde taget omdrejninger og firtaktede rettede man den op og kørte...

Erik
Hej Erik.
Tak for det. :wink: Det er altid et forsøg værd. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Kim B S
jeg tror den vil starte, når du lige får den gået igennem, jeg husker Passolaen fra min barndomsgade, der var en far og hans søn der kørte på sådanne fine maskiner, de startede hver dag og i al slags vejr, de havde aldrig problemer med dem, men jeg har aldrig selv ejet en, derfor ved jeg ikke særlig meget om dem, kun at de to der kørte i min barndomsgade var meget stabile, de blev brugt hver dag, de kørte mange kilometer på den, de gav altid udtryk for, at de var meget tilfreds med dem og de to knallerter var deres eneste transportmiddel.
Kim B S skrev:
Lasse1969 skrev:Hej Kim B S
Et lille livs tegn er altid en god start :D :D :D , med det siger den, at den er her endnu, det kan være en bagatel, jeg ved ikke hvor følsom den er, når det kommer til luftfilter, udstødning, tænding, cylinder og stempel, der er nogen knallerter der ikke vil, hvis de ting ikke er 100% iorden.
Hej Lasse1969.
Nu prøver jeg med et bedre tændrør, også vil jeg rense cylinder, topstykke, stempel og udstødning for eventuel sod, og gøre kaburatoren grundig ren og sætte ny benzinslange med filter på. Alt det burde da kunne give en forbedring. :wink:
Hilsen Kim.
mvh. Lars
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af strynboen »

vent med at pille cylender og top af,,til du har renset kaburator ,,evt kan du løsne lydpotten,,så kan du prøve om den vil køre,,uden alt for meget arbejde,,tror at den ikke får bensin ,prøv evt at give den start gas
måske kan du holde den i gang,ved at sprøjte lidt ind af gangen,,kommer den bare i gang skal den nok starte næste gang,,det er bare første start som er svær med vaccum tankhane
jeg kommer lige forbi om 5 minutter,,,,nå,nej der er 300 km,,satans også :evil: :twisted: :?
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Reedvalve »

Hej Kim
En god måde at udelukke den automatiske benzinhane er ,at tage benzinslangen af karburatoren og træde på kickstarteren. Herefter skal det pumpe ud med benzin.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Som jeg også har skrevet, så bliver tændrøret vådt når man forsøger at starte den. Derfor er der ingen tvivl om at den får benzin. Der er også gnist på tændrøret. :wink:
Lasse1969 skrev:Hej Kim B S
jeg tror den vil starte, når du lige får den gået igennem, jeg husker Passolaen fra min barndomsgade, der var en far og hans søn der kørte på sådanne fine maskiner, de startede hver dag og i al slags vejr, de havde aldrig problemer med dem, men jeg har aldrig selv ejet en, derfor ved jeg ikke særlig meget om dem, kun at de to der kørte i min barndomsgade var meget stabile, de blev brugt hver dag, de kørte mange kilometer på den, de gav altid udtryk for, at de var meget tilfreds med dem og de to knallerter var deres eneste transportmiddel.
Kim B S skrev:
Lasse1969 skrev:Hej Kim B S
Et lille livs tegn er altid en god start :D :D :D , med det siger den, at den er her endnu, det kan være en bagatel, jeg ved ikke hvor følsom den er, når det kommer til luftfilter, udstødning, tænding, cylinder og stempel, der er nogen knallerter der ikke vil, hvis de ting ikke er 100% iorden.
Hej Lasse1969.
Nu prøver jeg med et bedre tændrør, også vil jeg rense cylinder, topstykke, stempel og udstødning for eventuel sod, og gøre kaburatoren grundig ren og sætte ny benzinslange med filter på. Alt det burde da kunne give en forbedring. :wink:
Hilsen Kim.
Hej Lasse1969.
Det er nemlig lige præsis de erfaringer jeg har med Passola. Derfor bør det heller ikke være noget problem, at få gang i den vi har fået anskaffet os nu. :wink: :D
Forøvrigt havde jeg også en Passola, som eneste transportmiddel i ca 4 år, og kørte da 12000 km. om året den gang. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror du er inde på det rigtige kim, tændrøret kan godt gniste i fri luft men gnist næsten væk under kompression.

Og gnisten skal være flot blå/violet hvis den er hvid funker den ikke under kompression.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Kim B S »

Morten - Webmaster skrev:Jeg tror du er inde på det rigtige kim, tændrøret kan godt gniste i fri luft men gnist næsten væk under kompression.

