Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja det kunne godt ligne en 4 gears, ved 3 gears er det midterste tandhjul bredere. Hvis der er 4 tandhjul (et fastmonteret), så er det 4 gears.
Der er ingen låseringe på den aksel, den fungerer som stopper/bryst for at man kan spænde det store tandhjul fast, som koblingen driver.
Hvis kanten mangler vil det hele ikke kunne spændes korrekt sammen.
Og så mener jeg den låser 2. gear til akslen?
Vedhæftet en uden skade, hvis man ser bort fra rusten
Der er ingen låseringe på den aksel, den fungerer som stopper/bryst for at man kan spænde det store tandhjul fast, som koblingen driver.
Hvis kanten mangler vil det hele ikke kunne spændes korrekt sammen.
Og så mener jeg den låser 2. gear til akslen?
Vedhæftet en uden skade, hvis man ser bort fra rusten
- Vedhæftede filer
-
- 3G vs 4G primær gearaksel.jpg (201.45 KiB) Vist 10735 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fik drejet en adapter..med maskin konus..for min russer fræser...havde engang i fortiden..drejet en holder til klembøs...den kunne bruges som konus de3len..fik så drejet enden ned til 38mm...men ved nærmere kontrol,,var stigningen 18 gevind pr tomme..men alligevel diameter 38mm..?? kina standart
fik skiftet vekselhjul i drejebænken til tommegevind...og sat op..sleb mit hs stikstål til 55 grader..og skåret et fint stramt gevind..så nu kan jeg udbore Monza de3lene til kina forgaffel rørene..og samtidig beholde alle puch delene orginalt
fik skiftet vekselhjul i drejebænken til tommegevind...og sat op..sleb mit hs stikstål til 55 grader..og skåret et fint stramt gevind..så nu kan jeg udbore Monza de3lene til kina forgaffel rørene..og samtidig beholde alle puch delene orginalt
- Vedhæftede filer
-
- borehoved1.JPG (192.14 KiB) Vist 10669 gange
-
- borehoved2.JPG (165.35 KiB) Vist 10669 gange
-
- borehoved3.JPG (173.26 KiB) Vist 10669 gange
-
- borehoved4.JPG (148.45 KiB) Vist 10669 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det som du ikke kan løse Lars det er ikke værd at løse.....
Rigtig glædelig jul til dig og alle andre
Vh Jesper
Rigtig glædelig jul til dig og alle andre
Vh Jesper
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Et spørgsmål der godt nok ikke har med knallerter at gøre, men det er hvad jeg forsøger mig med i juleferien: Sønnens Bauknect vaskemaskine vil ikke noget længere - bortset fra at lænse/udpumpe. En rød service lampe lyser efter ca 15 sek. ved at forsøge de øvrige programmer. Jeg har lidt mistanke til niveauføleren/pressostaten, som er udstyret med 2 multistik. Det ene med kraftige ledninger reagerer OK med en kortslutning ved at blæse i studsen, men det andet multistik reagerer ikke på ohmmetret ved at blæse. Er der en erfaren tekniker, der ved hvordan denne skal reagere?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej og godt nytår!
Jeg har endelig fået taget mig sammen til at skille min Puch VZ, så den kan få den store omgang. Jeg har tidligere vist billeder af den, men jeg synes lige at i skal se en M-motor (med blæserskjoldene pillet af), sammenlignet med en almindelig Monza-motor.
Der er ligheder, men ikke meget
/Steen
Jeg har endelig fået taget mig sammen til at skille min Puch VZ, så den kan få den store omgang. Jeg har tidligere vist billeder af den, men jeg synes lige at i skal se en M-motor (med blæserskjoldene pillet af), sammenlignet med en almindelig Monza-motor.
Der er ligheder, men ikke meget
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Super spændende at se! Hvad er planen?
Er det egentlig en 4 gearet? Hvad med slaglængden, også 43 mm?
Er det egentlig en 4 gearet? Hvad med slaglængden, også 43 mm?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Carsten
Ja, den er 4-gearet og slaglængden er 44mm
/Steen
Ja, den er 4-gearet og slaglængden er 44mm
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Steldele er vel næsten almindelig VZ det hele? Synes det er et super interessant projekt at følge, virkelig noget man ser sjældent.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Det er helt normalt VZ på nær motoren. Dog havde denne model moderne forgaffel med gummimanchetter allerede i 1969, altså flere år før vi så det på den normale VZ i Danmark. Dertil kommer at der er lidt forskel i ledningsnettene, men det er småting.
