Eger spørgsmål

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » søn 6. okt 2019 11:15

Jeg har skaffet et nyt projekt, en Honda Camino.

Den skal have strikket nye hjul, og jeg leder efter eger til den. Foran er ikke svært, da det er det samme som en Maxi.

Baghjulet bruger 2,6 mm tykke eger, 159 mm lang. 18 stk med 90 graders knæk og 18 stk med lidt blødere knæk (ca. 105°). Jeg har fundet enkelte webshops der sælges dem løse, men til dels er alt i 90° eller for lidt på lager. Findes der firmaer der laver den slags, til ikke alt for mange penge? :)

Monza kører med 160 mm Ø2,9 mm, men alle er 90°. Kan det mon gå?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » søn 6. okt 2019 12:29

Har fundet et sæt 2,6 mm eger 160 mm lang, i England. Men alle med 90 graders vinkel. Kan man spænde dem i et skruestik, tæt på bøjningen, og så forsigtigt bukke dem med søm udtrækker enden af et slank koben?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4033
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af FS1originalen » søn 6. okt 2019 13:58

Hej Carsten,
Det ser ud til at CMS har eger (de kalder dem dog 157mm) men til 1,50 euro stykket :crying

Ring lige til DaxErik og hør om han kan hjælpe. Du har fået nr. i PB.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » man 7. okt 2019 10:53

Tak, jeg prøver og snakke med DaxErik.

Har også fundet originale til 1,5-2€ - det render op. Det er lykkedes mig at adskille alle egere uden at miste en eneste, så til nøds kan de komme en tur i minuskalk og så få noget pulverlak bagefter.

Har du eller andre prøvet at montere 90 graders egere hele vejen rundt i sådan nogle hjul? Jeg kan se at næste alle sæt på reservedels markedet, kommer i 90 grader til både ind og udvendig. Maxi, Monza, etc.

Har nemlig fundet ud af at 2,6x160 mm er en standard længde for nogle E-Cykler, så der er sæt på markedet til omkring 100 kr for 36 stk - det ville jo være nemt hvis det gik. Evt. med lidt bukke arbejde på halvdelen af dem..

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4033
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af FS1originalen » man 7. okt 2019 19:58

Jeg har samlet "masser" af hjul til Maxi, Amigo og de gamle veteraner med 90 graders eger og har vel aldrig bemærket noget problem.
CMS skriver længde 157 til Caminoen, og det er faktisk identisk med K1 forhjul.
Og vi er vel enige om at man måler egerlængde fra indvendig i ombukket ???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » man 7. okt 2019 21:50

Det er jo sådan ca det jeg ville høre ;-)

Spændende med K1 eger, hvor tykke er de?

Jeg har målt længden til midten af buk/knæk. Det passer fint med 157 mm hvis det er til under knækket.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4033
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af FS1originalen » man 7. okt 2019 22:10

De DID eger jeg har måler jeg til 2,54 tykke - det lyder jo som 1/10 tomme.

Og ja, standardmåden at måle egerlængde er "at hænge dem på enden af en tommestok" og aflæse længden.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 703
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af Twinsport » tirs 8. okt 2019 07:49

Husk at nippelstørrelsen varierer en del med diameteren på egerne. Det er ærgeligt at få nipler der er for små til fælgen. Det kan bedre gå den anden vej, da man blot borer hullerne i fælgen op.

Jeg køber som regel mine egre hos Gorm Wæhrens hos Veteranimporten. Han har bredt udvalg og hurtig service kombineret med super kvalitet.

/Steen

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » tirs 8. okt 2019 18:57

Ja det bliver spændende, jeg ved ikke hvad de nye fælgringe eller har af hul og nippel dimensioner. Tak for tip med veteran importen.

Har også kigget på fs1 forhjuls egere. De kører også med to vinkler, men den retvinklede har et langt knæk, sandsynligvis mere gods i et fs1 nav. Så det vil se lidt sjov ud.

Jeg starter med et billigt universal set, og ser om det kan bruges. Ellers må jeg høre daxerik eller de andre dyrere alternativer.

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 364
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af mriisj » ons 9. okt 2019 13:32

Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
MC: Kreidler RS Elektronik 1975
MC: Kreidler RS Elektronik 1979
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » ons 23. okt 2019 15:02

Så fik jeg de sidste eger hjem, det blev billigt - så jeg har ikke en gang haft fat i jeres kontakter. FS1 baghjul passer til Camino baghjul og Puch Maxi til forhjulet, og til begge fås billige eger, så det blev løsningen.

Men nu kommer det næste spørgsmål, jeg troede jeg kunne holde det i hukommelsen, men det er forsvundet. Hvilke egere sidder ud- hhv. indvendig? Jeg har fundet info i en FS1 guide og bla. T-Hansen, men begrebene er forskellige og der bliver sagt modsatte ting. Nogle kalder egerne man skubber fra indersiden gennem navet, for indvendige eger, selvom de sidder udvendig på navet - og omvendt.
Nogle mener at de retvinklede skal sidde indvendig, andre omvendt.

Hvad er rigtig?

Jeg synes det ser mest rigtig ud (i mit hovede) med de retvinklede indvendig (monteret udefra) og de stumpvinklede udvendig (monteret indefra).

Hvad siger eksperterne? :)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4033
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af FS1originalen » ons 23. okt 2019 20:16

Jeg vil jo mene at det er omvendt - altså den stumpvinklede i udefra så den kommer til at sidde indvendig i navet, og den retvinklede udvendig på navet. Egentlig burde det udvendige vel være bukket mere end 90 grader så det (får retning ind mod midten).

Og husk at montere alle de indvendige først - har du udvendige monteret kan du ikke sætte de indvendige i og dreje dem på plads.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2807
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Eger spørgsmål

Indlæg af 12V » tors 24. okt 2019 09:00

Det giver også mening i mit hovede. Jeg prøvede begge dele i går, og det endte med den stumpvinklede udvendig, altså indefra-ud. De retvinklede kunne ikke ramme fælget ellers. Med de retvinklede inderst, sidder hovedet også pænt i undersænkningen.

Baghjulet blev rigtig fin, men til forhjulet køber jeg andre eger. De billige maxi eger er 1-2 mm for lange (selvom fælg og nav er helt ens på Camino) og gevind og nipler er for billig. De er også 3 mm tykke, de kunne godt gå gennem navet med lidt hjælp, men det ser mystisk ud med tykkere eger for end bag. Nok ikke mange der bemærker det, men jeg ved at forskellen er der og nu irriterer det mig :P
Vedhæftede filer
IMG_20191023_210412.jpg
IMG_20191023_210412.jpg (99.44 KiB) Vist 561 gange

Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"