Hej alle.
Jeg er helt ny i dette Forum og vil prøve kaste mig ud i et projekt ved at opbygge min Yamaha fra min ungdom. Dog er jeg lidt i tvivl om hvad forskellen i delene er ift. årgangene der er i Yamaha 4 gears? F.eks. Passer et stel fra 74 sammen med delene fra 72, 75 og 78 sammen, hvis I forstår. Har I nogle gode råd vil disse blive taget imod med kyshånd. På forhånd tak og jeg håber indlægget er okay. Her er der et par billeder af min gamle Yamaha.
Hjælp til opstart af mit projekt.
Hjælp til opstart af mit projekt.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_1635.jpeg (283.75 KiB) Vist 90 gange
-
- IMG_1634.jpeg (233.59 KiB) Vist 90 gange
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hjælp til opstart af mit projekt.
Hej og velkommen til.
Stellene fra 72-76 er stort set indentiske, og dele fra forskellige årgange vil passe på (dog kun metal sideskjolde).
Stel fra 77 og nyere er beregnet til plastsideskjolde og har et hul/gummibøsning på siden, men som dine billeder viser så kan det sagtens lade sig gøre at montere 73 sideskjolde og tank på et nyere stel.
Mht. Forgaffel og fornav skal man være lidt mere vågen da tromlebremsen på de ældre sidder i højre side, og de nyere i venstre side (forskellige nav, ankerplade og gaffelben).
Men det ser jo ud til at du skal have skivebremse. Første årgang er 76 og har specielle gaffelben. Danske 77-78-79 har ens gaffelben, og finder du noget 79 eller nyere i udlandet så passer de ikke (kaliberen sidder bag på gaffelbenet.
Håber det kan hjælpe dig lidt med at finde projektet - god førnøjelse
Erik
Stellene fra 72-76 er stort set indentiske, og dele fra forskellige årgange vil passe på (dog kun metal sideskjolde).
Stel fra 77 og nyere er beregnet til plastsideskjolde og har et hul/gummibøsning på siden, men som dine billeder viser så kan det sagtens lade sig gøre at montere 73 sideskjolde og tank på et nyere stel.
Mht. Forgaffel og fornav skal man være lidt mere vågen da tromlebremsen på de ældre sidder i højre side, og de nyere i venstre side (forskellige nav, ankerplade og gaffelben).
Men det ser jo ud til at du skal have skivebremse. Første årgang er 76 og har specielle gaffelben. Danske 77-78-79 har ens gaffelben, og finder du noget 79 eller nyere i udlandet så passer de ikke (kaliberen sidder bag på gaffelbenet.
Håber det kan hjælpe dig lidt med at finde projektet - god førnøjelse
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hjælp til opstart af mit projekt.
Ja som Erik skriver så passer meget sammen på tværs af årgange. Hvis man ser på billeder af din gamle knallert så er det et godt eksempel på dette
Stel er fra 1977 -78 eller 79 med huller til store sideskjolde
Tanken er fra en 1973 med emblemer
Små sideskjolde 72 til 76
Forgaflen er 1976 tykke gaffelben
Hvis du skal have helt samme look på en ny, så bliver det sværeste nok at finde 73 tank og 76 gaffelben da de kun blev brugt på en årgang.
Men hvis det er mindre vigtigt så er det jo bare at finde en med skivebremse.
Alle tanke har samme form, med undtagelse af 1974 nosseknuser tank
Så hvis emblem tank ikke er vigtigt kan alle årgange bruges. På de nyere sidder benzin hanen længere fremme. Men det er kun vigtigt hvis der skal store sideskjolde på.
Jeg syntes det er fedt at bygge en der ikke er som original, så det er jo bare at gå igang.
Og lange støddæmpere og cross bagsvinger får du nok gratis, da de ikke er i høj kurs for dem der elsker orginal look
Stel er fra 1977 -78 eller 79 med huller til store sideskjolde
Tanken er fra en 1973 med emblemer
Små sideskjolde 72 til 76
Forgaflen er 1976 tykke gaffelben
Hvis du skal have helt samme look på en ny, så bliver det sværeste nok at finde 73 tank og 76 gaffelben da de kun blev brugt på en årgang.
Men hvis det er mindre vigtigt så er det jo bare at finde en med skivebremse.
Alle tanke har samme form, med undtagelse af 1974 nosseknuser tank
Så hvis emblem tank ikke er vigtigt kan alle årgange bruges. På de nyere sidder benzin hanen længere fremme. Men det er kun vigtigt hvis der skal store sideskjolde på.
Jeg syntes det er fedt at bygge en der ikke er som original, så det er jo bare at gå igang.
Og lange støddæmpere og cross bagsvinger får du nok gratis, da de ikke er i høj kurs for dem der elsker orginal look
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter