Soldatens Bravo
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Så kom vi i gang med at skille ad.. fik assistance af min fætter og hans gode kammerat, de har skilt en del knallerter ad så de vidste en ting eller to om det... jeg stod egentlig mere eller mindre på sidelinjen og fodrede dem med øl og sodavand.
Et stk Vespa i en flyttekasse.. fylder egentlig ikk så meget når den er splittet i atomer.
Efterfølgende kom alle dele der sku males i et syrebad, det fjernede effektivt alt malingen men der er stadig rustpletter på stel og delene så det skal blæses over en gang, skal lige finde en der kan sand- eller glasblæse det for en skilling.
Vi bøvlede helt vildt med at få separeret stellet fra "sub-stellet", det lykkedes dog til sidst med ild og vold, men det koster mig et nyt svingaksel sæt.. heldigvis ikke så dyrt!
Et stk Vespa i en flyttekasse.. fylder egentlig ikk så meget når den er splittet i atomer.
Efterfølgende kom alle dele der sku males i et syrebad, det fjernede effektivt alt malingen men der er stadig rustpletter på stel og delene så det skal blæses over en gang, skal lige finde en der kan sand- eller glasblæse det for en skilling.
Vi bøvlede helt vildt med at få separeret stellet fra "sub-stellet", det lykkedes dog til sidst med ild og vold, men det koster mig et nyt svingaksel sæt.. heldigvis ikke så dyrt!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Så fandt jeg langt om længe et sted der kunne sandblæse mine dele! Min fætter og hans kammerat er i gang med en maxi, så deres stel og dele fik også en tur... Nu er de afhentet og sendt til maleren. Glæder mig til at se den samlet med den nye farve!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Hold nu kæft mand gutter i tror det er løgn, men maleren er allerede blevet færdig! Det tog kun lidt over en måned for dem at nå til mit stel...
Næste skridt er at få samlet den i et stykke... Jeg har igen kaldt på assistance fra min fætter og hans kammerat og de ville se om ikke det kunne blive muligt i næste weekend.
Næste skridt er at få samlet den i et stykke... Jeg har igen kaldt på assistance fra min fætter og hans kammerat og de ville se om ikke det kunne blive muligt i næste weekend.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Så fik vi knallerten samlet igen... Den kører dog hverken helt eller halvt, måske en kvart... Så motoren skal indstilles (igen) og jeg fandt også ud af at mit kronrørsgevind er ødelagt så den kan ikke spændes ordentlig fast - faktisk i et sådant omfang at der er fare for at styret pludselig falder af. Så jeg er på jagt efter et "nyt" men at finde sådan en kan åbenbart sidestilles med søgningen på Osama bin laden.
Det skarpe øje vil måske også bemærke, at min kæde hænger... Selve kædestrammeren har vidst set bedre dage - jeg kan i hvert fald ikke få den til at sidde ordentligt så den strammer kæden op. Hele det her projekt har mest af alt givet anledning til hovedpine og frustrationer. Der var også en håndfuld skruer og klips tilovers efter den blev samlet igen så jeg begynder at betvivle min fætter og hans kammerats kompetencer. I hvert fald når det gælder en Bravo.
Carsten (12V) herinde fra, har været så flink at sætte mig i forbindelse med en gut, som sku være ret hård til disse Vespa'er så han får lov til at få den under hans vinge engang i næste uge, så håber jeg han kan fikse de småting der mangler da dette også vil være sidste strå før den bliver sat til salg som et projekt. Må desværre nok erkende at jeg har gabt over mere end jeg kan have i munden med det her projekt. Øv!
Billederne skal i da ikke snydes for, synes farven blev fed!
Det skarpe øje vil måske også bemærke, at min kæde hænger... Selve kædestrammeren har vidst set bedre dage - jeg kan i hvert fald ikke få den til at sidde ordentligt så den strammer kæden op. Hele det her projekt har mest af alt givet anledning til hovedpine og frustrationer. Der var også en håndfuld skruer og klips tilovers efter den blev samlet igen så jeg begynder at betvivle min fætter og hans kammerats kompetencer. I hvert fald når det gælder en Bravo.