/Steen
Det er helt normalt VZ på nær motoren. Dog havde denne model moderne forgaffel med gummimanchetter allerede i 1969, altså flere år før vi så det på den normale VZ i Danmark. Dertil kommer at der er lidt forskel i ledningsnettene, men det er småting.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har stellet afstands bøs. ved motoren.som et vz stel..eller fylder motoren stellet ud.?..mon ikke denne motor type aldrig har haft pedaler eller håndskift..og har plads til en kæmpe kobling..en rendyrket mc motor
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Stellet har afstandsbøsninger ved de to øverste bespændinger, så det ligner det vi kender.
Motoren er en videreudvikling af R-motoren, der startede med tre håndgear, men senere fik tre fodgear. M-motoren har dog ingen rester af hverken pedaler eller håndskift.
/Steen
Stellet har afstandsbøsninger ved de to øverste bespændinger, så det ligner det vi kender.
Motoren er en videreudvikling af R-motoren, der startede med tre håndgear, men senere fik tre fodgear. M-motoren har dog ingen rester af hverken pedaler eller håndskift.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Her i eftermiddag har jeg sat de rigtige spoler og svinghjul på min Ciao fra 1968. De er helt anderledes i udseende og svinghjulet er rigtig tungt og 7 mm større i indvendig diameter. Så det bliver spændende til foråret, om motorgangen er anderledes med dobbelt svinghulsvægt.
Desuden har den fået nye bremseklodser på forhjulet. Den er jo med fælgbremse.
Fik også sat de tykke spændeskiver med afskæring i periferien på alle 3 ophængsbolte.
Til sidst satte jeg et lyst/kremfarvet luftfilter på. Det er afbildet i en ældgammel brochure, så det er nok det rigtige. Den komme helt sikkert til at køre hurtigere, når filterhuset ikke længere er sort.
Desuden har den fået nye bremseklodser på forhjulet. Den er jo med fælgbremse.
Fik også sat de tykke spændeskiver med afskæring i periferien på alle 3 ophængsbolte.
Til sidst satte jeg et lyst/kremfarvet luftfilter på. Det er afbildet i en ældgammel brochure, så det er nok det rigtige. Den komme helt sikkert til at køre hurtigere, når filterhuset ikke længere er sort.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20200110_172432.jpg (136.86 KiB) Vist 10260 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Jens
Det bliver spændende med det tunge svinghjul! I øvrigt en lidt speciel form på spolekernerne, ikke? Gad vide hvorfor?
/Steen
Det bliver spændende med det tunge svinghjul! I øvrigt en lidt speciel form på spolekernerne, ikke? Gad vide hvorfor?
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har også et spolesæt med den sjove form, skulle du bruge flere.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Pas nu på med den luftfiltertuning Jens. Husk at du kun har fælgbremser
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
det er så man kan skubbe spolen ud af anker/ kernen..det gør spoleskift nemt/muligt...
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Spolerne sidder ganske rigtig løst på kernerne.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Aha! Det er smart og letter viklearbejdet noget.
/Steen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
vi har et lille næb..nærmest som en fladtang i viklemaskinen..som holder spole ankeret..det bliver kun lige rettet let til. så det betyder ikke så meget for vikle manden.om spolen er demonterbar...
.men at kunne købe en spole som reservedel..er nok den store fidus ved dette system.
så køres tråden på til ohm"ene er noget højere end databladet..og så køre man tråd af igen,, til den har de rigtige ohm...problemet er at man skal rense lakken af tråden for at teste ohm..det kan derfor bedst betale sig at ofre lidt tråd..og få et perfekt resultat
.men at kunne købe en spole som reservedel..er nok den store fidus ved dette system.
så køres tråden på til ohm"ene er noget højere end databladet..og så køre man tråd af igen,, til den har de rigtige ohm...problemet er at man skal rense lakken af tråden for at teste ohm..det kan derfor bedst betale sig at ofre lidt tråd..og få et perfekt resultat
strynboen på test profil