Benzin

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Benzin

Indlæg af ChristianWH »

Hejsa :BALLOONS

Hvilken benzin kører i på?

Jeg har lige nu alkylat benzin i tanken, den fra jemogfix.. men, hvis nu jeg er på tur og for brug for at tanke, så er der nok større sandsynlighed for at være i nærheden af en tankstation der os har olie end alkylat-benzin... Har det nogen betydning for motor/karburator/dyse..?

Hvad gør i andre?

Mvh Christian
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af anj »

ChristianWH skrev: tirs 26. mar 2024 16:12 Hejsa :BALLOONS

Hvilken benzin kører i på?

Jeg har lige nu alkylat benzin i tanken, den fra jemogfix.. men, hvis nu jeg er på tur og for brug for at tanke, så er der nok større sandsynlighed for at være i nærheden af en tankstation der os har olie end alkylat-benzin... Har det nogen betydning for motor/karburator/dyse..?

Hvad gør i andre?

Mvh Christian
jeg ville nok aldrig selv købe det der mælkebætte benzin til min knallert, det er til motorsaven hvor man selv står i røgskyen
hvis din knallert har 10 heste på baghjulet så skal den da have noget Vpower 100 oktan eller den slags
hvis den er nogenlunde standard så skal den da bare have helt almindelig E10 oktan 95 med en god 2t olie.
og kør så på knallerten så benzinen ikke står og bliver gammel.
på tur så tag en lille olie dunk med som passer til 5 eller 10 l benzin
det der E10 benzin kræver måske en lidt større dyse, da energi indholdet pr liter er lidt mindre en ren benzin, som ikke fåes mere
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af ChristianWH »

Okay. Det vil jeg da begynde på at bruge😊
Min bravo er rimelig std. Men jeg læste et sted at luftkølede motorer har bedst af oktan 100. Kan ikke huske hele forklaringen derpå. Men det var anledningen til at tænke over benzinvalget..

Troede alkylat-benzin var god kvalitet🫣
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af kreidlerhansen »

Alkylatbenzin degraderes langsommere men koster en pæn mønt.

Ydelsen er den samme.

Oktantallet er en målestok for, hvor hårdt brændstof kan komprimeres, inden det selvantænder. En 50cc motor med tilpas skrap portning kan derfor tolerere rundt regnet 15:1 i kompressionsforhold med 95 oktan og 16:1 med 100 oktan.
Begge oktantal vil levere samme ydelse med 15:1 i kompressionsforhold.
Kategorien "luftkølet motor" siger intet om, hvorvidt højere oktantal er en fordel, endsige en nødvendighed. En lovlig FS1 har ikke mere glæde af 100 oktan end 95 oktan.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Steen T »

Jeg har 11hk på baghjulet, 14:1 i kompression, og kører med 95 oktan uden problemer, jeg har prøvet med okt. 100, der er ingen forskel, heller ikke på rullefelt.
MVH Steen T
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af ChristianWH »

Hvilken olie blander i så med? Går ud fra det er fuldsyntetisk, men nogen må have fundet den bedste/ pris/ kvalitet..
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af MCL »

Hej Christian

Jeg har ligesom dig kørt på alkydbenzin på ca. 500km på hhv. en næsten standard Maxi og en lettere tunet Monza. De kører begge fint, men jeg er skiftet pga. tegn på varme på specielt Monza´en.

Jeg kører nu på dem begge med OKs oktan 100 og 2% af denne Castrol 2T olie, det er med 40-50 km på begge denne sæson gået fint. Ingen mærkbart forskel i performance🙂

https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie- ... 758400164/
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af kreidlerhansen »

ChristianWH skrev: ons 27. mar 2024 19:18 Hvilken olie blander i så med? Går ud fra det er fuldsyntetisk, men nogen må have fundet den bedste/ pris/ kvalitet..
Jeg har kørt med 2-4% på snart alle tænkelige olier ... inkl. en enkelt tankfuld med 4% 10W40 motorolie; dét kan ryge! Men også T.Hansens billigste, mineralske olie smurte fint nok til at holde liv i en 12.000rpm motor, og som svinede lige så meget som den smurte.

