Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja, olietyve er godt at få skiftet, hvis de er blevet hårde med tiden. Jeg prøvede det samme med sønnens VW Polo og der faldt olieforbruget fra højt til næsten ingen ting. Held og lykke med synet Lars
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
så kom Taunus gennem syn..uden bemærkninger...nu har jeg 8 år..til at få den færdig
- Vedhæftede filer
-
- taunus klar til syn.jpg (85.51 KiB) Vist 11090 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tillykke med det Lars
Hvad er planen fremover med Taunus'en?
Hvad er planen fremover med Taunus'en?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
døjer med spændings reg"en..tror den er død...da tankmåler og temp ikke fungere mere..det er en bimetal type..som bare hakker strømmen i stykker..så den effektive spænding/forsinkelse i instrumenterne..gør at der er en regulering...jeg ved ikke spændingen(eller middel spændingen) ved det fungerende system..så håber nogen her på forum kender til disse systemer..men det er nok 3-7 volt...min ide,,var at bygge en elektronisk..har fundet en på e bay..måske i kan lure komponenterne...jeg er ikke så stærk på elektronik..men det er nok en form for diode spændings..regulator
gad vide hvad forbruget er..kan denne 5 volt enhed tåle belastningen(som jeg ikke kender)
gad vide hvad forbruget er..kan denne 5 volt enhed tåle belastningen(som jeg ikke kender)
- Vedhæftede filer
-
- spændings reg taunus.jpg (97.58 KiB) Vist 11075 gange
-
- spændings reg taunus-1.jpg (119.69 KiB) Vist 11075 gange
Senest rettet af knallert tors 2. maj 2019 20:11, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fremtids planen..er bare at få tilpasset skærme og døre perfekt..finspartlet og klargøring til male job..og bare bruge den henover sommeren..malingen haster ikke..hellere få alt fungerende ..og finde alle småfejl...og rette dem..før vi maler....ORANGE...
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
er det denne jeg skal købe...
https://www.ebay.com/itm/1-7805-L7805CV ... SwEK9UKX9r
https://www.ebay.com/itm/1-7805-L7805CV ... SwEK9UKX9r
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tillykke med synet Lars
Jeg havde nu ikke forventet de store anmærkninger når den har været under din behandling, men alligevel: FLOT ARBEJDE
Erik
Jeg havde nu ikke forventet de store anmærkninger når den har været under din behandling, men alligevel: FLOT ARBEJDE
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Lars, et forsigtigt bud herfra: Kan du ikke måle på spændings-begrænseren om der kommer en spænding ud af den med et voltmeter? Jeg mener formålet med den er, at instrumenterne IKKE er afhængig af en svingende spænding forårsaget af tændt el-bagrude, blæser på fuld styrke, kørelys, stoplys i lyskryds osv. og før der kom vekselstrømsgenerator i bilerne, var der jævnstrømsdynamo med typisk max 22 amp. ladning at gøre godt med og i tomgang lyste ladelampen gerne med ren underskud af strøm til følge.
Alle Smiths instrumenter var vistnok stabiliseret i 70'erne. Eller hvis vi tænker på de billige RPM tællere til Yamaha'en, hvor nålen hoppede og dansede ved stop- og blinklys.
En 7805 er velkendt til at forsyne 5 volts kredse og kan sikkert sagtens klare formålet i Taunus'en (hvis den gamle begrænsers udgang er/var 5 volt) , men du må også kunne måle forbruget ved at sætte et amperemeter ind i kredsen, som du har mistanke til...
Alle Smiths instrumenter var vistnok stabiliseret i 70'erne. Eller hvis vi tænker på de billige RPM tællere til Yamaha'en, hvor nålen hoppede og dansede ved stop- og blinklys.
En 7805 er velkendt til at forsyne 5 volts kredse og kan sikkert sagtens klare formålet i Taunus'en (hvis den gamle begrænsers udgang er/var 5 volt) , men du må også kunne måle forbruget ved at sætte et amperemeter ind i kredsen, som du har mistanke til...
