Restaurering af Ciao 1968
Restaurering af Ciao 1968
Så kom jeg lidt i gang med en Ciao fra 1ste årgang i DK.
Den hedder C9N1T, da den har 19" hjul.
standen er ikke så ringe, selvom den har stået hos mig siden 1989. købte den ved en produkthandler for en 50´er.
Det meste har jeg sådan set liggende. Mangler dog støttebenet, fodplade, forlygte og fælge.
Støttebenet er længere, da hjulene er større. Et til 17" bliver ændret,
Fodplade kan også skæres til fra en 17".
Forlygten bliver nok et problem.
Fælge er også nok et problem. Har søgt det halve af dagen uden held. Problemet er, at fælgene er 1,20 x 19, men med 32 huller.
Styret ser rigtigt ud. Det ligner styret fra de nyere, men styrestammen er forrykket en smule.
Skærmene skal også genbruges, da det jo er 19" hjul og radius derfor er større.
Hvis du har dele i overskud til denne model, er jeg interesseret.
Den hedder C9N1T, da den har 19" hjul.
standen er ikke så ringe, selvom den har stået hos mig siden 1989. købte den ved en produkthandler for en 50´er.
Det meste har jeg sådan set liggende. Mangler dog støttebenet, fodplade, forlygte og fælge.
Støttebenet er længere, da hjulene er større. Et til 17" bliver ændret,
Fodplade kan også skæres til fra en 17".
Forlygten bliver nok et problem.
Fælge er også nok et problem. Har søgt det halve af dagen uden held. Problemet er, at fælgene er 1,20 x 19, men med 32 huller.
Styret ser rigtigt ud. Det ligner styret fra de nyere, men styrestammen er forrykket en smule.
Skærmene skal også genbruges, da det jo er 19" hjul og radius derfor er større.
Hvis du har dele i overskud til denne model, er jeg interesseret.
- Vedhæftede filer
-
- C9-1.jpg (392.76 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-2.jpg (439.54 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-3.jpg (450.89 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-4.jpg (425.35 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-5.jpg (433.93 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-6.jpg (456.95 KiB) Vist 12827 gange
-
- C9-7.jpg (455.58 KiB) Vist 12827 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Restaurering af Ciao 1968
Lækker brun farve Jens
Har sendt dig en PB vedr. fælge.
Erik
Har sendt dig en PB vedr. fælge.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Så har jeg skrevet til fælgfabrikken.
De svarede ret hurtigt tilbage, at fælge på en Ciao er 17". Pænt af dem.
Mem denne her er IKKE en C7E1T, men en C9N1T, og tallet fortæller hjuldiameteren.
Det bliver spændende, om de vil sende 2 stk.
Hvis jeg køber flere, kommer jeg nok aldrig af med overskuddet.
I formiddags skilte jeg baghjulet ad. Det er ikke nemt med kun een aktiv arm, så det tog nok 4 gange længere tid. Ingen af egerne var rustet i gevinderne, så det var let at adskille. Egerne bruger jeg nok ikke igen, men køber nye.
>Det højre hjul ophængsleje er helt anderledes, end det, vi kender. Og så er hjulet fastspænde med M8 bolte i stedet for M10, som det vi bedst kender.
De svarede ret hurtigt tilbage, at fælge på en Ciao er 17". Pænt af dem.
Mem denne her er IKKE en C7E1T, men en C9N1T, og tallet fortæller hjuldiameteren.
Det bliver spændende, om de vil sende 2 stk.
Hvis jeg køber flere, kommer jeg nok aldrig af med overskuddet.
I formiddags skilte jeg baghjulet ad. Det er ikke nemt med kun een aktiv arm, så det tog nok 4 gange længere tid. Ingen af egerne var rustet i gevinderne, så det var let at adskille. Egerne bruger jeg nok ikke igen, men køber nye.
