Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.
godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:
kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.
godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)
Se, det er netop den næste detalje, at udgaverne til fem plader er tilsvarende højere på den anden side. Desuden er koblingsnavet udformet anderledes; det lærer man på den hårde måde ... eller også oplever man det aldrig.
Jeg droppede at rode med det og monterede komplet kit til seks plader. Det var ikke dyrere.

Krumtappens vanger er 100% identiske, bortset fra notgangen. Sammenbragte tandhjul skriger 9/10 tilfælde, og Kreidler synger i forvejen lidt fra primærsiden.

20/79-primærsiden har bare forsatte tandhjul med fire koblingsplader.


Saml, montér, start, find sne, mor dig!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

kreidlerhansen skrev:
wolfe skrev:
kreidlerhansen skrev:Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g :)

Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.
godt spottet :dust
den har kun 4 plader, men hvis jeg drejer af bag på, er der vel en skive på den anden side, ellers er problemet bare flyttet :)
Se, det er netop den næste detalje, at udgaverne til fem plader er tilsvarende højere på den anden side. Desuden er koblingsnavet udformet anderledes; det lærer man på den hårde måde ... eller også oplever man det aldrig.
Jeg droppede at rode med det og monterede komplet kit til seks plader. Det var ikke dyrere.

Krumtappens vanger er 100% identiske, bortset fra notgangen. Sammenbragte tandhjul skriger 9/10 tilfælde, og Kreidler synger i forvejen lidt fra primærsiden.

20/79-primærsiden har bare forsatte tandhjul med fire koblingsplader.


Saml, montér, start, find sne, mor dig!
kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:
Tim C
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af Twinsport »

wolfe skrev:... kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:
Ligeskårne tænder kan hyle, men behøver ikke at gøre det.

Et eksempel kan være min RD500:
Rd500 motor.jpg
Rd500 motor.jpg (75.62 KiB) Vist 10800 gange
Den hyler ikke, på trods af at den har ligeskårne hjul overalt.

Et andet eksempel er min Zündapp:
KS750 Getriebe.JPG
KS750 Getriebe.JPG (41.9 KiB) Vist 10800 gange
Den hyler af helvede til! Den overdøver faktisk alt motorstøj :mrgreen:

/Steen
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

Twinsport skrev:
wolfe skrev:... kit med 6 plader, er jo med ligeskåret tænder? det hjælper bestemt ikke på hyleriet :lol:
Ligeskårne tænder kan hyle, men behøver ikke at gøre det.

Et eksempel kan være min RD500:
Rd500 motor.jpg
Den hyler ikke, på trods af at den har ligeskårne hjul overalt.

Et andet eksempel er min Zündapp:
KS750 Getriebe.JPG
Den hyler af helvede til! Den overdøver faktisk alt motorstøj :mrgreen:

/Steen
Steen nu er din rd 500 jo også velfungerende japansk teknologi! :dust
Skal også have en rd350 igen en dag, venter bare på det rigtige projekt :roll:
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af kreidlerhansen »

Well ... jeg kører med ligeskårne tænder uden hyleri.

Der findes forskellige udgaver, men til typisk RS-brug står valget mellem 19/71 eller 18/71. Førstnævnte hyler ad helvede til, så jeg blev positivt overrasket, da mit kit med 18/71 ikke lød værre end org.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af knallert »

Honda køre også med ligeskårende tandhjul..det høre man ikke..men der sidder også en tons tung kobling(med olietryk smøring..og sentifugal filter på krumtap akslen,,den dæmper nok meget..og der er gummi dæmpninmg på det store tandhjul...ind til gearkassen..så masser af dæmpning på alle aksler..ligeskårne tandhjul hyler også mere jo større forskellen mellem primær og sekundær er..lige store hjul går rimeligt stille
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af Twinsport »

Hej
wolfe skrev:... Skal også have en rd350 igen en dag, venter bare på det rigtige projekt :roll:
Du skal ikke tage en 350'er. Tag en 500 med det samme. Ryk plasteret af! Få det overstået! Så får du et dejligt dybt hul at smide pengene i :mrgreen:

Kombinér det eventuelt med en Zündapp. Så er det helt perfekt. Hvis de to maskiner tilegner sig lidt småskavanker i løbet af en sommer, koster de ca. det samme at holde kørende, som man kan restaurere en Yamaha FS1 for, udelukkende med NOS-dele :mrgreen:
knallert skrev:...ligeskårne tandhjul hyler også mere jo større forskellen mellem primær og sekundær er..lige store hjul går rimeligt stille
Det har jeg sgu' aldrig overvejet. Det kan der være noget om..

