Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

wow hvor sejt - tænk at man kan pakke sådanne kugler om - olie som smøremiddel ? jeg troede det var fedt.
har aldrig hørt om SAE250, det må være tykt.
det tykkeste jeg har set hedder SAE140, og er en meget tyk gear/bagtøjsolie.
sådan noget SAE250 må være godt til kæder.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej Claus

Du har ret til at være skeptisk. Der skal selvfølgelig smøres med fedt, men da kuglen ikke kan komme ud af skålen, vurderede jeg at olie ville være en bedre løsning, da det kan sive ind alle steder. SAE250 er lidt til den tykke side, så dunken skal ligge nogle timer på radiatoren, inden man kan hælde det ud ;-)

Jeg har ellers masser af SAE160 olie på lager, så sig til hvis du skal bruge en prøve!

/Steen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Jeg er gået i gang med samling af en Ciao fra 1975.
Egentlig en enkel knallert at samle.
Har dog et par spørgsmål: Dækselskruerne. Skal de være i plast eller metal?
Skal ledningsnettet gå på højre eller venstre side af kronrøret op til forlygten?
Jeg har en del nye skærme, men ingen af disse har huller til beskyttergummi ved forbremsekabel. Skal der ikke
være det?

jeg har samlet Ciao dele i de sidste 10 ås, så intet bliver sparet. Næsten da.
Ellers er der et par "stemningsbilleder"
Vedhæftede filer
C1.jpg
C1.jpg (425.42 KiB) Vist 10288 gange
C2.jpg
C2.jpg (402.28 KiB) Vist 10288 gange
C3.jpg
C3.jpg (406.4 KiB) Vist 10288 gange
C4.jpg
C4.jpg (388.06 KiB) Vist 10288 gange
C5.jpg
C5.jpg (481.29 KiB) Vist 10288 gange
C6.jpg
C6.jpg (489.26 KiB) Vist 10288 gange
C7.jpg
C7.jpg (356.52 KiB) Vist 10288 gange
C8.jpg
C8.jpg (503.75 KiB) Vist 10288 gange
C9.jpg
C9.jpg (393.92 KiB) Vist 10288 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

steen: jeg vil meget gerne havde en prøve - faktisk samler jeg på olie, og des tykkere det er des mere værdifuldt er det, det derfor jeg hedder olieklud.

jens: jeg har sådan en upillet ciao årgang 1976 - skruerne til sidedækslerne er tilsyneladende lavet af metal, men de er ikke magnetiske, så det må være alu... ledningsnettet går venstre om kronrøret - jeg er helt sikker på det er originalt, idet det er de originale grå kabler, og kabelbundet både til højre og venstre bliver holdt sammen med sådanne nogle originale kabelsamlebånd.
beskyttelsesgummi ved forskærm er ligesom et stykke langt gummi som sidder fast via 3 huller i forskærmen hvor gummidutter er trukket igennem.

den ser ellers flot ud den vespa ciao du er ved at lave.

min er også i ret god stand ift den er 42 år gammel og upillet - eneste rust er på bagfælgen.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0742.jpg
IMAG0742.jpg (340.6 KiB) Vist 10282 gange
IMAG0743.jpg
IMAG0743.jpg (256.78 KiB) Vist 10282 gange
IMAG0354.jpg
IMAG0354.jpg (563.19 KiB) Vist 10282 gange
IMAG0356.jpg
IMAG0356.jpg (538.1 KiB) Vist 10282 gange
IMAG0357.jpg
IMAG0357.jpg (414.4 KiB) Vist 10282 gange
IMAG0358.jpg
IMAG0358.jpg (514.75 KiB) Vist 10282 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Så er den så godt som færdig. Skal lige have flyttet kablerne over til venstre side af kronrøret.
Den startede kun ganske kort i eftermiddags. Udstødsrøret var stoppet. Jeg havde på fornemmelsen, hvad det var. Da potten blev sandblæst, satte jeg en gummiprop i ved bespændingen og en skrue i afgangen. Da potten kom retur fra sandblæsning, var proppen væk, troede jeg. Den var bare skudt ind i forrøret, så et blæs med trykluft og et stort "plop", fjøj gummiproppen ud. På med udst., og den startede og lyder perfekt.
Vedhæftede filer
C10.jpg
C10.jpg (488.17 KiB) Vist 10218 gange
Senest rettet af Jensmc tirs 6. mar 2018 08:35, rettet i alt 1 gang.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

I dag har jeg kigget lidt på min, i går, nyerhvervede BFC Stafette fra 1959.
Den skal ikke restaureres, men dog have nye simmerringe ved krumtappen, da sælgeren fortalte, at den lægger røgslør.
Så nu har jeg 2 nye køretøjer, der skal køre veteranknallerløb til sommer.
Vedhæftede filer
Stafette1.jpg
Stafette1.jpg (479.31 KiB) Vist 10217 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Din Ciao er blevet super flot, interessant bagagebærer, ved du om det er original Piaggio tilbehør?