>Det højre hjul ophængsleje er helt anderledes, end det, vi kender. Og så er hjulet fastspænde med M8 bolte i stedet for M10, som det vi bedst kender.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
er der ikke flad kant på fælgene orginalt? som de franske knallerter..mobylette og caddy..de er vel fra samme periode..men havde nok 38 eger i fælgene..det ser godtnok tyndt ud..men når Eriks er helt magen til..må det næsten være rigtigt..kan forbremsen bremse på de runde sider
strynboen på test profil
Re: Restaurering af Ciao 1968
Nej, det er der ikke.
Jeg er ret sikker på, at begge fælge er de oprindelige.
Egerne er 2,6mm, så det er lidt vanskeligt, men det lykkes nok også.
Jeg er ret sikker på, at begge fælge er de oprindelige.
Egerne er 2,6mm, så det er lidt vanskeligt, men det lykkes nok også.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Så er der skaffet fælge.
Så mangler jeg bare eger mv.
Så mangler jeg bare eger mv.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Jeg synes det er super spændende at se sådan en første generations Ciao, med alle dens finurligheder.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Ja, selvom de på afstand ser meget ens ud uanset årgang, er der løbende foretaget ændringer/forbedringer.
Noget, jer aldrig har set, er baghjulsophænget med M8 skruer og et helt specielt højre leje til baghjulet. Desuden er bremsearmen på baghjulet med et hul, som på forbremsen. De nyere har en slags gaffel i stedet.
Og så har den 32 eger i begge hjul. De nyere har 28 for og 36 bag.
Noget, jer aldrig har set, er baghjulsophænget med M8 skruer og et helt specielt højre leje til baghjulet. Desuden er bremsearmen på baghjulet med et hul, som på forbremsen. De nyere har en slags gaffel i stedet.
Og så har den 32 eger i begge hjul. De nyere har 28 for og 36 bag.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Så fik jeg påbegyndt arbejdet med baghjulet mm.
Det er vigtigt at passe på delene. F.eks. er navet med 32 huller mod normalt 28. Dette lægger man nok ikke lige mærke til i kampens hede.
Samtidig er det nok noget med gearhjulenes udveksling, som er værd at tænke over: Da denne her kører med 19" hjul, er gearingen tilpasset hjulstørrelsen. Det er derfor ulovligt at benytte gearing fra en alm. med 17" hjul. Det gør jeg nu nok alligevel, da det originale gearhus var helt tørlagt. Således var flere af geardelene ræverøde af mangel på olie gennem de sidste 30 år, hvor jeg har haft den stående. Jeg har derfor renset gearhuset og sat dele i fra en alm. 17". Så kører den bare med lidt færre o/min ved 30km/t.
Det højre hjulleje er adskilt. Så skal det sandblæses og males. Nyt leje i og så nittes sammen.
Forhjulsnavet skal chromes om. Jeg forventer ikke at findet et nyt.
Det er vigtigt at passe på delene. F.eks. er navet med 32 huller mod normalt 28. Dette lægger man nok ikke lige mærke til i kampens hede.
Samtidig er det nok noget med gearhjulenes udveksling, som er værd at tænke over: Da denne her kører med 19" hjul, er gearingen tilpasset hjulstørrelsen. Det er derfor ulovligt at benytte gearing fra en alm. med 17" hjul. Det gør jeg nu nok alligevel, da det originale gearhus var helt tørlagt. Således var flere af geardelene ræverøde af mangel på olie gennem de sidste 30 år, hvor jeg har haft den stående. Jeg har derfor renset gearhuset og sat dele i fra en alm. 17". Så kører den bare med lidt færre o/min ved 30km/t.
Det højre hjulleje er adskilt. Så skal det sandblæses og males. Nyt leje i og så nittes sammen.
Forhjulsnavet skal chromes om. Jeg forventer ikke at findet et nyt.
- Vedhæftede filer
-
- C9-8.jpg (518.69 KiB) Vist 12702 gange
-
- C9-9.jpg (430.26 KiB) Vist 12702 gange
-
- C9-10.jpg (447.36 KiB) Vist 12702 gange
-
- Defekte dele.
- C9-13.jpg (530.21 KiB) Vist 12702 gange
-
- C9-14.jpg (403.51 KiB) Vist 12702 gange
-
- Lappet med epoxylim.
- C9-15.jpg (393.79 KiB) Vist 12702 gange
-
- Den smalle sad i 1968 hjulet.