Carsten (12V) herinde fra, har været så flink at sætte mig i forbindelse med en gut, som sku være ret hård til disse Vespa'er så han får lov til at få den under hans vinge engang i næste uge, så håber jeg han kan fikse de småting der mangler da dette også vil være sidste strå før den bliver sat til salg som et projekt. Må desværre nok erkende at jeg har gabt over mere end jeg kan have i munden med det her projekt. Øv!
Billederne skal i da ikke snydes for, synes farven blev fed!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Update: Det lykkedes mig at finde en "ny" del til mit kronrør hvor gevindet er intakt, af mangel på rette ord til delen kalder jeg den for kronrørsdimsen.
Kronrørsdimsen var oprindelig mørkeblå og da min maler har ferie og samtidigt ikke ridder samme dag han sadler, så gav jeg den blot en gang sort maling fra spray. Måske den en dag får samme orange farve som resten af knallerten men lige nu er jeg bare lykkelig over at have fundet dimsen med intakt gevind!
Knallerten befinder sig lige nu ved ham gutten som Carsten (12V) satte mig i forbindelse med, han virker til at vide en ting eller to om de her kære Vespa'er og vi har aftalt at slå hovederne sammen engang i næste uge for at få min Bravo til at synge. Forhåbentligt!!!
Jeg synes at jeg så småt kan ane lyset for enden af tunnelen nu.... 7-9-13
Kronrørsdimsen var oprindelig mørkeblå og da min maler har ferie og samtidigt ikke ridder samme dag han sadler, så gav jeg den blot en gang sort maling fra spray. Måske den en dag får samme orange farve som resten af knallerten men lige nu er jeg bare lykkelig over at have fundet dimsen med intakt gevind!
Knallerten befinder sig lige nu ved ham gutten som Carsten (12V) satte mig i forbindelse med, han virker til at vide en ting eller to om de her kære Vespa'er og vi har aftalt at slå hovederne sammen engang i næste uge for at få min Bravo til at synge. Forhåbentligt!!!
Jeg synes at jeg så småt kan ane lyset for enden af tunnelen nu.... 7-9-13
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Update til dem der følger med hvis der da er nogen: Det lader til at en anden udstødning gjorde tricket, en Giannelli City Power, vi fik skiftet kronrøret og gearingen i bagtøjet blev skiftet til et renoveret.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Re: Soldatens Bravo
Der er nu nok flere der kigger med på sidelinjen Jeg kigger herind på forum hver dag, men det er sjældent jeg skriver noget med mindre det er et emne jeg kan hjælpe i med råd eller vejledning.
Godt du fik den ud og køre efter alt det arbejde du lægger i den
Godt du fik den ud og køre efter alt det arbejde du lægger i den
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Det er jeg da glad for at høre og ja det er virkelig rart at den kører nu... blev et noget dyrere og tidskrævende projekt end først antaget men det har da været en somewhat sjov og lærerig rejse.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Det er en fryd, når det lykkes - især når ens tålmodighed vitterligt er blevet presset til grænsen!
Den er fin
Den er fin
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Ja det er det godt nok.. var millimeter fra at kaste håndklædet i ringen.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Før og efter billederne taler næsten for sig selv...
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Der er sandelig forskel, ja!
Videre til næste knallert - så er du bidt, for alvor
Videre til næste knallert - så er du bidt, for alvor
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Jeg kørte på arbejde på den i dag og på vej derhen gik den ud hele 3 gange, mens jeg kørte med fuld gas. Den døde bare fuldstændig, så trak jeg ind til siden og startede og kørte videre, dette skete som sagt 3 gange. Den var nem nok at starte igen og en af gangene, mens jeg trak, så var det som om motoren satte i gang, altså som hvis man trådte i pedalerne for at ville starte den.
På vej hjem var der ingenting, der kørte den bare derudaf som om den aldrig havde bestilt andet.
Min umiddelbare mistanke går på, at koblingen ikke er samlet ordentligt, hvad tænker i med de symptomer som jeg beskriver?
På vej hjem var der ingenting, der kørte den bare derudaf som om den aldrig havde bestilt andet.
Min umiddelbare mistanke går på, at koblingen ikke er samlet ordentligt, hvad tænker i med de symptomer som jeg beskriver?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Jeg tænker på manglende benzintilførsel så du bruger benzinen hurtigere end det kan løbe ind i svømmerhuset.
Efter en renovering kan du nemt have fået maling og/eller blæsesand i tanken, så et eftersyn af benzinhanen og nåleventilen kunne være et forslag.
