Carsten's Yamaha DT50MX
Carsten's Yamaha DT50MX
Det er tid til et nyt projekt, har længe drømt om en terrængående knallert og da jeg byggede min RD ræser blev jeg ret forelsket i dens motor. Så valget på en DT50MX faldt nem, i handlen fulgte også en RD80 med. DT50MX kunne også fås i en DT80MX udgave, så jeg låner lige motoren fra RD80'en
Motor er næsten klar, den fik naturligvis nye lejer, tætninger osv. Motoren er ens, bare med større pakflade, pindboltafstand og længere 42 mm slaglængde. Tyske 80'er var ofte droslet kraftig, for ikke at køre hurtigere end 80 km/t, meget milde porttider og en 16 mm karburator. Jeg har rettet op på dette med gode port timings ala Kreidler RS etc, og åbnet indsugningen til at klare en 21 mm karburator. Udstødning bliver en Simson "cigar" med justerbar modkonus, som skulle være lavet til 70-110 ccm og yde rigtig godt. Teufelskerle knallert klubben bruger den meget, med god success.
Det bliver en brugsknallert, så jeg ofrer ikke noget kosmetisk på den. Stel og bagsvinger får dog ny lak, da der skal laves rust.
Her kommer lidt fotos, glemte selvfølgelig at tage et inden jeg flåede det hele fra hinaden.
Motor er næsten klar, den fik naturligvis nye lejer, tætninger osv. Motoren er ens, bare med større pakflade, pindboltafstand og længere 42 mm slaglængde. Tyske 80'er var ofte droslet kraftig, for ikke at køre hurtigere end 80 km/t, meget milde porttider og en 16 mm karburator. Jeg har rettet op på dette med gode port timings ala Kreidler RS etc, og åbnet indsugningen til at klare en 21 mm karburator. Udstødning bliver en Simson "cigar" med justerbar modkonus, som skulle være lavet til 70-110 ccm og yde rigtig godt. Teufelskerle knallert klubben bruger den meget, med god success.
Det bliver en brugsknallert, så jeg ofrer ikke noget kosmetisk på den. Stel og bagsvinger får dog ny lak, da der skal laves rust.
Her kommer lidt fotos, glemte selvfølgelig at tage et inden jeg flåede det hele fra hinaden.
- Vedhæftede filer
-
- Meget snæver indsugning under membranen
- IMG_20210331_095823.jpg (177.35 KiB) Vist 2357 gange
-
- Udstødning :-P
- IMG_20210331_113025.jpg (138.63 KiB) Vist 2357 gange
-
- Skyllekanaler
- IMG_20210331_113124.jpg (148.65 KiB) Vist 2357 gange
-
- To pindbolte var rustet fast, måtte bore dem svage og knække dem.
- IMG_20210331_141114.jpg (154.95 KiB) Vist 2357 gange
-
- De sørgelige rester af pindboltene
- IMG_20210331_142734.jpg (215.86 KiB) Vist 2357 gange
-
- Fræsebordet
- IMG_20210502_124317.jpg (225.53 KiB) Vist 2357 gange
-
- Mere hul ind og ud
- IMG_20210502_124337.jpg (161.08 KiB) Vist 2357 gange
-
- Lidt steldele
- IMG_20211002_110757.jpg (185.35 KiB) Vist 2357 gange
-
- Stellet
- IMG_20211002_110800.jpg (190.61 KiB) Vist 2357 gange
-
- Kræver en tur forbi min smed
- IMG_20211002_110833.jpg (125.2 KiB) Vist 2357 gange
-
- Begge hjul havde defekte egere og løb heller ikke helt lige, meget rust indvendig i fælgringen
- IMG_20211010_171627.jpg (232.57 KiB) Vist 2357 gange
-
- Pudset, nye lejer og eger.
- IMG_20211028_085824.jpg (192.99 KiB) Vist 2357 gange
-
- Fik fjernet alt løs rust, næste step konservering.
- IMG_20211028_085829.jpg (113.9 KiB) Vist 2357 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Spændende.
Jeg har ny gearpedal og reservedelskatalog til salg.
Jeg har ny gearpedal og reservedelskatalog til salg.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Fik lige tjekket gear pedalen, den ser helt ny ud. Res. katalog har jeg også, men tak for tilbuddet
Hjulene blev færdige i dag og ret lige, selvom de havde fået lidt slag gennem tiden.
Hjulene blev færdige i dag og ret lige, selvom de havde fået lidt slag gennem tiden.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20211114_150011.jpg (193.45 KiB) Vist 2288 gange
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Spændende!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Maskinen skal være klar til årets sommerferie, så jeg må hellere komme i gang. Næste tirsdag går det videre med stellet hos min smed, jeg har forberedt lidt i weekenden. Der skal et nyt stykke i venstre side og støttefodsholder skal flyttes over, efter den er renset for 100 svejseklatter
I Svergie fandt jeg nye fodhviler holdere, lige til at svejse på.
I Svergie fandt jeg nye fodhviler holdere, lige til at svejse på.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20211002_110827.jpg (117 KiB) Vist 1939 gange
-
- IMG_20220220_143710.jpg (133.56 KiB) Vist 1939 gange
-
- IMG_20220220_143737.jpg (125.65 KiB) Vist 1939 gange
-
- IMG_20220220_163029.jpg (197 KiB) Vist 1939 gange
-
- IMG_20220220_163044.jpg (154.55 KiB) Vist 1939 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Stel er fikset og den blev bagefter slyngrenset og bestøvet med lidt pulver.