- C9-16.jpg (441.96 KiB) Vist 12702 gange
-
- Godt jeg har lejehuset.
- C9-19.jpg (522.83 KiB) Vist 12702 gange
-
- Forhjulsnav skal chromes.
- C9-20.jpg (460.58 KiB) Vist 12702 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Tak for de fine detaljerede fotos.
Var gearingen fra 17" modellen også med samme akseltype som den gamle? De har ikke mangenot/spline som de nyere, hvis jeg er rigtig informeret. Altså der hvor baghjulet skubbes henover.
Var gearingen fra 17" modellen også med samme akseltype som den gamle? De har ikke mangenot/spline som de nyere, hvis jeg er rigtig informeret. Altså der hvor baghjulet skubbes henover.
Re: Restaurering af Ciao 1968
De gamle Ciao havde alle bagnav med not. Hvornår mangenoten/stjernenoten begyndte, ved jeg ikke. Min 1972 har mangenot, men jeg kan sgutte huske, om den havde baghjul på, da jeg fik den af Dan Otto.
Jeg kan ikke ændre på not typen på 1968, da navet, som tidligere nævnt, er med 32 huller og ikke 28 huller.
Jeg kan ikke ændre på not typen på 1968, da navet, som tidligere nævnt, er med 32 huller og ikke 28 huller.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Så er fælgene afsendt fra Italien.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Kiggede på Ebay efter dele. Det er jo ikke så let at finde et gråt tankdæksel. Der var dog et til salg. Det ligner slet ikke det, vi kender. Og er 5mm mindre i diameter.
Jeg mente dog, at jeg har haft et lignende med på stumpemarked, uden at kunne sælge det.
HELDIGVIS!!! For det er dælme det rigtige dæksel.
Køber dog nok det på Ebay, da jeg ikke har gummipakningen.
Jeg mente dog, at jeg har haft et lignende med på stumpemarked, uden at kunne sælge det.
HELDIGVIS!!! For det er dælme det rigtige dæksel.
Køber dog nok det på Ebay, da jeg ikke har gummipakningen.
- Vedhæftede filer
-
- C9-23.jpg (438.58 KiB) Vist 12607 gange
-
- C9-24.jpg (498.01 KiB) Vist 12607 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
Det famøse grå tankdæksel, i udlandet eftertragtet som de originale FS1 tændrørshætter herhjemme
Re: Restaurering af Ciao 1968
På de danske Ciao sidder stelnummeret lige under sadlen. Og der sidder på denne her.
Der er dog i højre side ved cykelkæden endnu et nummer. Er det monstro, det oprindelige stelnummer, eller....?
Der er dog i højre side ved cykelkæden endnu et nummer. Er det monstro, det oprindelige stelnummer, eller....?
- Vedhæftede filer
-
- C9-26.jpg (409.1 KiB) Vist 12556 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Restaurering af Ciao 1968
mon ikke,,syntes de alle har dobbelt nummer..også de nyere
strynboen på test profil
Re: Restaurering af Ciao 1968
Ja det er det originale italienske, de har to helt frem til modellerne der fik EF godkendelse. Altså efter DK-K typegodkendelsen.
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Restaurering af Ciao 1968
Det er en fed knallert!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Restaurering af Ciao 1968
Jesper det ser ud som et større projekt men med lidt knofedt, maling og lidt autosol er den så god som ny
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Restaurering af Ciao 1968
Så ankom fælgene i går. De opfylder helt mine forventninger.
Nu skal jeg så have bestilt eger.
I dag har jef (forhåbentlig) fundet en forlygte. Den er ikke intakt, men dog ny og med lagerspor.
Lygten på Ciao og visse Amigo modeller er ens. Så jeg googlede Amigo.
Nu skal jeg så have bestilt eger.
I dag har jef (forhåbentlig) fundet en forlygte. Den er ikke intakt, men dog ny og med lagerspor.
Lygten på Ciao og visse Amigo modeller er ens. Så jeg googlede Amigo.
- Vedhæftede filer
-
- C9-27.jpg (334.49 KiB) Vist 12408 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.