Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af f11942 »

Hej!
Er stadig relativ ny inden for yamaha fs1 verdenen. Skal have et nyt stempel i en brugt cylinder. Måske der skal ny cylinder i. Ved det ikke helt endnu. Mit spørgsmål er, kan stemplet vende forkert ? En bekendt mener at der hvor stempelringe samles skal vende opad.
Andet spørgsmål. Anbefaling af tilkørselstid, når man får både ny cylinder og stempel, har jeg fået at vide er mindst 500km. Er det korrekt? Og gælder det feks. Også hvis det kun er stemplet, der er nyt?
Håber en har tid til at svare mig 😊
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af FS1originalen »

Stemplet har altid en pil på toppen. Den skal vende mod udstødningen. Og så passer det også med at "der hvor ringene samles" er "lidt opad i hver sin side". Meningen er at enderne skal køre et sted der er glat hele vejen igennem cylinderen.
Tilkørsel er et emne hvor der er mange meninger, så den vil jeg overlade til andre :hihi

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af f11942 »

Hej Erik!
Tak for det. Så må vi se om andre vil komme med et input til tilkørslen 😉.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af 12V »

Jeg kører ikke til, eller kun minimal. Gør forarbejdet ordentlig, sørg for at stempel tolerancen er ok, ringgabet minimum 0,15 mm for en 50 ccm. Afgrat skarpe porte.
Så kører jeg afsted og tjekker at inddysningen er korrekt, så snart motoren er varm, så får den kniven med varierende kørsel. Det gør at stempelringene får en god tætning, mens de stadig er skarpe og honingen stadig er lidt ru.
Det er muligvis noget andet hvis man kører med dårlige produkter, hvor kvaliteten ikke er i top. Måske er en mildere tilkørsel af fordel der?

Nyt stempel i en brugt cylinder, det er ikke altid en god ide. En støbejerns cylinder slider gerne lidt oval. Det kan være meget svær at få den perfekte tætning på stempelringene.
Den korrekte procedure er at få det målt, evt honet eller endda boring til overstørrelse.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg tror Carsten har ret m h t tilkørslen, der nok er afhængig af de nye deles kvalitet, for jeg har prøvet at skifte stempel & ringe på en alm scooter, men delene, som min nevø skaffede, var fra Speed Line og herimellem var clipsene til stempelpinden, som var så bløde at de ikke rigtig var "spænstige". Jeg klagede over dem og her beklagede man og sendte et andet sæt af alm kvalitet. Stemplets tolerence var også tvivlsom, for netop under afprøvningen opstod en varmesætter efter 2-3 km. Efter lidt afkøling kunne jeg køre videre, men stadig med varmesættere efter længere og længere kørsel og til sidst kunne jeg køre UDEN varmesættere. ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Hvordan skal stempel til yamaha fs1 4-gear vende

Indlæg af f11942 »

Tak for svar allesammen. Tænker vi uanset tager en 100km uden fuld skrald på, så må vi se hvordan det går. Vi prøver i øvrigt med et “grafit”-stempel, der skulle kunne klare lidt mere. Så må vi se om det er noget der duer til noget.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"