Og gnisten skal være flot blå/violet hvis den er hvid funker den ikke under kompression.
Hej Morten B.
Ja, det er lige det. Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være det der sker. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Jensmc »

På tændingsankerpladen sidder en fødespole (ikke pick up spolen). Den er meget tit i stykker. Den giver spænding til tændingsboksen. Jeg kan ikke huske modstanden i spolen, men da trådene er ret tynde, er modstanden ret stor. Hvis den ikke virker korrekt, vil den svigte i tændingen fra tid til anden. Derfor blev der solgt mange Passolaer defekte. Har i øvrigt selv haft et par stykker gennem tiderne.
Mener at det er samme spole på Sting, men er ikke helt sikker.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Kim B S »

Jensmc skrev:På tændingsankerpladen sidder en fødespole (ikke pick up spolen). Den er meget tit i stykker. Den giver spænding til tændingsboksen. Jeg kan ikke huske modstanden i spolen, men da trådene er ret tynde, er modstanden ret stor. Hvis den ikke virker korrekt, vil den svigte i tændingen fra tid til anden. Derfor blev der solgt mange Passolaer defekte. Har i øvrigt selv haft et par stykker gennem tiderne.
Mener at det er samme spole på Sting, men er ikke helt sikker.
///
jensmc
Hej JensMC.
Ja: Det kan muligvis også være det der er galt. :wink: Det er godt nok ikke en fejl som jeg har oplevet, på dem som jeg har harft. 8) Men nu vil jeg lige prøve de andre ting først, og så vil jeg vende tilbage til det her, hvis det andet ikke er nok. :wink: :D
Men du må ha mange tak for hjælpen, hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af FS1originalen »

295 ohm +/- 10%...
Men prøv tændrøret først - du har jo gnist. Prøv at rette elektroden helt ud på et gammelt tændrør. Kan den slå gnist over det med kickstarteren så tror jeg på den har "power" nok tra tændingen....

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af strynboen »

ellers prøv at køre tændrøret varmt i din fs1,,og flyt det over i den anden

den er måske fuld af gammel bensin i krumtapshuset,,et varmt tændrør kan bedre klare mosten uden at blive druknet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Henrik Fs1 »

strynboen skrev:ellers prøv at køre tændrøret varmt i din fs1,,og flyt det over i den anden

den er måske fuld af gammel bensin i krumtapshuset,,et varmt tændrør kan bedre klare mosten uden at blive druknet
Bare lige husk og lad være med at skrue tændrøret ud med fingerne som nomalt.. :lol: :lol:
Man får sådan nogle fine streger i på fingerne af det.. :o :lol: :lol: :lol: :lol: ( Har gjord det, AV for fan´en.. )
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Kim B S »

Hej og mange tak alle sammen.
jesper j skrev:hej Kim hvis det viser sig at være spolen det er galt med kan jeg måske hjælpe dig jeg har flere til at ligge som jeg ikke ved hva er til så jeg skal nok bruge et reservedels nummer eller et billede jeg har taget et billede af en af dem :wink: den har resservedels nr 4y4-85520-m0 (billedet blev ikke så godt) :?
Hej jesper j.
Jeg vil kontakte dig, hvis jeg finder ud af, at det er den rigtige spole og at den ikke kan undværes. :lol: :wink: :D
Det må siges at være luksus, at man ved hvor man kan skaffe delene, før man ved om man skal bruge dem. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Morten - Webmaster »

[quote="jesper j" (billedet blev ikke så godt) :?[/quote]

Hej Jesper (og andre med dårlige nærbilleder) , til en anden gang, så er der normalt en knap på kameraer med et symbol af en blomst, det hedder macro og bruges til knivskarpe nærbilleder. :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af strynboen »

også mig,,rigtige mænd læser aldrig brugsanvisninger,,så jeg har undret mig over den sjove blomst :lol: :?: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: kan det forståes på den måde at morten så ikke er en rigtig mand fordi han læste brugs anvisningen :lol: :lol: :lol:








eller har han bare experimenteret sig frem mon :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af strynboen »

mon ikke at han expermitere sig frem,,som en rigtig mand,,hmmm jeg kan heller ikke få min sms til at virke,,så måske skal jeg være en tøsemand og læse instruktionen,,det ku da være rart at ku..så skidt med det :lol: :lol:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af Henrik N »

Lars sms :lol: det er fingerne der er for store :lol: :lol: :lol:
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

Indlæg af strynboen »

ja det er også et problen,,udover de andre.. :D
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"