P.t. kører jeg på Castrols fuldsyntetiske Power RS et eller andet, som jeg fik til 65kr/L. Også 4%, for jeg har et klart indtryk af, jeg kan køre mere magert uden ballade end med 2%.

Div. delsyntetiske olier af anerkendte fabrikater har givet mig samme indtryk.

Til lovlige knallertmotorer og op til 4-5HK bør 2-2,5% række.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 627
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af mriisj »

Bare for info.
Jeg har prøvet at samle noget af det, alle de voksne har skrevet over tid, på diverse fora om emnet samt egne erfaringer her:
https://www.kreidler.dk/Benzin/
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Kai »

Jeg havde i lang tid (flere år) en lille bøtte 2T olie liggende inde bag sideskjoldet på Yamahaen som nødreserve, det var 1dl af husqvarnas grønne totaktsolie som passede til 5L / 2%. Om den så kunne tage 4 eller 5 liter gik jeg ikke så meget op i, det var bare hælde olien ned i tanken og fylde op med oktan 95 og skvulpe det lidt rundt. Alternativet var at trække hjem.

Alkylatbenzin har jeg også brugt, og bruger det stadig på buskrydder og motorsav, og på min ombyggede drejeventils Yamaha. Fordelen er det kan stå i tanken meget længe uden at degradere.
Jeg forstår ikke hvad folk har imod det, udover at det er svinedyrt. Alkylatbenzin blev opfundet i 1940´erne eller før og er hovedbestanddelen i AVgas (flybenzin) dog er det til flymotorer oftest tilsat bly ( det findes også uden bly)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg står først af, når et givent brændstof tilskrives nær magiske egenskaber.

For alkylatbenzin har jeg oplevet "renere forbrænding, højere ydelse, 15-20% lavere temperatur på udstødningsgasserne" i en og samme belæring om, hvorfor det er overlegent.

Der virker som en underlig blanding. Jeg kan gå med til den renere forbrænding, men lavere Gastemperatur og højere ydelse virker mystisk.

Lidt af det samme gælder de grusomme historier om E10-brændstof og oxidering på rekordtid. I mellemtiden har E10 overlevet en vinter i en kold garage på min Kreidler uden at rusten er taget ved.
Jeg tappede 2-300ml af via reservehanen for at sikre mig ift. vandudfældning, hvilket ikke var at se. Jeg tog bundkarret af karburatoren og så ingen anløben messing eller andet.
Den fik 5L 100 oktan oveni resten af sidste års benzin, og den brænder lige så rent, som hidtil. Ingen underlig duft eller adfærd.

Same procedure as last year. Jeg kan ikke genkende rædselsvistorierne, tilnærmelsesvis. Der skal i hvert fald mere til end nogle måneder ... men hvis man efterlader maskinen i mere end et par måneder, giver alkylatbenzin netop mening.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Kai »

Alkylatbenzin brænder helt klart renere, både 2T med olie og ren alkylat til 4taktere, det er bevist flere gange, men højere ydelse... den tror jeg ikke helt på, jeg kan ikke lige se hvor det skulle komme fra ?

Jeg ved at motorsave ofte kræver justering af H/L dyserne hvis man går fra almindelig benzin til miljøbenzin, jeg har altid mistænkt at det skyldes at membranerne i karburatoren bliver blødere efter nogen tid og igen fungerer som da maskinen var ny. Alle der har skruet i motorsave osv kender problemet med at pumpemembran og især doseringsmembran bliver stiv som et bræt med tiden, det sker ikke med alkylat.

Miljøbenzin har helt klart sin fordel hos motorsavsfolket, jord&betonere osv, hvor man går i udstødningsgas efter sav eller jordloppe hele dagen, det skulle ikke indeholde benzen,toluene og hvad der nu ellers er i almindelig benzin, og det giver jeg helt klart en tommel op for, jeg har "gået jorden rundt" med jordvibrator, eller siddet en hel dag på jordhelikopteren og haft en dundrende hovedpine til fyraften.
Men det udelukker ikke, at man ikke kan bruge det til veteranknallerten, og fordelen som jeg ser det, er netop at det kan stå i tanken i flere år hvis det skal være, og det korroderer ikke messing aluminium eller ødelægger pakdåser, og maskinen starter velvilligt selv efter meget lang tid.