Det lykkedes mig at få vendt fodhviler holderne, så de klapper op hvis man styrter mens man bakker. Det opdagede jeg selvfølgeligt for sent. Oh well..
Min makkers Super Bravo projekt fik også lidt nyt liv.
Det lykkedes mig at få vendt fodhviler holderne, så de klapper op hvis man styrter mens man bakker. Det opdagede jeg selvfølgeligt for sent. Oh well..
Min makkers Super Bravo projekt fik også lidt nyt liv.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220301_212013.jpg (289.16 KiB) Vist 1843 gange
-
- IMG_20220304_194542.jpg (242.74 KiB) Vist 1843 gange
-
- IMG_20220304_174903.jpg (305.16 KiB) Vist 1843 gange
-
- IMG_20220304_210736.jpg (247 KiB) Vist 1843 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Så går det den anden vej, lige nu er den nok på det flotteste stadie - de næste dele der kommer på bliver ikke pyntet, så det er 90'er spraydåse lakering herfra
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220315_002421.jpg (181.08 KiB) Vist 1786 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Så står den på egne hjul, forhjulet skal dog af igen, så jeg kan skifte pakdåserne. Jeg synes de så fine ud, men de holder slet ikke på olien. Det er så 3. gang at benene skal af, 2. gang var for at rette det ene ben som var meget buet og kommet gennem kvalitetskontrollen
Tændingen jeg havde købt var åbenbart til en nyere model, så adapter pladen passer slet ikke. Det hele skal sænkes ca. 9 mm, en kollega er i gang med fræser eller drejebænk.
Venter også på en ny studs, så jeg kan koble en Dellorto PHBG på cylinderen. Bruger den originale membran, som lige skal files lidt og så får den en carbon membranplade.
Tændingen jeg havde købt var åbenbart til en nyere model, så adapter pladen passer slet ikke. Det hele skal sænkes ca. 9 mm, en kollega er i gang med fræser eller drejebænk.
Venter også på en ny studs, så jeg kan koble en Dellorto PHBG på cylinderen. Bruger den originale membran, som lige skal files lidt og så får den en carbon membranplade.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220317_230406.jpg (92.05 KiB) Vist 1697 gange
-
- IMG_20220317_230446.jpg (113.46 KiB) Vist 1697 gange
-
- IMG_20220320_152743.jpg (212.09 KiB) Vist 1697 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Maskinen er færdig samlet, eneste der mangler er udstødningen. Her skal jeg igen forbi min smed, en Simson potte passer ikke direkte på en DT
Har haft den startet uden, shit den larmer uden udstødning. Men nåede da at se lys i lygterne, mere kunne jeg ikke koncentrere mig om.
Når jeg er ved smeden, skal jeg også bygge nogle bøjler til siderne bagi, så der kan komme sidetasker på. Bagage plads er meget begrænset på sådan en.
Har haft den startet uden, shit den larmer uden udstødning. Men nåede da at se lys i lygterne, mere kunne jeg ikke koncentrere mig om.
Når jeg er ved smeden, skal jeg også bygge nogle bøjler til siderne bagi, så der kan komme sidetasker på. Bagage plads er meget begrænset på sådan en.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220413_135648.jpg (304.63 KiB) Vist 1565 gange
-
- IMG_20220413_135659.jpg (305.67 KiB) Vist 1565 gange
-
- IMG_20220413_142722.jpg (320.6 KiB) Vist 1565 gange
-
- IMG_20220412_215735.jpg (251.6 KiB) Vist 1565 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Så fik jeg bikset en udstødning sammen og lavet en holder dertil. På modsatte side af stellet har et stykke fladjern givet en anlægsflade til sidetaskerne, i højre side klarer udstødnings holderen jobbet.
Jeg fik den startet op og ville begynde på inddysningen, men efter få meter kunne jeg ikke skifte gear opad. Nå, af med koblingssiden og der fandt jeg en gummi dims, som normalt sidder i koblingsdækslet. Hvordan den har revet sig løs ved jeg ikke, kender heller ikke dens funktion. Men den sad i hvert fald i klemme ved gearskifter armen op mod skiftetromlen. Ud med den!
Har dyset ind og justeret lidt på tændingen, den går rigtig godt og render over 90 km/t på GPS med lækkert træk og lyd
https://photos.app.goo.gl/Jz4j2m6CLY3U5FGe7
Jeg fik den startet op og ville begynde på inddysningen, men efter få meter kunne jeg ikke skifte gear opad. Nå, af med koblingssiden og der fandt jeg en gummi dims, som normalt sidder i koblingsdækslet. Hvordan den har revet sig løs ved jeg ikke, kender heller ikke dens funktion. Men den sad i hvert fald i klemme ved gearskifter armen op mod skiftetromlen. Ud med den!
Har dyset ind og justeret lidt på tændingen, den går rigtig godt og render over 90 km/t på GPS med lækkert træk og lyd
https://photos.app.goo.gl/Jz4j2m6CLY3U5FGe7
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220526_083209.jpg (120.84 KiB) Vist 1362 gange
-
- IMG_20220526_113743.jpg (177.46 KiB) Vist 1362 gange
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Scraper, oil.
20,-kr koster den.
20,-kr koster den.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Carsten's Yamaha DT50MX
Hvad er formålet med sådan en? At olien ikke bliver pisket for meget rundt? Hurtigere at få den varme olie væk fra pladerne?
Har aldrig set noget lignende i andre motorer jeg har skruet i.
Har aldrig set noget lignende i andre motorer jeg har skruet i.