Senest rettet af Poul-Erik A. fre 3. maj 2019 22:45, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
7805 er en meget anvendt linær spænningsregulator, den klare 1 ampere ved god køling, at den er linær (ikke switching) betyder at du afsætter forskellen mellem DC input og DC output som varme i devicen, så hvis du trækker 1A og du har 14 volt input er spændings tabet 9 volt over devicen, så (UxI) 9x1 = 9 Watt.
Du kan også vælge at bruge en buc regulator i stedet, disse bruger et ekstern svingningskredsløb men virker som en singel switch regulator og har er ingen varmetab.
Jeg håber det giver lidt mening
Du kan også vælge at bruge en buc regulator i stedet, disse bruger et ekstern svingningskredsløb men virker som en singel switch regulator og har er ingen varmetab.
Jeg håber det giver lidt mening
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg glemte lige, PM mig din adresse så sender jeg et par stykker til dig
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
2 hjul til min 69 Maxi.
Originale alu. Weinmann fælge. Dog nye eger. Det var umuligt at finde 2,6mm eger, så det blev nogle fra Maxishoppen.
Aprilia lygten kommer forhåbentlig om 14 dages tid.
Den var oprindelig rød, men bliver grøn, da jeg har en 71er i rød
Originale alu. Weinmann fælge. Dog nye eger. Det var umuligt at finde 2,6mm eger, så det blev nogle fra Maxishoppen.
Aprilia lygten kommer forhåbentlig om 14 dages tid.
Den var oprindelig rød, men bliver grøn, da jeg har en 71er i rød
- Vedhæftede filer
-
- 1556920091754-1017837540.jpg (75.68 KiB) Vist 11020 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
...kan se den ford bruger(på de nyere modeller) har en zener diode foran 7805..vil den mindske spændings forskellen mellem indgang og udgang..og dermed mindske varme udviklingen...min tanke var at varme udviklingen bare bliver fordelt mellem de 2..alså det samme varme mængde..
jeg skal lige tjekke mit lager..har den måske ..begravet i kælderen..til bedre tider..købte et dødsbo med rodekasser med en del elektronik..groft soteret for flere år siden..
har kørt en test på en lucas..monteret med en 10w pære..på udgangen..blinker den mellem nul og 12 volt med ca 60-120 gange i minuttet..presist som et blinkrelæ..
jeg kunne vel bygge en simpel svingnings kreds..som styre udgang transistoren..så har jeg ingen varme..problemer..det er vel det samme som du foreslår
jeg skal lige tjekke mit lager..har den måske ..begravet i kælderen..til bedre tider..købte et dødsbo med rodekasser med en del elektronik..groft soteret for flere år siden..
har kørt en test på en lucas..monteret med en 10w pære..på udgangen..blinker den mellem nul og 12 volt med ca 60-120 gange i minuttet..presist som et blinkrelæ..
jeg kunne vel bygge en simpel svingnings kreds..som styre udgang transistoren..så har jeg ingen varme..problemer..det er vel det samme som du foreslår
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Jeg har såmænd lige brugt lidt tid på at lave en omdrejningsbegrænser. Man kan ganske vist købe "Politiværn", men de fungerer dårligt og er kun beregnet til CDI-anlæg med udvendig pickup, som man typisk ser på scootere.
Efter lidt tid i tænkeboksen er der nu lavet en 1. udgave baseret på en D/A-konverter. Helt enkelt, så tæller jeg frekvens på lysspolen og med en thyristor kan jeg trække en udgang til 0, så jeg kan trække hvad som helst ned. Og det er netop det smarte. Den fungerer på normale tændingsanlæg med platiner, samt med cdi-tændingsanlæg både med intern og ekstern pickup.
Begrænseren er nu monteret på knægtens Monza (som kører med CDI-tænding fra Yamaha Sting) og den virker helt perfekt .