Vil man se korrosion, så hæld E10 på en billig plæneklipper hvor der tydeligt står "max E5" på tanklåget og hvor karburatoren er lavet af billigt "Chinesium" og lad den så stå et års tid, så er karburatoren tæret op. Om det er vandindholdet eller etanolen der æder den, det ved jeg ikke, men de ser ikke kønne ud.

Min Husqvarna Rider har lidt kvaler med at vågne efter 6mnd vintersøvn hvis den er tanket med E10, den står udendørs under dækken, og skal helst stå et par minutter med halv/trekvart choker inden den er vågnet helt op, ellers halter den noget på en af cylindrene. Jeg mistænker det er vandperler i svømmerhuset, jeg har dog aldrig haft den skilt ad for at se efter eller rense den. Problemet er væk hvis jeg husker at sidste tankfuld inden vinter er V-power.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har også forsøgt mig med akrylatbenzin på både Yamaha og Maxi uden at bemærke nogen forskel.
Til gengæld bruger vi det med succes i Den Gamle By. Her står knallerterne ude i vind og vejr i månedsvis og bliver aldrig kørt varme til driftstemperatur.
Tidligere havde vi mange startproblemer som skyldes vand i karburatorer og sodede tændrør. Det er absolut minimeret med akrylatbenzinen :dust

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Vespa-gut »

Jeg tankede v-power på min i sidste uge.
Den har stået med alkylat benzin i tanken fra sidste år, benzinen er nok 2 år.. men nøj en forskel.. min ciao motor gik bemærkelsesværdigt bedre og trækker mere jævnt. Den har også fået roligere tomgang.. jeg stopper med at fylde alkylat-benzin på min...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af kreidlerhansen »

Netop den højere ydelse er et af de argumenter, jeg støder på, blandt de som udelukkende kører på alkylatbenzin. Endda fra typer, som kører et fornuftigt antal kilometer om året og ikke bare to søndagsture i solskin og medvind.

Dertil kommer argumentet om lavere EGT, og hvordan mindre varme skal blive til højere ydelse i en forbrændingsmotor ved jeg godt nok ikke. Det lyder bare opdigtet eller som data fra en skidt trimmet motor.

Jeg kan godt følge, at en membrankarburator får ballade med ethanolkoncentrationen, hvis ikke gummiet duer (jeg aner ikke om der findes gummi, der kan klare æ sprit bedre end andet).
Det har jeg ikke haft med i mine overvejelser, men jeg er heller ikke ligefrem havemand (trods jeg har 200m hæk at passe). Den type karburator er ikke en del af min dagligdag.
Min benzinplæneklipper kører på knallertbenzinen fra året før (hvis jeg har tappet af) blandet op 50/50 med frisk benzin.

Fortsat har jeg til gode at oplevesåvel korrosion som vandudfældning indenfor 6mdr. Det har jeg kun ufrivilligt testet, fordi min motivation til at lave maskiner færdig og komme ud at køre har været på et ubetinget minimum grundet ... øh ... livet.
Det sker selvsagt på et eller andet tidspunkt, fordi sådan er det bare med ethanol. Der er dog langt op til skræmmescenariet med 0,5L vand i tanken efter et par måneder, som jeg synes at møde jævnligt.

Har man en maskine, som formentlig kommer til at stå stille mere end et halvt år (eller 3-4mdr afhængigt af temperament og erfaring) ad gangen, giver det netop mening at bruge alkylat. Det vil i så fald heller ikke påvirke pengepungen nævneværdigt.
Kører man en tankfuld eller mere op om måneden, bør E10 ikke være et problem på noget tidspunkt.
Undtagelserne vil være brug af en vital gummikomponent, som enten bliver for stiv eller deformeres uhensigtsmæssigt pga. ethanolkoncentrationen.
Her vil alkylat eller måske blot E5 give mening.

Vespa-gut >> Det er vist, alt andet lige, uretfærdigt at sammenligne to år gammelt brændstof med friskt ditto. Oddsene taler for, du havde oplevet det samme med en spandfuld frisk alkylatbenzin ;)

Ikke at jeg vil belære, som sådan. Jeg forsøger blot at formulere mig præcist ift. emnet.