Flot BFC også :-)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

For hulen da Jens!

Den Ciao er blevet super, super fin! Dejligt at se endnu en eger-Ciao. Der er efterhånden ved at være lidt langt imellem dem.

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Det bliver ikke til meget knallert for tiden, men til gengæld rensede jeg karburatoren på Wartburg'en.

Den er ualmindelig avanceret og har ikke mindre end 12 dyser at holde styr på. Til gengæld har de allesammen samme gevind! :mrgreen:

Nå, jeg håber at det gik godt. Det vil vise sig senere.

Billede

Billede

Billede

Billede

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

knallert skrev:made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til
:-)

- Men det er en fin karburator.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ja den ligner en type 2 vw..bare lidt mere flad.
noget af .theko land var en del af Tyskland så de deler den tekniske historie..så de er fuld på højde med tysk,,bare tænk på den lille hetzer tank som de byggede og dutra sportsvogne med v8..og 8 hjul trukne terræn lastbiler...og tomos..og skoda..havde de ikke været komunististisk styret..var de nået langt, 60 års undertrykkelse gav sine spor..både i Østtyskland og de andre lande..men den tekniske del har altid været høj kvalitet(men gammeldags) udviklingen var sat i stå i 1960 erne..løb østblokken tør for penge ..eller tog militæret alt ud..så alt ny udvikling civilt stoppede..man kan se at alt østtysk fly/ tog/ skibværft/ udvikling stoppede samtidig omkring 1967..det var kun lidt mz og traktore og fortschritt mejetærskere som blev moderniceret..ting som blev solgt i vest..og gav valuta...var øst kolapset starter allerede efter Cuba krisen??
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har skiftet koblings hoved cylender på hilux.

..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt..
fandt en ny i Tyskland til 270 kr incl fragt..og den var rimelig let at skifte..
fik også svejst nye støtte vanget til reservehjulet..de blev afmonteret i sommers..men har ikke lige kunne finde noget matriale..men et par hyldeknægte i industri kvalitet..og noget klippet 2 mm plade..kunne gøre det ..så nu skal der bare males..før hjulet kommer på igen..så jeg får lidt vægt ud bag bagakslen igen..desvære ruster hjulet..når det hænger i skidt og møg derude..
Vedhæftede filer
DSCF3018.JPG
DSCF3018.JPG (588.28 KiB) Vist 10079 gange
DSCF3019.JPG
DSCF3019.JPG (591.37 KiB) Vist 10079 gange
DSCF3020.JPG
DSCF3020.JPG (556.02 KiB) Vist 10079 gange
DSCF3016.JPG
DSCF3016.JPG (487.6 KiB) Vist 10079 gange
DSCF3017.JPG
DSCF3017.JPG (426.75 KiB) Vist 10079 gange
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

knallert skrev:har skiftet koblings hoved cylender på hilux.

..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt.
Vi skifter bremsevæske hvert 2. år hvor jeg arbejder, og især på kobling cylinder er bremsevæsken sort selv efter 2 år. Det dog en udfordring og skifte på nogle biler, fordi kobling og brems har væske i samme beholder. når du sætter vaccum suger på koblingcylinderen, kan væsken ikke komme hurtigt nok ned til cylinderen så suger den luft i stedetfor, og pedalen går i bund. Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.
Tim C
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.
Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.

/Steen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Eller man sætter en ca. 1/2 meter klar benzinslange i lodret stilling på udluftnings-studsen, der løsnes lidt og efter længere tid vil forbindelsen til det pågældende hjul automatisk blive udluftet, uden kommandoerne "træd og slip". :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

Twinsport skrev:Hej
wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.
Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.

/Steen
det ikke alle biler der gør det, og hvis man har en bil der gør, sætter man en gammeldags smørekande på udluftningsskruen og pumper. det tager samme tid som og gøre det 2 mand :)
Tim C
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/SteenBilledeBillede
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kim B S »

Twinsport skrev:Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/SteenBilledeBillede
Hej Steen.
Det er jo som at se en Wartburg der lige er kommet fra samlebåndet. :bravo Det er efterhåndet et meget sjældent syn. :(y) Jeg ser agertil nogen af dem til de forskellige træf, men din er godt nok i mellem de aller fineste af slagsen. :(y) Derfor glæder det mig også at det var dig som købte den af Claus, nu når jeg ser hvordan den bliver passet og plejet. :dust
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Den står virkelig flot.

Virker den nye tænding?
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"