/Steen
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

opgav og finde rigtig kobling skål, og synes 6 plade kobling var sindsyg dyr!

så nu min motor hylle tom, der ligger kun kokusan 12v tændingsanlæg, og en fs1 eksperiment motor ! :what2
DSC_0106.JPG
DSC_0106.JPG (583.45 KiB) Vist 10704 gange
Til gengæld har jeg købt den motor jeg godt vil have, uden den skal koste en bondegård.
Gæt en motor :hihi :thunge

PS på billedet skal der lige kigges på noget udstødning :roll:
Vedhæftede filer
DSC_0107.JPG
DSC_0107.JPG (556.79 KiB) Vist 10704 gange
DSC_0108.JPG
DSC_0108.JPG (590.14 KiB) Vist 10704 gange
DSC_0109.JPG
DSC_0109.JPG (639.21 KiB) Vist 10704 gange
DSC_0110.JPG
DSC_0110.JPG (593.57 KiB) Vist 10704 gange
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af kreidlerhansen »

Nåja, det afhænger vist af, hvor man er i ens “Kreidler-forhold”, når man vurderer prisen på koblingen :lol: Men rundt regnet 2.300kr for en med plads til seks plader (inkl. nav, ekskl. plader) virkede for mig ok, ift. en brugt org. i tvivlsom stand typisk ryger op i 1.200-1.500kr på ebay.
Eller, det gik de i hvert fald for, da jeg kiggede efter kobling. Jeg købte endda en til 800kr, men hvad jeg modtog var en til fire plader, hvor sælger blot havde inkluderet den femte på fotoet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

kreidlerhansen skrev:Nåja, det afhænger vist af, hvor man er i ens “Kreidler-forhold”, når man vurderer prisen på koblingen :lol: Men rundt regnet 2.300kr for en med plads til seks plader (inkl. nav, ekskl. plader) virkede for mig ok, ift. en brugt org. i tvivlsom stand typisk ryger op i 1.200-1.500kr på ebay.
Eller, det gik de i hvert fald for, da jeg kiggede efter kobling. Jeg købte endda en til 800kr, men hvad jeg modtog var en til fire plader, hvor sælger blot havde inkluderet den femte på fotoet.
Du har ret jesper, men fik en god bytte pris hos peter kristensen, for en renoveret motor med original 6.25 cylinder og original 20mm studs. så der skulle ikke tænkes så meget. og så den med bred pindbolt afstand :(y)
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

udover lidt motor er jeg gået i gang med og lave ledningsnet, vi dog meget tidligt i processen :lol: og jeg er elendig til og lave det pænt! men håber det bliver bedre med lidt øvelse :)

Har lavet bremselys kontakt i bremsegreb til forbrems også, synes det ret vigtigt når den skal køre som motorcykel. Man er ret lille og man bliver nemt overset, hvis man holder stille. Så har man ikke foden på bremsen er chancen for og blive påkørt større, har jeg en teori om.
lidt billeder skal der til :)

ps ved godt udstødningen "flyver" men skal have lavet nyt beslag :)
Vedhæftede filer
DSC_0111.JPG
DSC_0111.JPG (678.5 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0112.JPG
DSC_0112.JPG (694.76 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0113.JPG
DSC_0113.JPG (625.51 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0114.JPG
DSC_0114.JPG (609.31 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0115.JPG
DSC_0115.JPG (618.59 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG (633.05 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0117.JPG
DSC_0117.JPG (604.08 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0118.JPG
DSC_0118.JPG (553.19 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0119.JPG
DSC_0119.JPG (579.82 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0120.JPG
DSC_0120.JPG (689.24 KiB) Vist 10640 gange
DSC_0121.JPG
DSC_0121.JPG (665.06 KiB) Vist 10640 gange
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af 12V »

Det giver sku lidt flashback at se dine billeder :-)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

min maskine er dog ikke så flot som din Carsten :)

forresten, hvordan fik du din synet? med typegodkendelse fra kreidlerreg.dk? typegodkendelses nummer s1071, uden nogen ballade?
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af 12V »

Ah, min er sku langt fra flot, men tak :P

Øhhh... Det der med registrering, det gik sådan lidt i stå, shhh.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift

Indlæg af wolfe »

hahaha :lol:

det også oki, kom bare til og tænke på du ville syne den som mc :)
Tim C
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"