Jeg har en lille dunk benzin stående, som er 4 år gammelt, efterhånden. Det lugter som eddike men kan fint bruges til at opløse gammelt fedt og olie.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Kai »

Højere ydelse hænger som regel uvægerligt sammen med mere varme, ellers kan jeg ikke helt få termodynamik og virkningsgrad til at give mening.
Motorer/powerunit i F1 er vist nået helt op over 50% virkningsgrad i dag, men selv om de kan få 1000HK ud af dem er der stadig 1MW varme i overskud.
Er der mon forskel på hastigheden af flammefronten og hvor hurtigt alkylat brænder i forhold til bundfaldet henne fra OK tanken ? hvis det brænder hurtigere må EGT også falde da gassen når at afgive mere energi inden udstødningsporten åbner..men..det hænger ikke helt sammen med en højere ydelse.

Der florerede en video på nettet for nogle år siden, jeg mener jeg kan huske den kom fra veteranbils folket, hvor der blev kraftigt advaret mod Etanolholdig benzin, og demonstreret hvor meget vand det opsuger fra luften. Ja selv gennem en lukket sodavandsflaske var der kommet 1dl kondensvand i flasken. Det var næsten så slemt at benzintank og karosseri var rustet væk efter vinteropbevaring og kun sæder og dæk var tilbage.
Ikke så lang tid efter forsvandt videoen.
Jeg lavede selv forsøget med E5 og E10 i to 1.5L sodavandsflasker og lod dem stå ude i mit Uopvarmede skur. Selv efter et år var der ikke en eneste vandperle i.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om, om forskellen i oplevelse af større eller mindre ydelse hænger sammen med hvad alkylat og norm benzin er blandet af, og hvor hurtigt gasmixet brænder, og hvor gammelt benzin man sammenligner med.
Alkylat er nærmest ren isobutan (gas) der omdannes til isoalkaner (flydende) og er fri for xylen toluen, benzen og diverse andre aromater, som der er blandet i normal benzin foruden Etanol. Det er så vidt jeg ved det der "damper af" i normal benzin med tiden, og gør at gammelt benzin er umuligt at få ild i med et simpelt tændrør, og hvis... der så endelig er kommet ild i bålet, så brænder det kulsort fordi der kun er nafta tilbage, det er der ikke meget power i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Vespa-gut »

Jeg foretog nu ikke som sådan en test,men jeg blev overrasket over at det var en mærkbar forskel, alkylat har en "bedre" holdbarhed som jeg har forstået det..

Men jeg er godt klar over at benzin ikke bliver bedre med årene som en vin😊
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af 12V »

GT tuning har testet det i en video en gang, jeg har forsøgt at finde den igen. Men det er ikke lykkedes.

Frit fra hukommelsen, så mener jeg at alkylat lavede under en halv hk mindre, på en motor med ca 10 hk.

Prøver lige at skrive til ham.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Benzin

Indlæg af Twinsport »

Endnu engang viser I alle høj klasse med en saglig debat om noget så religiøst som benzin og olie. Det er fedt!

Jeg har, som så mange andre her i forum, eksperimenteret med benzin og olie gennem tiden. Efterhånden som jeg er blevet ældre, har jeg dog fået en mere praktisk tilgang til tingene. I korte træk er det:

1: Alle mine motorcykler og knallerter (ca. 20 stk.) kører på E5. Det er ganske enkelt det mest praktiske.
2: Alle mine totaktere køres med Total HI-PERF 2T 900. Det er billigt og godt. Overkill til lovlige knallerter, men reducerer risikoen for at hælde forkert olie på de mere højtydende maskiner. Eneste undtagelse er min Sears SGS, hvis pumpe kræver en SAE 50 totaktsolie. Der er udvalget ikke så stort, så den får en mineralsk olie med rette viskositet.
3: Hvis maskinerne skal stå stille i længere tid (mere end nogle få måneder), så tilsætter jeg benzinkonservering i tanken.

Jeg oplever ingen problemer overhovedet. Ingen vandudfældning i tanken, ingen korrosion i tank eller karburator og glimrende startvillighed selv efter 2-3 års stilstand. Jeg beklager, men det er så kedeligt som det kan være.

/Steen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"