Erik
Efter en renovering kan du nemt have fået maling og/eller blæsesand i tanken, så et eftersyn af benzinhanen og nåleventilen kunne være et forslag.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Hej Erik og tak for svar.
Men forklarer det også hvorfor den ved at blive trukket er ved at sætte i gang? Jeg mener... burde det overhovedet være muligt at løbe sådan en Vespa i gang?
Men forklarer det også hvorfor den ved at blive trukket er ved at sætte i gang? Jeg mener... burde det overhovedet være muligt at løbe sådan en Vespa i gang?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Ja, det kan du sagtens.
Det eneste du gør med pedalerne er jo at få baghjulet til at dreje rundt
Erik
Det eneste du gør med pedalerne er jo at få baghjulet til at dreje rundt
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Ja, okay...
Der er også en ting der understøtter din teori og det er at jeg på hjemvejen kørte med benzinhanen på reservetank. Ville da være dejligt hvis det var så simpelt.
Der er også en ting der understøtter din teori og det er at jeg på hjemvejen kørte med benzinhanen på reservetank. Ville da være dejligt hvis det var så simpelt.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Re: Soldatens Bravo
Min gamle Bravo gjorde det samme.
Skidt i tank som satte sig i kaburator, når den begyndte og lave numre kunne jeg sætte over på reservetank og så gik det igen.
Som Erik skriver, skidt i benzintilførslen.
Jeg skyllede tank igennem et par gange og blæste med trykluft plus rensede kaburator. Det løste problemet.
Skidt i tank som satte sig i kaburator, når den begyndte og lave numre kunne jeg sætte over på reservetank og så gik det igen.
Som Erik skriver, skidt i benzintilførslen.
Jeg skyllede tank igennem et par gange og blæste med trykluft plus rensede kaburator. Det løste problemet.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Ville da være fantastisk hvis det var noget så simpelt. Indtil videre er den ikke gået ud igen mens jeg har kørt på den.. opdagede dog her i dag, at den pludselig begyndte at trække dårligt og mistede topfart, så prøvede jeg at hive snøfteventilen ganske kort mens den kørte, og efter det vandt den omdrejninger og trak fint igen.... det er sgu en underlig maskine jeg har erhvervet mig. Svær at blive klog på og lever lidt sit eget liv.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Soldatens Bravo
Nu har jeg bestilt et dyse-sæt som jeg vil prøve at lege med i løbet af ugen - har heldigvis ferie.
Har kørt med et tilstoppet hul i i luftfiltret, en ud af tre stoppet til, prøvede at køre en lille tur i dag uden og den kørte nogenlunde, på et tidspunkt døde den da jeg drejede håndtaget, motoren var kold men det indikerer for mig at den får for meget luft uden tilstoppet hul, og derfor skal dyses op, ikke sandt? Den mistede også et par km/t på toppen uden tilstoppet hul, ikke meget men lidt.. ellers kørte den faktisk OK.
Nu må vi se, prøver som sagt at dyse den op med en enkelt eller to til at starte med!
Når jeg afmonterer karburatoren er det mon så nødvendigt at afmontere gaskablet også? Så vidt jeg lige kan google, så skal jeg skrue skålen/bunden af karburatoren for at få adgang til dysen, ville være dejlig belejligt hvis jeg kunne lade gaskabel osv sidde i mens jeg skifter dysen. Mindst mulig arbejde...
Har kørt med et tilstoppet hul i i luftfiltret, en ud af tre stoppet til, prøvede at køre en lille tur i dag uden og den kørte nogenlunde, på et tidspunkt døde den da jeg drejede håndtaget, motoren var kold men det indikerer for mig at den får for meget luft uden tilstoppet hul, og derfor skal dyses op, ikke sandt? Den mistede også et par km/t på toppen uden tilstoppet hul, ikke meget men lidt.. ellers kørte den faktisk OK.
Nu må vi se, prøver som sagt at dyse den op med en enkelt eller to til at starte med!
Når jeg afmonterer karburatoren er det mon så nødvendigt at afmontere gaskablet også? Så vidt jeg lige kan google, så skal jeg skrue skålen/bunden af karburatoren for at få adgang til dysen, ville være dejlig belejligt hvis jeg kunne lade gaskabel osv sidde i mens jeg skifter dysen. Mindst mulig arbejde...
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.