/Steen
Jeg har såmænd lige brugt lidt tid på at lave en omdrejningsbegrænser. Man kan ganske vist købe "Politiværn", men de fungerer dårligt og er kun beregnet til CDI-anlæg med udvendig pickup, som man typisk ser på scootere.
Efter lidt tid i tænkeboksen er der nu lavet en 1. udgave baseret på en D/A-konverter. Helt enkelt, så tæller jeg frekvens på lysspolen og med en thyristor kan jeg trække en udgang til 0, så jeg kan trække hvad som helst ned. Og det er netop det smarte. Den fungerer på normale tændingsanlæg med platiner, samt med cdi-tændingsanlæg både med intern og ekstern pickup.
Begrænseren er nu monteret på knægtens Monza (som kører med CDI-tænding fra Yamaha Sting) og den virker helt perfekt .
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Wow, det er en længe efterspurgt dims.
Video?
Video?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja, af én eller anden grund er der aldrig blevet lavet sådan én før? Men nu er det vist at den virker. Jeg finder lige ud af at få delt en video
/Steen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tror sagtens sådan en kunne masseproduceres og sælges til de forskellige knallert forhandlere, men det skal man også have lyst, tid og mulighed for.
Hvad gør man på en platintænding med kombineret primær og sekundær spole, som Bosch modellen med indvendig tændspole? Kobler man ledningen på samme ledning som kondensator og platinerne kører på?
Og hvordan drosler den egentlig, kortslutter den alt hvad der kommer over XXXX impulser, justerbar?
Hvad gør man på en platintænding med kombineret primær og sekundær spole, som Bosch modellen med indvendig tændspole? Kobler man ledningen på samme ledning som kondensator og platinerne kører på?
Og hvordan drosler den egentlig, kortslutter den alt hvad der kommer over XXXX impulser, justerbar?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg er faktisk lige ved at indhente tilbud på print, så jeg kan danne mig et overblik over omkostningerne.
Førsteudgaven er ganske simpel. Der er fire tilslutninger: +12V, stel, impuls ind, og clamp.
Den skal naturligvis have forsyning. Næste revision ændres, sådan at den kan forsynes med ac eller dc fra 6V og opefter. "impuls ind" vil normalt tilsluttes en lysspole, men kan i princippet også tilsluttes fødespolen, da den tåler op til 300V på indgangen. "clamp" kan tilsluttes indgangen til tændspolen (stopknappen), fødespolen eller pickuppen. Den lægges blot til stel, når det indstillede omdrejningstal overstiges. Omdrejningstallet kan selvfølgelig justeres, da den skal virke til svinghjul med både 4 eller 6 magneter og at de forskellige knallerter har forskellige gearinger osv.
/Steen
Førsteudgaven er ganske simpel. Der er fire tilslutninger: +12V, stel, impuls ind, og clamp.
Den skal naturligvis have forsyning. Næste revision ændres, sådan at den kan forsynes med ac eller dc fra 6V og opefter. "impuls ind" vil normalt tilsluttes en lysspole, men kan i princippet også tilsluttes fødespolen, da den tåler op til 300V på indgangen. "clamp" kan tilsluttes indgangen til tændspolen (stopknappen), fødespolen eller pickuppen. Den lægges blot til stel, når det indstillede omdrejningstal overstiges. Omdrejningstallet kan selvfølgelig justeres, da den skal virke til svinghjul med både 4 eller 6 magneter og at de forskellige knallerter har forskellige gearinger osv.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Spændende projekt, ser frem til det endelige resultat
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Så er næste revision af omdrejningsbegrænseren i test. Den er forsimplet en smule og kan nu fungere på 6V ac og 12V dc på samme indgang. Forsøgsvis er den monteret på knægten Gilera med Ducati cdi-tænding. Vi arbejder videre
/Steen
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Dvs. den med næsten italiensk tilslutning? (Verde Bianco Rosso)
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!